Stroyer Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 Først installerte jeg Windows XP, deretter la jeg inn Fedora. Dermed ble oppstartslasteren min grub, noe jeg synes er nokså greit. Problemet er at Windows må reformateres, og da legger Windows selvfølgelig inn sin egen oppstartslaster. Når det skjer, hva må jeg da gjøre for å få tilbake grub? Og vil jeg i grub ha noen problemer med endring av partisjonsnummere? Hvis en partisjon formateres, får den da et nytt nummer? Lenke til kommentar
gspr Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 For å få tilbake GRUB, kan du f.eks. fyre opp Knoppix og kjøre GRUB derfra. Trenger du spesifikk hjelp til å gjøre dette, så bare spør. Lenke til kommentar
Stroyer Skrevet 23. april 2005 Forfatter Del Skrevet 23. april 2005 Fikk noen instruksjoner i går kveld, så jeg får teste det (zyp ja, tusen takk!). Jeg bruker min opprinnelige Fedora-CD til å installere GRUB. Skal lime inn instruksjonene jeg fikk her hvis det virker. Nå viser det seg at en venn av meg - som bor på den andre siden av byen - har CD-ene mine. Hvis jeg plutselig skulle få veldig dårlig tålmodighet, finnes det da en måte jeg heller kan lage en diskett eller noe til samme formål? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 Ja, disketter kan du lage. Du kan sikkert gjøre mye rart, men det letteste er å laste ned og brenne ut Knoppix... Lenke til kommentar
zyp Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 For å lage en oppstartsdiskett med grub så lager du først katalogen /boot/grub på en diskett, så kopierer du alle stagefilene fra den originale /boot/grub-katalogen. Deretter starter du opp grub og utfører følgende kommandoer: root (fd0) setup (fd0) Når du har installert Windows trenger du bare å boote disketten, og utføre kommandoene for å installere grub på mbr igjen. root (hd0,7) # Denne må byttes til den ekte /boot-partisjonen. setup (hd0) Ikke noe vits i å laste ned og brenne Knoppix når du har alt du trenger likevel. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 Dette har jeg gjort et par ganger - tar kun ca. 2 minutter: 1. start systemet med FC3-cd1 eller rescuecd 2. Når den første skjermen kommer opp, isteden for å trykke enter for å begynne installasjon, skriv "linux rescue" og trykk enter 3. Du blir stillt et par spørsmål: - Om du vil ta opp nettverksgrensesnittene - svar nei. Tar bare tid... - Tastatur/språk- pass i alle fall på at tastatur er "no" - Montere fedora-partisjoner: svar JA! Du blir så gitt en komandolinje: 4. skriv "chroot /mnt/sysimage" sånn som det står. Dette setter innholdet i "/mnt/sysimage" som "/" i dette konsollet 5. skriv "grub-install /dev/hda" for å installere grub på MBR på hda. Merk at for å få bootet XP, så må XP ligge på samme partisjon som før. Dette kan du uansett fikse ved å stille på /etc/grub.conf når du har fått bootet inn i Linux. 6. Dersom alt gikk bra, reboot (med control-alt-del en gang.) Ta ut cd'n, og kontroller at begge oppføringene i grub fortsatt virker. Lenke til kommentar
adder1972 Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Hei, Bare tipser om denne GRUB-manualen som jeg syntes var nyttig! Mvh, S Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå