Gå til innhold

Amobil.no: Forslag til bedre karaktersystem! -mindre krangel.

Anbefalte innlegg

Jeg har et forslag til et karaktersystem som vi gi mindre krangling/misforståelser og bedre presisjon.

Hvis man for hvert kriterie gir poeng på en skala fra 1 til 10

-og senere tar høyde for hva en telefon i DEN PRISKLASSEN / DET BRUKERSEGMENTET burde oppnå for hvert punkt, for å beregne et terningkast på totalt.

Da vil man ha få en objektiv bedømning av telefonens faktiske ytelser (uavhengig av om testpersonellet f.eks -"syns dette likevel burde vært bedre med hensyn til prisen") og en bedømning av om dette holder i denne klassen.

Mye likt hva dinside.no gjør (ikke vet jeg om det er tilsiktet).

Eksempel:

Nokia 6230 (egen test :p ) -gidder ikke å begrunne hvorfor jeg gir den det jeg gir -bare et eksempel.

DESIGN OG KVALITET: 7

SKJERM OG MENYER: 9 (enkle og responsive er et stooort pluss;)

MASKINVARE OG BUNDLE: 9

TRÅDLØS TEKNOLOGI: 9

NYTTEFUNKSJONER: 10

UNDERHOLDNING: 8

KAMERAFUNKSJON: 4

Telefonen var passe dyr da jeg kjøpte den og den er ment som en buisnesstelefon, derfor er kravene noe høye.

= TERNINGKAST 4

Hadde dette vært en enkel telefon til halve prisen ville jeg gitt terningkast 6 på de samme karakterene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann

Takk for (nok et) forslag om hvordan vi kan teste telefoner, vi setter pris på at folk engasjerer seg i dette! :)

Systemet du beskriver er faktisk nøyaktig det samme systemet som vi bruker i dag. Telefonene vi tester får en poengscore i hver kategori uavhengig av pris og målgruppe. Så er det først i etterkant at det beregnes et terningkast ut fra dette. For eksempel har Siemens SX1 en score i nytte & underholdning på 45 poeng mens Siemens C65 har en score på 30 poeng, allikevel tar C65 inn et terningkast seks fordi den er såpass billig som den er.

Den eneste forskjellen fra ditt forslag er altså at vi viser terningkastet -etter- beregningen og ikke poengsummen -før-.

Dersom du har lyst til å se hvordan vi har vurdert telefoner uten hensyn til pris, kan du bruke mobilsøket. Her er det ikke gjort noen justeringer ift pris, og telefonene sorteres nøyaktig etter de objektive vurderingene vi har gjort.

Når det gjelder terningkast kommer vi nok ikke til å bevege oss bort fra dette, da vi mener at dette er det mest intuitive og brukervennlige. En skala fra 1-10 vil i mine øyne være for findelt. Det å skille mellom en score på 6/10 og 7/10 blir raskt en subjektiv affære.

Jeg ser at mange har nevnt eksempelet med å opprette kategorier, og det kan bli aktuelt. Vi har i alle tilfelle, som nevnt i andre tråder, tenkt å bruke en helt egen kategori og et eget bedømmingssystem når vi skal teste smarttelefoner ala P910 og S100.

Problemet med å bruke slike testkategorier på vanlige telefoner, er at det er en veldig glidende overgang mellom hva som f.eks er en profftelefon, en "normal" telefon og en "enkel" telefon. Hvor ville man f.eks plassert Sony Ericssons telefoner? Kan man si at ingen av de er profftelefoner? Eller er de "vanlige" telefoner? Skal man si at K500i skal plasseres et sted mens K700i skal plasseres et annet sted? Er pris et kriterie? Målgruppe?

I det man beveger seg inn på denne form for kategorising blir det veldig vanskelig å sette klare skillelinjer.

Lenke til kommentar

Kjempegodt forslag!!!

Da slipper man irritasjonen ved at f.eks Nokia 6020 får terningkast 6 på trådløs teknologi. Dette gir jo ingen mening da den mangler noe av det viktigste, nemlig bluetooth. Man må altså lese teksten for å forstå om den er god eller ikke og terningkastene har mistet sin hensikt. De sier altså ingen verdens ting.

Sett terningkast eller poeng målt i forhold til referansen/den absolutt beste mobilen på dette punktet og konkluder heller til slutt med hvordan den ligger an i SIN klasse.

De fleste som ser etter ny mobil ser først i alle klasser og velger telefon utifra funksjoner/pris, de begynner ikke først med å se hvilken som er best i sin bestemte klasse.

Lenke til kommentar

(Har ikke lest de postene ovenfor - enda)

Grupper er veien å gå ifølge meg... (Hvis man først skal skifte)

Skille mellom ulike telefoner blir bare dypere og dypere...

Siterer herved meg selv fra Nokia 3230 tråden

håvard87: Det prisklasse systemet er nok diskutert litt, uten å finne noen god løsning foreløpig; for pris blir litt feil da pris på mobilen kan vurdere sterkt fra butikk til butikk osv. Derfor er det nok bedre å bruke klasser basert på funksjoner. Selv tror jeg at det har vært noe snakk om at noe slikt evt. vil komme om Amobil.no begynner å teste "tungvekterne" også (Pxx0, Qtek, 9X00)

Ok. Må innrømme at jeg begynte å tenke og tror jeg kom på et helt greit forslag -->

Min ide ser selv slik ut: At Amobil.no fortsatt bruker den gode gamle terningen; men innad i grupper. Altså får en telefonen 6 i gruppe "1" så er det en indikasjon at dette er et svært godt valg i denne gruppen osv.

Mer konkret:

-"Basis" der det ikke er noen krav for å "slippe inn". (Low-end)

-Så "Hverdagsbrukeren" der det er visse krav for å 'slippe inn': kamera, fargeskjerm, GPRS osv. - men merk: Uten spesielle fullutviklede funksjoner osv (altså at fargeskjermen ikke trenger å være råskarp osv.)

-Så proffklassen: Her skal "kremen" være - telefoner fulle av funksjoner (uten alternativt OS)

-Og tilslutt: "A1" (Amobil1 tongue.gif) - på en måte en "spesial klasse" der kun Symbian,Windows-mobile o.l. telefoner er. (Telefoner med "annet" OS)

Kravene i de ulike klassene bør også være ulik. På "Basis" så kan fks. gode taster og hva du får for penga være klart viktigst. Hverdagsbruker klassen kan kanskje ha litt mer fokus på SMS/design og øke funksjonslisten et lite hakk fra forrige gruppe.

På proff+A1 klassen synes jeg at form faktoren bør være mer uvesetentlig, men skjerm+kalende+"spesialfunksjoner"+buisness funksjoner+Email ting+tastatur o.l. viktigere.

Dette klasse systemet tror jeg ser veldig oversiktelig ut, enkelt å skjønne + at folk 'lett' finner ut hvilken telefon som amobil.no vil anbefale i deres utstyrs klasse.

Om Amobil.no skal være en ledende mobilside så synes jeg at man må holde fokus på at en mobil er så mye mer enn en mobil og at man ikke trenger å legge pris i grunn og hele tiden kjøpe den stiligeste til XX antall kroner når man kun trenger å legge X kroner for en telefon som kanskje er bedre og ikke så mye 'overkill'.

(Skulle det være stor stemning for å diskutere slikt så kan vi vel opprette en egen tråd i tilbakemeldinger for amobil.no, tror ikke SiR0 og gjengen har for mye imot at vi diskuterer dette - tror de ser 'problemet' de også)

Edit: en slik inndeling vil vel gjøre saken enklere når det gjelder å sette en 'karakter' til telefonen ikke iforhold til markedet.

Et mer revidert forslag vil komme neste uka... Men hovedpunktene er de samme så dette duger...

UTALER MEG SOM BRUKER

Endret av Remerser
Lenke til kommentar

Latterlig syns jeg, å dele mobilene opp i klasser.

Hadde det vært snakk om mange tusen som skiller de forskjellige klassene, hadde det vært greit, men så lenge det er snakk om noen hundre kroner og at noen i en lavere klasse er dyrere enn de billigste i klassen over blir dette latterlig.

sammenlikne alle modeller med hverandre og gi dem karakterer etter hva dem har, så kan folk bestemme hvilket prisnivå de vil legge seg på etter å ha sett funksjonalitetene.

Lenke til kommentar

Min ide gikk IKKE ut på å dele telefonene inn i klasser, men -ta hensyn til- hvilken prisklasse/segment testpersonellet MENER telefonen ligger i TIL SLUTT. En test er jo i stor grad synsing uansett så jeg ser ikke at dette kan være noe problem. Poenget mitt er uansett ikke det. Poenget mitt er subjektiv bedømning for hver post slik at alle telefoner får eksempelvis menysystemet sitt dømt på samme skala! Da er det enklere å se om det er et bra menysystem, i stedet for at man ser om testpersonen syns det er tilfredsstillende i forholdt til prisen eller ettellerannet.

Mulig det er slik det gjøres, men jeg synes å ha lest ting som: 160x128 piklser- "i denne klassen er dette bra -terningkast 5." Og litt etter får en bedre skjerm terningkast 4 fordi telefonen er dyrere... Da er det vanskelig for meg å vite hvem som faktisk er best hvis priser ikke betyr så mye for meg.

For å kunne skille skikkelig mellom telefonene må man nesten ha en lengre skala, det er blir små differanser, men det er det jo mellom telefonene også. Lavpristelefoner vil ligge på 3-5 poeng eller så og S700 klassen osv ligger på 7-10 (iallefall ideelt, vi vet jo at prisen ikke ALLTID følger kvalitet og funksjon :whistle: )

EDIT: Div

Endret av The Terminator
Lenke til kommentar

Hadde det vært snakk om mange tusen som skiller de forskjellige klassene, hadde det vært greit, men så lenge det er snakk om noen hundre kroner og at noen i en lavere klasse er dyrere enn de billigste i klassen over blir dette latterlig.

sammenlikne alle modeller med hverandre og gi dem karakterer etter hva dem har, så kan folk bestemme hvilket prisnivå de vil legge seg på etter å ha sett funksjonalitetene.

Sånn som jeg oppfatter det så refererer du til mitt innlegg og der prøver jeg å fortelle at jeg ikke ønsker prisklasser - men funksjonsklasser.

(Dermed endres perspektivet litt.)

Synes dette er riktig da man egentlig skal søke mobil etter krav, ikke kun etter lommebok. (Men lommeboka er nok viktig). Dette fordi jeg mener at en god del folk ender opp med en overkill telefon der man ikke engang bruker det som telefonen har å tilby.

Lenke til kommentar

Sånn som jeg oppfatter det så refererer du til mitt innlegg og der prøver jeg å fortelle at jeg ikke ønsker prisklasser - men funksjonsklasser.

(Dermed endres perspektivet litt.)

Synes dette er riktig da man egentlig skal søke mobil etter krav, ikke kun etter lommebok. (Men lommeboka er nok viktig). Dette fordi jeg mener at en god del folk ender opp med en overkill telefon der man ikke engang bruker det som telefonen har å tilby.

Funksjonsklasser er jeg også sterkt imot.

Hvilke funksjoner den enkelte bruker behøver for å oppfylle sine krav er meget individuelt.

Hvem sier at en proff-telefon MÅ ha e-post f.eks.

Og hvilken klasse ville mine krav vært i når jeg må ha bluetooth, mp3-spiller, radio og godt kamera, men ikke e-post, ir eller symbian?

Derfor syns jeg man kan gi karakterer basert på de enkelte funksjonene, så kan brukerne selv finne ut om telefonen har det som trengs.

Lenke til kommentar

" Funksjonsklasser er jeg også sterkt imot."

- Vil bare "understreke" at mitt forslag ikke bygger på prisklasser men kun på funksjonsnivåer. (Hørtes ut som om du peker på at jeg er for begge og foreslo begge i et forslag)

Hvis du hadde brukt mitt system slik det står beskrevet ovenfor - "Proffklassen". Du vektlegger et godt kamera og litt fordyrende funksjoner som du ofte kun finner i denne klassen.

Leser du forslaget mitt (litt nøye) så ser du at Symbiantelefoner (eller telefoner med andre 'spesial/åpne' OS) vil stille i en _egen_ klasse.

Skriver selv et bedre system nå.. Må bare ruge på det en stund ;)

Og husk - formålet med tester er alltid å prøve å måle de imot konkurrenter; helst likeverdige telefoner... Fks. kan man aldri teste en Ferrari Enzo imot en Volkswagen Touran - grunnet ulike _bruksområder_ (hvor ulike modeller leverer ulikt) Det er nettopp derfor jeg har troen på slike klasser; om dagens system først skal endres.

Men selvsagt: Mener dere at klassene er idiotske så vil jeg minne dere på om at dette er et diskusjonsforum - så er bare å snakke ut...

Som alltid: Jeg utaler meg som bruker i denne tråden (er tross alt brukermoderator). Dette gjør jeg med mindre annet er nenvt, eller at det er logsik (særdeles ved flyttinger, stenginger og emnetittel endring)

(Lager en link på vanlige forumet for å tiltrekke litt flere brukere - og dermed meninger... Desverre få som besøker disse deler av Amobil.no selv om det er noe av det viktigste.)

Endret av Remerser
Lenke til kommentar

Dere må huske at dette er min mening som personlig individ, fordi dette gir mening for meg, og at det får være opp til Øystein, Marius og gjengen å fastsette hvordan jeg skal vurdere i en test. Jeg synes det vil være utrolig merkelig å gi terningkast uten at pris og telefonens mål tas i betraktning.

Remerser brukte en god analogi fra bilverdenen. La oss igjen se på dette.

Biltester prøvekjører en BMW 645. Fin bil, gode kjøreegenskaper, stor og sterk motor og mye ekstrautstyr. Temmelig konge i det hele tatt. Terningkast 5 (finnes naturligvis enda fetere biler, dette er bare et eksempel).

Biltester prøvekjører dagen etter en Opel Corsa. Liten og ikke særlig pen bil, gjør seg sikkert ikke særlig bra på landeveien med høyt støynivå og understyring. Lite ekstrautstyr og pinglete motor, dårlig plass i forhold til 645. Terningkast 1.

Her blir det da ikke tatt hensyn til at Opel Corsa er en bil som er lagd for å kjøre i byen, for folk som ikke trenger særlig med plass, og at den koster 144 000 kroner. Mens BMW 645 er en stor luksuscoupe beregnet for cruising, som koster 1 194 000. Altså litt over en million i prisforskjell. Dette skal altså ikke bety noe?

Jeg skjønner at noen kanskje kjøper telefon kun utifra terningkast og at de skal ha så mange funksjoner som mulig, selv om de ikke bruker telefonen til annet enn ringing og sms/mms. Men for meg blir det helt merkelig at nokia 1100 skal få terningkast på akkurat samme kriterier som nokia 9300 som koster ca. 9,5 ganger mer og har en heeelt annen målgruppe.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke mobiler og biler kan sammenliknes på den måten. Biler kan ha svært store forskjeller i bruksområde og behov som gjør at de ikke kan sammenliknes og dermed ikke kan dømmes på samme skala, du kan for eksempel ikke teste en BMW M3 og en Range Rover mot hverandre, for klasseskillene blir for store, terrengbil og racerbil har få kategorier å bedømme til felles! -jeg ser ikke at klasseskillene i mobilverdenen er store nok til at dette blir noe problem.

MEN man kan for eksempel opprette noen svært grove inndelinger som det neppe blir noen strid om som for eksempel:

-PDA-telefoner (s700 og noen få andre)

-Symbian og like

-Andre forbrukertelefoner

Lenke til kommentar
-PDA-telefoner (s700 og noen få andre)

-Symbian og like

-Andre forbrukertelefoner

Den inndelingen forstod jeg lite av, særlig "PDA" telefoner, der du plaserer (SE) S700..?

Dessuten: Tror ikke at du kan ha så få grupper da hele vitsen forsvinner; en ting som er sikker er at Smartphones må få en egen gruppe og at low-end bør får det samme.

Om man så oppretter 1-2 kategorier for resten; er en annen diskusjon. (Fks: "Hverdagsbrukeren" og "proff-brukeren".)

Lenke til kommentar

Sant det, S700 er jo ingen PDA telefon, jeg var litt rask der, tenkte på P900 serien! var trøtt... om de kan kalles PDA telefoner vet jeg ikke men en slags krysning mellom PDA og telefon må den jo kunne sies å være.

Poenget mitt har fra starten vært at et så bredt spekter med telefoner som mulig skal sammenliknes med hverandre, slik at hvis jeg rett og slett er usikker på om jeg skal gå for en enkel Siemens eller en dyrere SE, faktisk kan få en idé om hvor stor forskjell det er på de. Synes ikke det blir så feil å sammenlikne telefoner som Nokia 6230i og f.eks 3220, selv om de i teorien tilhører forskjellige segmenter. 3220 vil score litt høyere på underholding og "show faktor" mens 6230i vil være bedre på andre områder.

Mye av problemet for dagens forbrukere er jo ikke nødvendigvis om de skal kjøpe den eller den telefonen innenfor samme segment, men rett og slett om de skal bruke mye eller lite penger på telefonen når de ikke veit hvor stor forskjell det er på de.

Med mange klasser blir det vanskelig å få sammenliknet fler enn de telefonene i den klassen.

DESSUTEN går ofte såkalte "dyre" telefoner billig med abonnement, du kan få en K700 for 300kr med Netcom Active abb og en 3220 med Youngtalk til samme prisen! (hypotetisk eksempel) Da må man jo kunne sammenlikne disse telefonene også?

Lenke til kommentar

Nei.

Her er mitt syn litt radikalt iforhold til andre. Jeg mener nemlig at en mobil er så mye mer enn en dings som kan gjøre så mye som du betaler for den. Dette er ifølge meg en av de største syndene; man skal kjøpe telefon etter behov og bruksområde - ikke pris. Pris kan være en veileder selvsagt, men hovedsakelig bør man følge behovene.

Grunn?

Da får man en skreddesydd mobil til ditt bruk, gjerne til en bedre pris (da man slipper å kjøpe en telefon som er for mye over-the-top), som man blir mer fornøyd med og dermed nok vil eie lengre. Veldig mange kjøper en telefon som er over-the-top, overdreven... Ofte pga. at mobiltelefonen er en kult-dings som kan gi status. Men igjen er det bare tullete holdninger.

Forskjellene blir bare større og større for hver mobil som kommer og jeg prøver for min del å kjempe for å få dette inn i hodet til folk. Lenge var jeg oppgitt over at folk hele tiden kom og spurte "Jeg har 5000 kr., hva er den beste prisen" - Hva er det for noe spør jeg. Det er tullball! Det er ikke noe som heter "hva er den beste telefonen til den prisen" - det heter "Hva er den beste telefonen til mitt bruk og lommebok!" Dette er også drivkraften bak at jeg skrev den malen til ny mobiltelefon som befinner seg under "Hjelp! Jeg skal ha en ny mobil" Ok. Jeg må innrømme at den er litt lang, krevende å lese og at man ikke alltid får god nok hjelp både grunnet litt laber aktivitet blant brukerne (jeg er en av synderne, jeg har ikke tid til å svare på alle forespørslene lengre -var mer aktiv før) og feil holdning hos noen få av brukerne - de tenker pris foran behov og hvordan telefonen er. (Jeg henger ikke ut noen, men har sett noen som har hatt feil holdning)

Håper du forstår hva jeg prøver å peke på :)

Jeg er selv overbevist over at dette synet er det rette, vet ikke hva dere synes.

Edit: Prøver ikke å angripe deg eller andre brukere altså - men prøver å fremme mitt syn - er litt dårlig på å forklare det kanskje.

Endret av Remerser
Lenke til kommentar

Hvor mange funksjonsklasser?

Hvor mange funksoner kan en telefon ha? 20? 30? og hvis den mangler en: Vips ned i annen klasse, der den godt mulig er alene.

Resultatet av dette er at vi har cirka like mange "funksjonsklasser" som telefoner, og det er jo litt rart. stusser på en ting til: Har ikke folk lov til å kjøpe den telefonen de vil ha?

Lenke til kommentar

Remerser: Nåja.. der er jeg ikke helt enig, for jeg tror ikke dagens mobiler er ikke så avanserte at folk ikke har bruk for det de kan tilby. Se på kamera for eksempel; kamera på billige telefoner er så dårlig at det ikke er noe poeng i å bruke det. På nye telefoner som K750 er det faktisk mulig å ta brukbare bilder på ferie. Det samme gjelder Mp3 spiller, radio osv som du må litt opp i pris for å få. Dette er vel ting den gjevne bruker vil ha glede av? I tillegg blir folk blir stadig mer teknisk bevisste.

Dessuten må man være klar over at folk som bruker amobil som regel er bevisste brukere som ikke bare stikker inn på Elkjøp med 3000 kroner i lomma for å kjøpe mobil. De har som regel noe større ønsker enn gjennomsnittet. Må heller ikke glemme at mobiltelefon faktisk ikke bare handler om behov, men faktisk også status, show faktor og lidenskap/interresse for teknologi som kanskje ikke alltid har anker i foruften :p

Derfor tror jeg så bredt og objektivt sammenlikningsgrunnlag som mulig uten å dele inn i for trange klasser hverken med tanke på pris eller funksjoner kan være til hjelp for mange!

EDIT: la til noe.

Endret av The Terminator
Lenke til kommentar
Hvor mange funksjonsklasser?

Hvor mange funksoner kan en telefon ha? 20? 30? og hvis den mangler en: Vips ned i annen klasse, der den godt mulig er alene.

Resultatet av dette er at vi har cirka like mange "funksjonsklasser" som telefoner, og det er jo litt rart.

Hm? Nå tror jeg at vi misforstår hverandre.

Min foreløpige plan (som ingen har gitt et mer konkret forslag på) har iallefall gått ut på å lage fire funksjonsklasser: basis (her vil de rimelige telefonene befinne seg, der det absolutt mest nødvendigste blir lagt vekt på fks. ringing og sms) ,hverdagsbrukeren (litt mer avansert enn den forrige og mer vekt på kamera, design osv.), proffklassen (her skal profftelefonene uten et annet OS være) og A1 (Alle smartphones - telefoner med 'alternative' OS som WinMobile, Symbian OS, Blackberry osv.)

stusser på en ting til: Har ikke folk lov til å kjøpe den telefonen de vil ha?

Ja?

Vet ikke hva du peker på - men tester er vel veiledende og grunnen til at dette blir tatt opp er vel fordi testene per dags dato ikke er sammenlignbare nok; vi trenger ifølge meg (kanskje flere) noe annet - problemet er å finne det riktige systemet. (Dere har iallefall hørt min slagplan)

Hele formålet med tester er vel å gi kjøpere/brukere av Amobil.no rådgivende meninger ang. mobiler o.l.

-

The Terminator:

Har ikke sagt at folk ikke har bruk for ting som mobiler kan tilby - derfor klasser.

Føler de behovet for a, b, c og d - så kan de velge og vrake i tester i den klassen der a, c, d og e er med i vurdering osv.

Det beste eksempelet er egentlig Symbian telefoner. De er store. De er trege. De var lenge ledende på kamera og skjerm; og derfor kjøpte folk de. Nå er forskjellen utjevnet og en ting er lært: En god del av dem som var ute etter et litt godt kamera og skjerm på sin mobil ble absolutt ikke fornøyde - ikke fordi at telefonene ikke leverte varene - men fordi de hadde andre drawbacks som treghet, størrelse, batteritid osv.

Og at folk som stikker innom amobil.no er spesielt mer mobilbeviste enn andre stiller jeg litt spørsmålstegn ved. Noen er det, noen er det ikke. EOD =)

Og du nevner show-off verdien i en telefon: Det er vel mang en person som tenker slik og dette "problemet" kan vel løses ved å ha en delkarakter som kan hete nettopp "Show-off" verdi.

Når jeg tenker meg om så kom jeg på en mulig løsning - den endelige karakteren kan være uavhengig av denne faktoren (er tross alt individuelt), i den endelige karakteren kan man heller vektlegge kvalitetsfølelse, matrialvalg og bygge kvalitet - istedenfor så kan man heller ha ulike måter å vise amobil.nos tester og sortere etter ønske; hva de fikk i de ulike kategoriene fks. "Maskinvare og respons" for den raske bruker, "Show off" for den motebeviste bruker osv.

Dette synes jeg gjerne kan gå litt på tvers av kategoriene; altså at søkefunksjone søker blant alle testene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...