Gå til innhold

3D med radeon 9600 i SuSe 9.3

Anbefalte innlegg

Jeg har installert SuSe 9.3 på min bærbare maskin, men når jeg prøver å kjøre TuxRacer kommer følgende melding:

"No 3D graphic card available or 3D support not configured yet. However, the application uses or requires 3D hardware support."

Har lastet ned og lagt inn seneste driver fra ATI's sider, men fungerer ikke når den er installert heller. Hvordan fikser jeg det?

Har prøvd å skru på 3D-akselerasjon, men når jeg prøver å konfigurere det i SaX2/YaST kommer følgende melding:

"Det installerte kortet kan ikke bruke maskinbasert 3D/OpenGL-akselerasjon."

Alt fungerte fint både i Ubuntu og Kubuntu.

Noen som vet om en guide som forklarer enkelt hvordan man installerer driverne fra ATI, og hvordan man får aktivert 3D/OpenGL-akselerasjon? Har prøvd gå gjennom et par guider til nå, og et har endt med at je må reinstallere på grunn av masse feil med X / Xorg.config.

Skrev lenger nede i tråen at jeg har Radeon 9200, men det var feil. Jeg har Radeon 9600 Pro, og Inspiron 8600 fra Dell.

Endret av ZerBox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk om GLX og DRI er aktivert i xorg.conf

BTW: hva får du i glxgears? Vurderer å kjøpe en 9200 selv, men er litt usikker på hvor bra det er. Hadde en 9000 som fikk rundt 1500 i glxgears så det må så klart være bedre (anger på at jeg ga bort kortet :mad: ).

Endret av olear
Lenke til kommentar
BTW: hva får du i glxgears? Vurderer å kjøpe en 9200 selv, men er litt usikker på hvor bra det er. Hadde en 9000 som fikk rundt 1500 i glxgears så det må så klart være bedre (anger på at jeg ga bort kortet :mad: ).

Når jeg kjørte det i Ubuntu(når kortet fungerte fint) fikk jeg vel rundt 1500, men skal gi ny tilbakemelding når jeg får det til å fungere her.

Lenke til kommentar

Du må redigere /etc/X11/xorg.conf

Før:

# This loads the GLX module

#    Load      "glx"

# This loads the DRI module

#    Load      "dri"

# Section "DRI"

#    Mode 0666

# EndSection

Etter:

# This loads the GLX module

Load      "glx"

# This loads the DRI module

Load      "dri"

Section "DRI"

Mode 0666

EndSection

Lenke til kommentar

Har fremdeles ikke fått det til, og begynner å bli rimelig frustrert etter 3-4 formateringer! Er ikke lett å være linuxn00b :p

Har lagt til litt mer informasjon/tekst oppe i første innlegg i tråden. Håper dere kan lese det på ny :) Blant annet skrev jeg tidligere en stor feil. Har ikke Radeon 9200, men Radeon 9600 Pro.

Håper noen kan hjelpe meg å få få tak i en enkel og grei guide for hvordan man få inn ATI-driver til Radeon 9600 Pro, samt kan hjelpe med å forklare hva jeg må gjøre for at jeg skal få til å aktivere 3D/OpenGL-aselerasjon. (Vet hvor jeg gjør det, men les i første post i tråden hva problemet er)

Det er vel ikke mulig å få lagt inn og installert alt nødvendig til skjermkortet mitt med YasT? Slik at man f.eks slipper å endre på Xorg.config - noe jeg ikke liker så godt :)

Takker så mye til alle som hjelper!

Lenke til kommentar

Ok, en 9600 er noe helt annet, da må du bruke drivere fra ATI ;)

Det er jo bare å gå på websidene til ATI og last ned de nyeste driverene. Installer disse og kjør fglrxconfig for å konfigurere X (mulig det heter noe annet, men dette står forklart i README). Du må sikkert ha kernel source for å kompilere driveren også.

Det meste skal være ganske godt forklart i README fra ATI. De er også mulig at SuSE har drivere fra ATI i pakkesystemet.

Lenke til kommentar
Det meste skal være ganske godt forklart i README fra ATI. De er også mulig at SuSE har drivere fra ATI i pakkesystemet.

Problemet er at jeg har prøvd å fulgt den README'en to/tre ganger, men uten hell. Det ender hele tiden med at det skjer noe feil.

Om SuSe har driverne i pakkesystemet, gjør den da _alt_ slik at det bare er å velde den for installasjon der, eller er det også da slik at man må sitte å endre på xorg-filen?

Pleier liksom ikke å få noen uoverkommelige problemer i Linux, men dette her begynner å bli litt frustrerende :p

Skal prøve igjen når jeg kommer meg hjem igjen i løpet av kvelden.

Lenke til kommentar

Tar jeg helt feil eller er det ikke mulig å få 3D-akselerasjon og OpenGL i med de nyeste versjonene av Radeon-kortene? Hvis det er mulig, hvordan? Litt kjipt om man bare kan få 2D når man har nyere Radeon-kort :/

Skal nå snart hjem å prøve det som er skrevet litt lenger oppover i tråden. Håper det vil fungere! :)

Endret av ZerBox
Lenke til kommentar

Driverene til ATI støtter følgende:

RADEON™ X800 series

RADEON™ 9000 series

RADEON™ X700 series

RADEON™ 9700 series

RADEON™ X600 series

RADEON™ 9550 series

RADEON™ X300 series

RADEON™ 9500 series

RADEON™ 9800 series

RADEON™ 9100 series

RADEON™ 9600 series

RADEON™ 8500 series

RADEON™ 9200 series

+ FireGL kortene

Lenke til kommentar

Har nå fått lagt inn driveren fra ATI sine hjemmesider, pluss en pakke i pakkesystemet til SuSe. Får fremdeles samme tall med glxgears, så det er noe mer som må til. Får heller ikke stilt inn 3D-akselerasjon og OpenGL. Nå er hvertfall driveren inne :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...