Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får ikke kontakt med ruteren! Hjelp!

Anbefalte innlegg

Jeg har et MSI Diamond hovedkort med to nettverkskort... Og allt har fungert fint før... men i dag skulle jeg teste den andre nettvekskortet... hvorpå dette ikke fungerte... fikla ikke med konfigrasjoner eller noenting... men når jeg satte nettverket tilbake i det kortet jeg alltid har brukt vil ikke maskina på internett lenger... laptoppen min her har ingen problemer med å komme seg på nett og få lokal ip.. men den stasjonære vil ikke lenger ta til seg den normale lokale ip adressen (10.0.0.2) ... den får en 169.254.XX.XX adresse...

Har restarta ruteren og maskina utallige ganger... men har ikke peiling på hva som gikk galt... har noen noe tips om hva som kan ha gått galt?

Trenger dere mer informasjon? noen tips om hva jeg kan prøve?

Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du lagt inn drivere til begge nettverkskortene og sett at de ikke er i konflikt med hverandre?

Kan godt hende du skapte en liten ressurskonflikt ved å fyre opp kort nr. 2, og dermed nekter nr.1 å starte.

Prøv å deaktiver det ene eller noe.

Lenke til kommentar

nei med denne laptoppen er det jo ikke problem... d er stasjonære som har problemet... tok ipconfig herfra for å finne ut dns adressa som ManagHead foreslo... Hele problemet er jo at ruteren ikke vil tilordne den stasjonære en nettverksadresse

og ja prøvd å restart ruteren

Endret av Tracer009
Lenke til kommentar

1.høres ut som du har en slags firewall kjørende, norton internett security, zonealarm eller noe? de vil stenge for å få ipadresse tildelt. prøv å skru av eventuelle brannmurer som kjører lokalt på maskina som ikke fungerer.

2.skjønner den at den har link når du setter i kabelen? dvs, begynner det å lyse en lampe et eller annet sted på kortet eller i router/switch/hub'n du kobler ledningen inn i?

3.legg inn fast ip i 10.0.0.10 og prøv å pinge 10.0.0.1 og se om du får svar

Lenke til kommentar

Har hatt lignende problem sjøl ( med tråløaust nett ) , løyste det med å avinstalere nettvekskortet for så å legge inn driverene igjen .

Har høyrt att å ta ein refresh ip skal og løyse problemet , men har ikkje prøvd dette sjøl.

Trur det er software firewall som lager problemet her.

Lykke til

Lenke til kommentar
1.høres ut som du har en slags firewall kjørende, norton internett security, zonealarm eller noe? de vil stenge for å få ipadresse tildelt. prøv å skru av eventuelle brannmurer som kjører lokalt på maskina som ikke fungerer.

2.skjønner den at den har link når du setter i kabelen? dvs, begynner det å lyse en lampe et eller annet sted på kortet eller i router/switch/hub'n du kobler ledningen inn i?

3.legg inn fast ip i 10.0.0.10 og prøv å pinge 10.0.0.1 og se om du får svar

1. har ingen lokale brannmurer... verken fra anivirus programmer eller fra xp...

2. ja den har link.... bare får en merkelig ip adresse når jeg søker etter en automatisk...

3. får pinget 10.0.0.1 ...

Men ingen i-nett :cry:

Men igjen hvordan finner jeg ut hva DNS adressa skal være når jeg setter fast ip? har bare latt d stå åpent nå...

Får prøve å reinnstallere driverne, hvis jeg ikke får til noe annet... når jeg trykker "repair" søker den etter ny ip på ny men får samme rare adresse... sier at jeg må kontakte nettverksansvarlig for å løse problemet for den får ikke ip fra nettverket...

off... stress dette..

Lenke til kommentar

ja når jeg prøver å få det automatisk setter jeg selfølgelig både få ip og dns automatisk... det er da jeg får merkelig ip...

men når jeg prøver å sette ip manuelt vet jeg ikke hva dns skal settes til så da lar jeg det stå åpent... men det virker ikke for det... selv om jeg får pinga ruteren...

Lenke til kommentar

har du en windows brannmur kanskje? kanskje det er denne som sperrer, virker veldig som det er noe som sperrer for at du skal få ip lokalt, dvs at jeg tror feilen er på din pc og ikke i routeren.

EDIT: 169.254.XXX.XXX adresser er adresser som er generic adresser windows tildeler seg selv om den ikke klarer hente fra en dhcp server.

Endret av opticus
Lenke til kommentar

det kan være det opticus... at det er noe som sperrer... for laptoppen min får jo ip av den samme routeren...men win xp brannmuren er av og jeg har skrudd av antivirus selv om jeg er ganske sikker på at den ikke har brannmur...

er det noe annent som kan sperre for dette?

har reinnstallert driverene og nå... no cigar...

vurdere formatering...

Lenke til kommentar

Wohoo!! Jeg fikk det til!! leita etter hva dns serveren var satt til på denne maskina... så satte jeg den inn i tilleg til manuell ip osv... så fungerte det!!

Svaret er såre enkelt noen ganger... det irriterer meg bare at den ikke får det automatisk lenger...

Lenke til kommentar

så det fungerer egentlig ikke da med andre ord, men du fant en mulighet til å gå rundt problemet da.. så lenge det er tilfredsstillende for deg er det jo greit. Jeg hadde klødd så hardt etter å finne problemet eller løse det at jeg aldri hadde gitt meg, men så er jeg ufattelig sta også da

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...