Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Maskinene vil ikke "snakke sammen"

Anbefalte innlegg

Har et irriterende problem på lokalnettet her, hvor maskinene ikke klarer å kommunisere på en skikkelig måte.

Maskinene som står på nettet er Spike, Pusekurven (ja jeg vet, men samboeren krevde å få det navnet) og Amilo.

Deling av filer går helt greit mellom Pusekurven og Spike. Spike kommer opp under mine nettverksstedet, og det er ingen problemer med å mappe opp nettverksstasjoner. Amilo kommer også inn på delte mapper på Spike dersom jeg skriver inn f.eks. \\spike\music som bane. Om jeg prøver å gå via Mine nettverkssteder får jeg bare beskjed om at jeg ikke har tilgang på nettverksressursene.

Spike nekter stort sett å snakke med noen. Dersom jeg prøver å vise maskiner i arbeidsgruppen får jeg beskjed om at arbeidsgruppen ikke er tilgjengelig. Det samme skjer om jeg vil vise maskiner i arbeidsgruppen på Amilo. Pusekurven får opp både Spike og Amilo under mine nettverkssteder, men får altså kun koblet til Spike.

Ingen av maskinene har brannmur aktivert, alle får pinget hverandre, og alle har nettilgang gjennom samme router. Og jeg har sjekket at arbeidsgruppenavn og datamaskinnavn skrives riktig 10 ganger.

Noen som har noen tips her? :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har sikkert tenkt på fra før av, men jeg prøver alikevell!

Samme arbeidsgruppe/domene?

Samme ip-range/subnet?

Prøv å skrive inn "\\ipadresse" istedet for "\\maskinnavn"

Prøv å kjøre netverksveiviseren på alle pc'ene, dette kan av en eller merkelig grunn hjelpe....

Dette er selvfølgelig bare "småpjusk" men likevell ting som kan rette feilen.

Hvis ingenting hjelper, så kan du sette statisk IP på alle pc'ene, husk å stille etter ruter/ stille ruter, slik at du/dere får internett.

Kommer sikkert på flere glupe ting etterhvert, men jeg regner med at det meste er prøvd..

Edit: får du pinget maskinene? både mot ip og pc-navn?

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...