Adversary Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 Jeg satt og lurte litt her kan jeg kjøpe natrium noe sted på nett? Fikk så lyst å sprenge noe. pris? Går utifra at det er 18års grense på sånt... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 Om du har tilgang på litt skikkelig varme kan du jo lage selv av NaCl... Lenke til kommentar
sexyme Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 http://svenskakemi.se/ http://no.vwr.com/app/Home Her burde du finne noe. Lenke til kommentar
andesam Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 (endret) får man ikke kjøpt natrium i vanlige butikker, til baking og sånn? eller er det jeg som blander? er ikke plumbo NaCl? Endret 24. april 2005 av andesam Lenke til kommentar
Lungemannen Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 er ikke plumbo NaCl? NaCl er vanlig bordsalt. Plumbo derimot inneholder stort sett natriumhydroksid og natriumkarbonat. Lenke til kommentar
andesam Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 må kanskje følge litt bedre med i naturfagen... Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 får man ikke kjøpt natrium i vanlige butikker, til baking og sånn? eller er det jeg som blander? er ikke plumbo NaCl? NaCl er vanlig bordsalt, som påpekt. Det du baker med heter natron, ikke natrium Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 får man ikke kjøpt natrium i vanlige butikker, til baking og sånn? eller er det jeg som blander? er ikke plumbo NaCl? NaCl er vanlig bordsalt, som påpekt. Det du baker med heter natron, ikke natrium Kunne blitt en festelig bakst det ^_^ Lenke til kommentar
andesam Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 tror ikke jeg skal uttale meg i slike saker lengre Lenke til kommentar
Arne_F Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 (endret) Er ikke natriumklorid (NaCi), bordsalt? Og derfor holder det bare med at du kjøper bordsalt? EDIT: Beklager for bumping. Endret 10. mai 2005 av Rune_F Lenke til kommentar
Adversary Skrevet 10. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2005 Om du har tilgang på litt skikkelig varme kan du jo lage selv av NaCl... hva er sjikkelig varme da? 1000?300? Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Bordsalt (NaCl) smelter ved 801 grader og koker ved 1465 grader. Jeg er litt usikker på om du får skilt natrium og klor ved smelting, men jeg tror ikke det. Tror det er urealistisk å lage natrium fra bordsalt selv, i alle fall ved oppvarming. Det letteste er å kjøpe natrium fra en av stedene nevnt over. Lenke til kommentar
t_man Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 (endret) Bordsalt (NaCl) smelter ved 801 grader og koker ved 1465 grader. Jeg er litt usikker på om du får skilt natrium og klor ved smelting, men jeg tror ikke det. Tror det er urealistisk å lage natrium fra bordsalt selv, i alle fall ved oppvarming. Det letteste er å kjøpe natrium fra en av stedene nevnt over. Altså, når du først ha varmet det (bordsalt; NaCl) opp til over 801 grader må du også gjøre en elektrolyse av smelten (smelte: inneholder bare ionene av saltet, ikke noe vann). Alkaliemetaller (som Na) finnes ikke fritt i naturen og må derfor framstilles. Merk: Na (metallisk) er meget reaktivt. Na(ikke +) i vann gir en meget sterk/eksplosiv reaksjon. IKKE PRØV DET! Endret 11. mai 2005 av t_man Lenke til kommentar
Adversary Skrevet 11. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2005 Bordsalt (NaCl) smelter ved 801 grader og koker ved 1465 grader. Jeg er litt usikker på om du får skilt natrium og klor ved smelting, men jeg tror ikke det. Tror det er urealistisk å lage natrium fra bordsalt selv, i alle fall ved oppvarming. Det letteste er å kjøpe natrium fra en av stedene nevnt over. Altså, når du først ha varmet det (bordsalt; NaCl) opp til over 801 grader må du også gjøre en elektrolyse av smelten (smelte: inneholder bare ionene av saltet, ikke noe vann). Alkaliemetaller (som Na) finnes ikke fritt i naturen og må derfor framstilles. Merk: Na (metallisk) er meget reaktivt. Na(ikke +) i vann gir en meget sterk/eksplosiv reaksjon. IKKE PRØV DET! døh... jeg vet det Lenke til kommentar
Z4rgo Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Kjøp litt salt-peter istede;) Koker du det sammen med sukker får du en ganske så saftig røykbombe Jeg og en kamerat prøvde det en gang, var ganske morsomt ja :!: Tror faktisk at vi filma det også Smoke_Bombs.doc Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå