tbend Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 kjører opp i slutten av januar til neste år, om jeg får scooter lappen med så klarer jeg å vete med å kjøre scooter til da, hvis ikke kjører jeg opp så fort snøen kommer til Høsten! Hva sier reglene til neste år? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 Scooter går under moped så lenge det er 50ccm... Å da kan du kjøre det på mopedlappen Lenke til kommentar
tbend Skrevet 22. april 2005 Forfatter Del Skrevet 22. april 2005 Moped og Scooter er jo blitt to forskjellige ikoner på lappen? Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 (endret) Forskjell på moped og snøscooter ja. Endret 22. april 2005 av sluffy Lenke til kommentar
trra Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 (endret) Flytter denne til bil&motor->trafikk og forandret litt på emne sånn at man får med seg at det er SNØscooter. Endret 22. april 2005 av trra Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 jupp.. 50ccm snøscooter er ikke noe å rope hurra for.. Du må nokk kjøre opp til snøscooter, slik er det iallefall om du kjøre opp til moped/traktor.. er ikke 100% sikker på billappen, men regner med det. Var kjekkt å kjøre opp for 4 år siden til traktor, da fikk man alt.. utenom bil da.. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 etter en eller annen datao fjernet biltilsynet kjørerrett på klasse T (taktor) fra klasse B etter en eller annen snere dato fjernet biltilsynet kjørerett for klasse M og T (moped og snøscooter) fra klasse B du kan heller ikke kjøre snøscooter med klasse M det og finne en plas som har førerskole for beltemotorsykkel (snøscooter) tror jeg er vansklig men nord for tromsø en plass er nok en riktig gjetnig Lenke til kommentar
Mira Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Da jeg tok vanlig klasse b førerkort i mai ifjord fikk jeg faktisk, moped, traktor og snøscooter i tillegg Lenke til kommentar
mohuhau Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Da jeg tok vanlig klasse b førerkort i mai ifjord fikk jeg faktisk, moped, traktor og snøscooter i tillegg Vær oppmerksom på at dette bare gjelder for moped med 3 hjul mer... Noen som vet om du fikk mopedlappen for vanlig moped også, dersom du tok lappen før 1.mars i fjor? Lenke til kommentar
tbend Skrevet 10. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2005 Blir gal av alle reglene, er det inegn plasser det står svart på hvitt hva som er rett? Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 du kan jo ta en titt her: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/sd-20040119-0298.html Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Ifjor fikk man iallefall med snøscooter på A1 og A lappen Lenke til kommentar
dark|dog Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 (endret) Hei alle sammen! Jeg tok mitt bilserfikat den 23. april 2004. (Klasse B) Fikk klassene B M S T hvorav M ikke har kode 147. Det interessante er at denne ble fjernet fra sertfikatet etter jeg tok mørkekjøringen. Da jeg fikk det nye førerkortet var alle klassene der B M S T og 147 merknaden var fjernet fra baksiden pluss at sertfikatet er gyldig i 100 år fra min fødselsdato. Det som er litt urettferdig er at de som tar lappen nå ikke får scooter. Jeg skjønner egentlig ikke hvordan de kan regne med at jeg kjører forsvarlig snøscooter (uten begrensning i verken kubikk eller HK) da jeg aldri har fått opplæring. Mens de som kjøer scooter som bare det, gjerne kan stryke på en oppkjøring til klasse S på grunn av at de tok en sving litt feil. Lovene i Norge er stort sett ganske greie (ikke være for kritiske til de, sammenliknet med mange andre land) men noen av de er selfølgelig lite gjennomtenkte og gjenspeiler kompetanse på et lavt nivå hos forfatterene. Foresten: Det med tapt førerkort er et kapittel for seg selv. Lurer på hva de tenker på når de vedtar lover, men det skjer antakeligvis i lystig lag. Du kan uten videre søke om ekstra førerkort om du har mistet eller "mistet" ditt nåværende. Du har da to førerkort, et i reserve. Politiet har vistnok databaser men det er for meg ukjent hvor ofte de sjekker førerkortet opp mot denne og i hvilke situasjoner. I utlandet blir det antakelig værre. Endret 14. mai 2005 av unge johansen Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 *snip* Jeg fikk klasse S med førerkortet nå, samme med 147-greien til klasse M. Men jeg fikk ikke klasse T. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå