Gå til innhold

Heving av kjøp etter 7mnd?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

I midten av november kjøpte jeg et MSI hovedkort hos ITbutikken (ja, jeg vet.. Big mistake!).

For et par måneder siden fikk jeg problemer med kortet.

Fikk 4 røde D-LED når jeg startet maskinen, noe som tilsier at CPU er ødelagt. Testet flere CPU'er, og det var ikke noe feil med disse.

Sendte da HK til reparasjon, og fikk det tilbake for et par dager siden..

 

Feilen var der fortsatt! :mad:

 

Har jeg rett til å heve dette kjøpet og få pengene tilbake, eller evt. byttet inn i andre varer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har rett til å få kortet ditt raparert. Ordnet. Fixet. Ikke noe annet.

 

Og det betinger at du ikke har gjort noe galt med det, at det er en kjøpsrettslig reklamasjon som betinger at feilen var tilstede ved levering.

 

Garanti er noe annet, - ved garantireklamasjon må du forholde deg til garantivilkårene til selger.

 

I et marked hvor prisene faller raskt på nye produkter vil det vel være temmelig dumt av selger å ta tilbake ting etter 6 måneder. Det blir vanskelig å ta det tilbake noe til full pris og utlevere pengene eller en ny enhet til "halv pris" (prisen har sunket ser'u). Skal du ha mellomlegg da?

 

Lurt av deg da, - men tror du selger er så lite orientert om prisutviklingen i markedet? Eller hvordan hadde du tenke deg det? :wink:

Lenke til kommentar

Vet jo selvfølgelig at prisene synker.

 

Det jeg var ute etter å finne ut var om jeg hadde noen mulighet å enten få pengene tilbake (til dagens eller den gangs pris er uvesentlig) eller om jeg kunne bytte til en annen vare i ca samme priskategori.

 

Syntes det var uutholdelig lang ventetid på reparasjoner fra ITbutikken, og vil gjerne bytte til en vare som ikke trenger reparasjon. :smile:

Lenke til kommentar

Du har rett, - og dersom feilen ikke blir utbedret, -da kan du kreve å få heve kjøpet. !!!

 

Men det blir litt tungvint å få det til om du ikke snakker med dem. Du kan si at du ikke kan være uten kortet lenge, - og forhandle. Fordi de ikke har ordnet feilen når de hadde kortet, - har du god grunn til å kreve en annen løsning.

 

Hva med å be om å få låne et annen kort mens de reparerer? - Prø å få til en avtale, - så kansje du får fortet fixet fort nå, ved annen gangs reklamasjon på samme feilen. :wink:

Lenke til kommentar

har du forsøkt følgende?

 

Start maskin, få 4 røde lys, la den stå 2- sekunder, trykk så reset knappen:)

 

Jeg må gjøre det for å få liv i min holk, og var nær å gi opp før jeg fikk svaret her av en snill kar som jeg fortsatt skylder en halvliter:)

Lenke til kommentar

Et forslag som jeg har benyttet meg av ved et par anledninger:

 

Kontakt ITbutikken og forklar at du nå er så fortvilet p.g.a. at det hoper seg opp med jobb.

 

Klag på en høflig måte. Noen ganger kan det være en investering i å være ydmyk. Skriv at du har oppfattet IT butikken som en av de beste på markedet osv. *smisk smisk*.

 

Da de ikke klarte å reparere kortet første gang, så burde de la deg som kunde få særbehandling.

 

Jeg vil foreslå at du ber om å få et annet kort, eventuelt et annnet fabrikat, gjerne noe dyrere og bedre, så legger du et par hundrelapper i mellom, og alle er fornøyde. Du på din side får et bedre kort, ITbutikken føler at de har solgt og tjent penger. Psykologisk fungerer dette ofte.

 

Hvis derimot ITbutikken setter seg på bakbena, så be om å få tilsendt en test eller målelogg fra vedkommende servicemann hos ITbutikken. Nå kjenner ikke jeg ITbutikken innad, men jeg tror det er som det er med de fleste webshopene, de har ikke utstyr til å verken måle med eller skifte komponenter. Dette krever såpass store ressurser både med personell og serviceutstyr.

 

Hvis ITbutikken bruker andre til å drive service på reklamasjoner, så spør hvilket firma det er, og ta eventuelt kontakt med dem og hør hva de foretok seg.

 

Et skudd ut i luften, hva med å ta kontakt med de norske distributørene som er:

Norek Tlf. 37 00 50 80

Hattelco Tlf. 37 00 50 80

 

Kom med tilbakemelding om hvordan saken utvikler seg.

 

Lykke til!

 

P.S. Jeg har handlet noen saker fra ITbutikken, og har faktisk bare godt å si om dem. På en annen side så blir det jo alltid en helt annen situasjon, når du skal reklamere på en vare. D.S.

Lenke til kommentar

Så langt jeg skjønner spørsmålet er det her ikke snakk om annen gangs reparasjon, men at kortet kommer tilbake fra første gangs reaparsjon uten at feilen er fikset.

Det betyr at selger ikke har klart å utbedre feilen, og det er ikke uten videre gitt at han skal få prøve seg på runde nr. to. (Noe annet var det altså om feilen var reparert, men deretter oppstod på nytt.)

 

Kjøperen bør kunne argumentere med at selger har vist at han ikke klarer å reparere, og istedet kreve at selger omleverer (ny leveranse av samme produkt) eller heve (= pengene tilbake). Hvor lang tid som er brukt til reparasjonen, og hvor lang tid det vil ta før et nytt forsøk på reparasjon er ferdig, kan være et moment som påvirker om selger skal få en sjanse til.

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp hatt samme problem med et MSI KT3 Ultra. Jeg tror det bare var prosessoren som ikke satt skikkelig i socketen. Det løste seg i hvertfall når jeg satt den i på nytt. Det kommer kanskje av at socketen er av lav kvalitet og ikke strammer skikkelig om pinnene.

 

Prøv det før du sender det tilbake

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...