Moro Klumpen Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 Noen som vet hva lovlig støynivå er for byggefelt? Sliter med hissige naboer som klager over at jeg spiller for høy musikk Hadde vært greit om noen viste nivåene for hverdager og helger osv så jeg vet hvor høyt jeg eventuelt kan spille Lenke til kommentar
MuD Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 (endret) høyeste lydnivå som er lovlig på eit byggefelt er 75db... hvis ikke er det påbudt med hørselvern! Endret 22. april 2005 av MuD Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 høyeste lydnivå som er lovlig på eit byggefelt er 75db... hvis ikke er det påbudt med hørselvern! Kravet for hørselvern er på 85 dBA (Leq-nivå, dvs et gjennomsnittlig nivå over en gitt periode, f.eks en arbeisdag). Husker ikke kravene for "nabostøy" i farten, men jeg tror nok at du må belage deg på at du må skru ganske heftig ned etter kl. 11. Lenke til kommentar
MuD Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 høyeste lydnivå som er lovlig på eit byggefelt er 75db... hvis ikke er det påbudt med hørselvern! Kravet for hørselvern er på 85 dBA (Leq-nivå, dvs et gjennomsnittlig nivå over en gitt periode, f.eks en arbeisdag). Husker ikke kravene for "nabostøy" i farten, men jeg tror nok at du må belage deg på at du må skru ganske heftig ned etter kl. 11. oki... det var 85db, var ikkje heilt sikker på om det var 75 eller 85db... har ikkje skulebøkene her for øyblikket... Lenke til kommentar
Mato Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 høyeste lydnivå som er lovlig på eit byggefelt er 75db... hvis ikke er det påbudt med hørselvern! Kravet for hørselvern er på 85 dBA (Leq-nivå, dvs et gjennomsnittlig nivå over en gitt periode, f.eks en arbeisdag). Husker ikke kravene for "nabostøy" i farten, men jeg tror nok at du må belage deg på at du må skru ganske heftig ned etter kl. 11. riktig det skal være stille etter 11 , og tror at man her en time lenger på seg i helgene , ikke sikker på den , har heller ikke trengt og sjekke da mine naboer ALDRI klager og jeg bor midt i stavanger (og spiller HØYT MYE) Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 Det skal ikke kunne høres godt etter 11... "Kirketia" på søndag, skal det være stille.. Lenke til kommentar
Moro Klumpen Skrevet 23. april 2005 Forfatter Del Skrevet 23. april 2005 (endret) Mine naboer klagde ikke heller før.. Men så kom det selvfølgelig noen nye kravstore naboer som skal ha det så stille her at jeg kan omtrent ikke lukke døra hardt engang. Bare på grunn av at den forrige naboen solgte huset og skrev "stille villa strøk" så forventer de nye naboene stillhet over alt annet. Og det ironiske er at de bodde midt i en by med masse rånere før og nå bor de på et tettsted og klager verre en ****. Har målt på utsiden her når jeg har spilt musikk og da ligger det på ca 65-70 dB. Er en relativt billig dB måler jeg har brukt så er ikke sikkert at det stemmer så bra Så dere mener på at så lenge støvnivået målt på utsiden er under 85 dB så har ikke naboene noe de skulle ha sagt? skal jeg vurdere å kjøpe hørselsvern til naboene? Endret 23. april 2005 av Moro Klumpen Lenke til kommentar
Vice Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 (endret) Er det snakk om enebolig det her? Hvis det er snakk om leilighetsbygning som deler vegger så eksistere det nok "lokale regler" for når det skal være stille og slikt. Edir: ok ser ut som det er enbolig det her er snakk om. Endret 23. april 2005 av Vice Lenke til kommentar
Moro Klumpen Skrevet 23. april 2005 Forfatter Del Skrevet 23. april 2005 Er nok snakk om enebolig ja, huset til naboen ligger vel ca 50 meter unna. Og ifølge de så spiller det høyere hos de enn det gjør på rommet mitt Lurer på om jeg ikke skal flytte hen dit istedet for. hehe Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 Er nok snakk om enebolig ja, huset til naboen ligger vel ca 50 meter unna. Hvis du spiller rundt 70 dB på utsiden av huset (som ikke høres direkte urimelig ut, litt avhengig av måleposisjoner), så vil avstandsdempingen (ΔLr = 20*LOG® der r er avstanden i meter) tilsi at nivået er ca 36 dB. Da har de ikke så mye å klage over. Men vær klar over at det finnes grenser for lydtrykksnivå både for innside og utside av boliger. Jeg husker et tall, 55 dBA foran fasade, men jeg husker ikke hva eller til hvilket tidspunkt det gjelder... Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Så lenge du demper deg etter 23:00 kan du nok bråke ganske mye før de kommer noen vei med klagene sine. Det er ikke værre enn at du spiller alt du orker, gir dem finger'n hvis de klager, og er snill gutt og skrur ned hvis politiet står på døra de. (Fy deg, slem uoppdragen gutt!) Jeg har mange ganger irritert meg over at folk har utrolig mye lavere toleransegrense for høy musikk enn feks. gressklippere. Du skal spille GRISEHØYT innendørs hvis du skal generere like mye støy som naboens gamle Husquarna totakter med rusten potte.... Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Jeg har mange ganger irritert meg over at folk har utrolig mye lavere toleransegrense for høy musikk enn feks. gressklippere. Du skal spille GRISEHØYT innendørs hvis du skal generere like mye støy som naboens gamle Husquarna totakter med rusten potte.... Ja, men det er det er her oppfattelse av lyd/støy spiller inn. Å klippe plenen er lov, men det bør jo unngås på en søndag (for eksempel). Dessuten er det få som klipper plenen 23:30. Plenklipping er også mer "nødvendig" enn høy musikk... Lenke til kommentar
fjaeran Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Mine naboer klagde ikke heller før.. Men så kom det selvfølgelig noen nye kravstore naboer som skal ha det så stille her at jeg kan omtrent ikke lukke døra hardt engang. Bare på grunn av at den forrige naboen solgte huset og skrev "stille villa strøk" så forventer de nye naboene stillhet over alt annet. Og det ironiske er at de bodde midt i en by med masse rånere før og nå bor de på et tettsted og klager verre en ****. Har målt på utsiden her når jeg har spilt musikk og da ligger det på ca 65-70 dB. Er en relativt billig dB måler jeg har brukt så er ikke sikkert at det stemmer så bra Så dere mener på at så lenge støvnivået målt på utsiden er under 85 dB så har ikke naboene noe de skulle ha sagt? skal jeg vurdere å kjøpe hørselsvern til naboene? Du burde vel heller kjøpe hørselvern til deg selv Lenke til kommentar
ketilmorstøl Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Har du prøvd å montere spikes? Mvh Ketil Morstøl, Norsk importør av beyerdynamic. Lenke til kommentar
ballemann Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Har du prøvd å montere spikes? Mvh Ketil Morstøl, Norsk importør av beyerdynamic. vil lyden senkes da? nei da, tenke faktisk på det, vibrasjoner, kan senke maset på naboene dine.. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 Jeg har mange ganger irritert meg over at folk har utrolig mye lavere toleransegrense for høy musikk enn feks. gressklippere. Du skal spille GRISEHØYT innendørs hvis du skal generere like mye støy som naboens gamle Husquarna totakter med rusten potte.... Ja, men det er det er her oppfattelse av lyd/støy spiller inn. Å klippe plenen er lov, men det bør jo unngås på en søndag (for eksempel). Dessuten er det få som klipper plenen 23:30. Plenklipping er også mer "nødvendig" enn høy musikk... Syns da virkelig ikke at gressklipperstøy er bedre enn musikk... Vil nok si at musikk er en del av livet til mange mennesker (derav meg ja...) Å, ja!!! Jeg blir forbanna når naboen har en 50tonns gravemakin som sveiper forbi vinduet mitt dagen lang, og de klager på musikken min... De gravde til og med i dag!!!!! (trur noen tar den jobben svart ) 1. Mai å greier og greier... (ikke det at jeg husker hva vi feirer, men men) Lenke til kommentar
oddis89 Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 (endret) Jeg har mange ganger irritert meg over at folk har utrolig mye lavere toleransegrense for høy musikk enn feks. gressklippere. Du skal spille GRISEHØYT innendørs hvis du skal generere like mye støy som naboens gamle Husquarna totakter med rusten potte.... Ja, men det er det er her oppfattelse av lyd/støy spiller inn. Å klippe plenen er lov, men det bør jo unngås på en søndag (for eksempel). Dessuten er det få som klipper plenen 23:30. Plenklipping er også mer "nødvendig" enn høy musikk... klenklipping er ikke mer nødvendig en musikk hehe men hvorfor klager de for høy musikk de burde klare at du spiller høyt 1-2-3timer om dagen. isåfall i en rettsak er jeg ganske sikker på at du hadde vunnet. hehe. Endret 16. mai 2005 av oddis89 Lenke til kommentar
oddis89 Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 Er nok snakk om enebolig ja, huset til naboen ligger vel ca 50 meter unna. Og ifølge de så spiller det høyere hos de enn det gjør på rommet mitt Lurer på om jeg ikke skal flytte hen dit istedet for. hehe flytt anloegget bort til de også kan du sitte å digge musikk hjemme hos deg selv Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 [..] men hvorfor klager de for høy musikk de burde klare at du spiller høyt 1-2-3timer om dagen. isåfall i en rettsak er jeg ganske sikker på at du hadde vunnet. hehe. Jeg har problemer med å forstå hva du mener. Ikke ta dette ille opp, men: Kan du prøve å skrive i hele, sammenhengende setninger? Musikk er noe jeg også verdsetter veldig høyt. Men det betyr ikke at jeg har problemer med naboene for det. Lenke til kommentar
oddis89 Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 (endret) [..] men hvorfor klager de for høy musikk de burde klare at du spiller høyt 1-2-3timer om dagen. isåfall i en rettsak er jeg ganske sikker på at du hadde vunnet. hehe. Jeg har problemer med å forstå hva du mener. Ikke ta dette ille opp, men: Kan du prøve å skrive i hele, sammenhengende setninger? har ikke musikk så kunne ikke konsentrere meg. hehe. kidding. husker egentlig ikke selv hva jeg mente med den setningen hehe men de bryr seg sikkert ikke om at du spiller høyt. bare at de ikke har anlegg så de kan digge musikkk ved det volumet Endret 16. mai 2005 av oddis89 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå