Gå til innhold

Folkerett å blokkere reklame?

Anbefalte innlegg

Så du tar feil, det blir billigere i praksis også. Og tilbudet de kan gi er enda bedre, etterosm man får mer penger til å kunne utbedre produktet.

Så hvorfor varierer ikke da feks. prisen på film avhengig av hvor mye reklame den inneholder?

Selvfølgelig vil penger forsvinne dersom man ikke lenger tar dobbelt betalt fra kunden. Men at det har vært vanlig praksis lenge i visse bransjer betyr ikke at det er riktig å opprettholde samme inntektsnivå dersom man går ned til "vanlig" betaling.

Prisen å film er det butikkene som avgjør, de tjener ingenting på reklamen. Og kinoene har variabel pris på kinofilmer, men det er mer styrt av etterspørsel fremfor hvor mye reklame som er med. En kino f.eks. har eiere som vil tjene penger, å fjerne reklamen vil medføre mindre inntekt noe som må kompenseres.

Reklame er en utrolig viktig inntektskilde, både for aviser, kinoer og internett. hw.no er nok rimelig avhengig av reklamen, men det er helt opp til brukeren om de vil la seg utsette for reklamen, uansett media/produkt.

Derfor er dette noe man m ta høyde for om man vil bruke reklame som inntekstskilde. Og man må vurdere effektent. Blir reklamen plagsom, kan det medføre inntektstap i andre områder (som f.eks. bilettsalg). Men det er i utgangspunktet en klar fordel for kundene at de ikke alene sørger for inntekten til virksomheten.

Det er en grunn til at man f.eks må betale for NRK, Viasat o.l, mens TV2 og TVNorge er gratis. Hadde reklame på kino vært enda mer attraktiv kunne den kanskje blitt veldig billig, men det er ikke realistisk. Men de fleste internett sider er heldigvis gratis, bortsett fra utgiften til å ha forbindelse til internett da ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil si at det er en folkerett å kunne blokkere lydreklamer. Altså, man er ikke avhengig av lyden for å oppfatte budskapet. I eksempelet med Jamba-reklamen, tror jeg egentlig at Jamba vil tjene på å kutte ut brummelydene fra den blå frosken. Jeg, som de aller fleste andre, er drittlei den lyden. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...