Gå til innhold

Kritiser bandet eller musikken


834HF42F242

Anbefalte innlegg

Hater: Punk, Skater-musikk, Folkemusikk, Opera, Boybands, Nr.1 på topp20.

hva er skate-musikk? og definer punk.. mener du den nye dritten som blink 182, sum 41 og green day eller den gode gamle gode punken som Ramones, Sex Pistols, Hives, The Who, The Clash, 999, Bad Religion, Uk Subs osv.?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

The Hives er vel egentlig et garageband?

Ellers regnes vel The Who for å være et hardrockband som var flink til å eksperimentere med blant annet R'n'B og poprock. Jeg ville ihvertfall ikke hatt dem i samme bås som The Big Three (Clash, Ramones, Pistols) eller de nye band som Bad Religion.

Endret av SteffyBoy
Lenke til kommentar

The Who er jo bare The Who. Det var de tidene da hvert rockeband hadde egen sjel og egen musikkstil. Ingen andre hørtes ut som The Who. Ingen andre hørtes ut som Black Sabbath, Uriah Heep eller Alice Cooper heller.

Det er dagens rockemusikk som behøver sjangerklassifisering, fordi alt for mange band er 100% inspirert av andre bands lydbilder. Dette resulterer i at vi har et hav av sjangrer og stilarter som band forholder seg til.

Et ekte band kan ikke settes inn i sjanger, fordi de ikke ligner noen andre. The Who var et slikt band.

I dag har vi også band med særegen personlighet og unikt lybilde. For eksempel White Stripes, Air og Radiohead.

Lenke til kommentar
Iggy har aldri vært så revolusjonerende som de bandene Zomax nevner.

sant, men alle bandene han nevner har heller ikke vært revlusjonerende.

hadde han valgt ut The Who(som jeg personlig heller ville kalt rock og ikke punk) og sex pistols hadde det vært greit :)

 

syntes da at iggy har hatt en viss rolle i punkens historie.

Lenke til kommentar

For en som har hørt lenge på en av de typene musikk du anklager for at alle er like i vil nok ha små problemer med å skille albumene...

 

(hvis eg ikke tar feil) Så mener du at bla. thrash metal lider fra dette at bandene er veldig like. Band som Megadeath og Metallica har store likheter, fett nok... Men sammenlign en av de med fks Lamb of God så skal du høre at sjangeren har mye forskjellig å by på...

Lenke til kommentar

TLZ: Det kan godt være at det bare er noe jeg føler personlig. Nemlig at 60-70'tals-band hadde mer særegenhet en mange av dagens band. Spesielt innen sjangrene house, trance, hip-hop og rap er det vanskelig å skille band fra hverandre.

...

Før hadde vi tusenvis av band. Nå har vi tusenvis av sjangre. Mange band tar en sjanger de ønsker å spille. Før spilte banda sin egen musikk... Det finnes unntak, men jeg synes dagens band/produsenter/artister er mer sjangerbevisste. Musikken og musikkindustrien har forandret seg. Det kan ingen nekte på.

Endret av anth
Lenke til kommentar
Spesielt innen sjangrene trance

Litt feil egentlig.

Mange trance-artister har sin egne spesielle stil.Ta Flutlicht og S.H.O.K.K. for eksempel. De 2 artistene har ganske lik stil, og man hører de med en gang hvis de sniker seg inn på et liveset o.l. ;)

 

Et annet eksempel er Frank Zenker (DJ Scot Project, Arome). Han har også en spesiel stil som også høres med en gang.

Lenke til kommentar
TLZ: Det kan godt være at det bare er noe jeg føler personlig. Nemlig at 60-70'tals-band hadde mer særegenhet en mange av dagens band. Spesielt innen sjangrene house, trance, hip-hop og rap er det vanskelig å skille band fra hverandre.

...

Tørr eg å gjette at det er akkurat de sjangeren du hører minst på eller ikke i det hele tatt?

Vanskelig å skille fra hverandre det man hører lite på.

Eg har vanskelig med å skille mye av det fra 50 og 60 tallet, eg hører heller ikke noe særlig mye på det. Tilfeldig?

 

Før hadde vi tusenvis av band. Nå har vi tusenvis av sjangre.

Nå har vi millionvis av band. Dermed flere sjangere.... ;)

Forøvrig så har du sikkert et intrykk av at det finnes veldig mange sjangere med at folk alltid bruker slike "små sjanger" utrykk. Da snakker eg om "sjangere" som det kun finnes et band i. Disse vil eg heler kaller beskrivelser ..

 

Mange band tar en sjanger de ønsker å spille. Før spilte banda sin egen musikk... Det finnes unntak, men jeg synes dagens band/produsenter/artister er mer sjangerbevisste.

Det er fult mulig å være i en sjanger og likevel spille egen musikk. Se på eksempelet eg nevnte tidligere i tråden.

 

Godt mulig at noen av bandene er mer sjangerbevise enn før, men du kan ikke dra alle under en kam. Eg vil si at noen av bandene er mye mindre sjangerbeviste enn før. Folk er forksjellige, det er band også.

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke dradd alle under en kam da! :realmad:

Og de sjangrene jeg nevnte, har jeg hørt på radio, fester, diskoteker og andre steder i mange år. Har fått med meg all hitmusikk fra store deler av 80'tallet, hele 90'tallet og frem til idag. Jeg føler meg brettiget til å kunne uttale meg om at jeg synes de sjangrene inneholder mye mer lik musikk, og at det i dag er blitt vanlig å "plagiere" lydbildet til et annet band og kalle det sjanger...

 

Edit: Og som du sier, TLZ, så er det vanskelig å skille 50-60'talls-musikk. Vi levde ikke da. Men den musikken som har vært populær etter at en ble født, den kan man ikke unngå å høre. Er det noe man ufrivillig hører om igjen og om igjen, så er det hitlistesanger. Og hitlistene består ikke alltid av sjangrer som man selv liker. På den måten får man innsikt i og kan danne seg formeninger om musikk man personlig ikke setter i spilleren.

Hvem vet, kanskje du har hørt strofen "Nå blire liiiiv, hei hei..." eller "When a man loves a woman..." flere ganger enn de fleste sangene i metall-samlingen din.

Endret av anth
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...