Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva betyr "idle time" 3Com Office connect adsl?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har i det siste fått litt rare problemer med at om jeg er på nett feks her på forum og ikke bytter side i løpet av noen minutter detter jeg ut.

Dvs at jeg må åpne siden 2 ganger før det virker, på andre forsøk virker det alltid...

Dette skjer på alle maskiner som er koblet til min 3Com 3CRWE754G72 Office connect ruter/modem.

Jeg vet ikke at jeg har forandret på noe i modemet, og det har virket perfekt i ca 6 mnd. I går prøvde jeg så og finne ut av hva som egentlig foregår ettersom jeg nå ser at det er helt konsekvent hva som skjer. Jeg innstallerte nyeste firmware og akkurat det samme skjedde.

Jeg prøvde så og skrive 300 (der det på bildet står 5 min) på denne innstillingen for idle time. Men hva betyr egentlig idle time (tomgangs tid...?)

Jeg fjernet også haken for dail on demand. Når jeg ser på loggen ser jeg at modem stopper og "dailer" igjen hver gang jeg ikke har vært aktiv på en stund.

Det virker til å fungere greit foreløpig, men jeg liker å vite hva jeg egentlig gjør når jeg "reparer" noe, så om noen vet dette, og gjerne også forklare hva MTU 1492 (som jeg i all min uvitenhet har satt den til) egenlig gjør for noe?

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Idle time er med all sansynlighet tiden den venter før den lukker ned en inaktiv forbindelse. Jeg synes dog det er litt merkelig å se slik funksjonalitet på en ruter. Har du fremdeles problemet dersom du sitter idle-time høyere?

EDIT: ser du sa det var en dialup-on-demand funksjon i ruteren. Det er nok i forbindelse med dette at du har timeut funksjonen (som var veldig kjekt å ha tilbake når folk brukte dialup og betalte pr minutt, slik at man ikke glemte å slå av internett). I så tilfelle så vil den nok helt ignorere idle time parameteren så lenge dialup on demand er deaktivert. Vil nok fungere fint slik det står nå.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Idle time er med all sansynlighet tiden den venter før den lukker ned en inaktiv forbindelse. Jeg synes dog det er litt merkelig å se slik funksjonalitet på en ruter.

Det er da noen som er så heldige her i verden at de har minuttakst på ADSL, ergo er dette en nødvendighet for mange.

Lenke til kommentar

Har som sagt i første innlegg oppdatert firmware ja.

Har altså satt den idle time til 300 nå, og fjernet "dial on demand" krysset.

Og foreløpig har jeg ikke falt ut, så tror det er i orden, men vil som sagt gjerne lære litt mer om dette. Takk for respons så langt :thumbup:

net-rom Skrevet 22/04/2005 : 15:07

idletime betyr hvor lenge den skal holde linja oppe før den kkobler den ned ved inaktivitet. Du kan sette den til 0 så er den aktiv hele tiden. 

Ok, har kanskje tenkt omvendt jeg da, skal forsøke 0 i steden for 300, og at den da forhåpentligvis aldri kobler ned.

Det som virker litt rart er at dette bare plutselig begynte...

Hva med denne MTU 1492 da, hva er det?

Edit; Hvis jeg forstår det bla Stigma sier, er det slik at om jeg fjerner det krysset ved dial on demand, utgår også den antall minutter saken, og det er et fett hva det står der.. ja?

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Edit; Hvis jeg forstår det bla Stigma sier, er det slik at om jeg fjerner det krysset ved dial on demand, utgår også den antall minutter saken, og det er et fett hva det står der.. ja?

Det stemmer. Det gir ikke noe mening å ha en idle-tid når disconnect on idle er deaktivert, så med 99% sansynlighet så spiller det ingen trille hva du skriver der når du har deaktivert dial on demand. 0 disabler sansynligvis også.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...