Gå til innhold

Ingen samiske flagg 17.Mai

Anbefalte innlegg

Nasjonalisme ekskluderer kun andre folkeslag hvis man er dirkete rasistiske og ser på utlendinger som mindre verdige. Det er ingenting i veien for en som er nasjonalistisk å være stolt av en utlending som bor i norge og gjorde noe stort for norge.

Vel, det er nettopp problemet. Hør på mange av folkene som har ytret seg her i tråden og som jeg siterte: De er ikke utpreget stolte av samene. Neppe av "utlendinger" heller. Man påberoper seg aktverdige motiver, og da må man som du gjør skille god nasjonalisme fra rasisme og fordommer. Men desverre, slik er det ikke i praksis. Nasjonalismen er grobunn for det ngative, og det som hjertet er fullt av renner munnen over med for mange.

Den "gode" nasjonalismen finnes bare i Freia-reklamene. Så snart det blir mennesker eller politikk involvert, blir den skitten.

Og hylle en enkeltperson, om han gjør noe for nasjonen så ville jeg vært stolt av ham, men om han gjør det for egen fordel uten tanke på nasjonen så ville jeg nok ikke vært noe særlig stolt av ham, det ville nok ikke andre heller..

Men det er vel ikke alternativene? Hvorfor skal "nasjonen" med sine tilfeldige grenser være arenaen? Hvis du bytter "nasjonen" med "samfunnet" eller "verden", får du da akkurat samme etiske målestokken uten at personens nasjonalitet betyr noe som helst. Hvis noen gjør en stor innsats i Norge, spiller det noen som helst rolle om han er norsk eller fransk eller egyptisk? Og er en nordmann som jobber blant gatebarn i Brasil noe dårligere eller bedre enn en som jobber med innvandrerbarn på Tøyen eller "norske" barn i Arendal?

En som flytter til Norge fra et annet land, USA eller Irak, hvem som helst land , uansett farge, vil aldri være like norsk som en som er født her, det vil bli det samme som å si at jeg er en kineser bare pga. jeg flyttet til Kina..

Men hva spiller det for noen rolle da? Hvor står det skrevet at veien til lykken eller samfunnets beste er å være mest mulig norsk, eller kinesisk for den saks skyld? Hvis det er en målestokk for noe som helst viser det bare at nasjonalismen er usunn. Gi meg 4 hardt arbeidende kinesere heller enn 4 selvgode nordmenn any day.

On topic: Samene har ikke "flyttet til Kina", de er født og oppvokst her i landet i minst 40 generasjoner, lenger enn de fleste andre nordmenn

Nasjonalisme er som fotball, man blir glad når noen får mål for laget sitt, det er INGEN forskjell. Det er det samme om det er Carew eller Riise som scorer, det var for "laget".

Og så spytter man på motstanderens spillere når de går i garderoben. Fotball er mikronasjonalisme, der forakter man naboen om han heier på feil lag. Den har akkurat samme problem som all nasjonalisme, for å kunne heie på sitt egen lag/by/land/etc, må man ha noe å måle det mot og rakke ned på. Det er ingen tilfeldighet at fotballen tiltrekker seg skinheads og andre rasister.

Men nå skal jeg gi meg selv fy på lanken for å gå off topic her. Det skulle vel dreie seg om 17. mai og det samiske flagg.

Geir :)

Tja, nasjonensom grense, det blir som å skryte av et familie medlem, er ganske sikker på at du liker moren din bedre enn moren til søskenbarnet til kammeraten din f.eks. :)

Sant som du sier med at det er alt for mye dårlig nasjonalisme rundt om, men man blir ikke direkte rasist av å være stolt av at Norge gir 1mrd til Tsunami katastrofen (ikke at du har sagt dette).

Men uansett, tror kanskje at nasjonalisme er ganske individuelt definert, og som jeg pleier å si, "Realiteten har kun en plass, det perspektivet vi ser det fra" ;).

- - -

Mange gode argumenter foresten, bra innleg.:))

- - -

Edit:

Hehe, spilte sist fotball i 7.klasse, der var de fleste lagene venner, synd det ikke er sånn senere:)

Endret av Snabben
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dessuten er samene snyltere som snylter på det norske folket. Som sagt tidligere, det burde vært kuttet all økonomisk støtte til samene, så skulle vi se om de hadde klart seg selv.

Vel vel, her kom all viten på en gang :hmm:

Om ikke staten Norge hadde fort alle resursjer sørover gjennom uminnelige tider hadde vel samene klart seg bra, ja endog hele Nord-Norge. For hva er en av hovedinntektene gjennom tidene om ikke bla fiskeriene??

Hva hadde feks Bergen vært i dag om de ikke hadde fått utnyttet Nord-Norge til de grader som de gjorde ?

Nei slike uttalelser blir bare for teite .

Så til flaggingen, der er jeg enig i at på 17 Mai bruker vi det Norske flagg, dette har ikke noe med etnisk bakgrunn å gjøre men at dette er vårt offisielle flagg.

Greit at samene har sitt eget, men det har vel norske innvandrere også og om en skulle begynne med alle disse ville det vel bli litt av en røre .

bruk det flagget som tilhører det landets nasjonaldag, på 17 mai er det det norske, så får de andre bruke det som passer på sine nasjonaldager .

Lenke til kommentar
Samene må da få lov til å flagge på 17. mai. De står selvsagt fritt til å velge det selv, og staten skal ikke diktere hvorvidt noen skal få lov til å vifte med symboler eller ei.

For å si det sånn; nordmenn hopper ikke inn i samemarkeringer og dytter dem rundt og bytter ut de samiske flaggene med norske. Hvorfor skal ikke norge feire sin konstitusjonsdag? Alle norske samer er dessuten norske statsborgere. Det som irriterer folk i det vidstrakte land er at enkelte sameaksjonister først og fremst skal markere seg selv. Mange irriterer seg også over at samer får mange særrettigheter. Er det galt å bli sur når staten oppfører seg diskriminerende mot folk basert på "hevded" etnisk tilhørighet? Det er en grunnleggende menneskerett å behandles likt.

men fremdeles så betyr det at du den dag i dag da på en eller annen måte er i besittelse av jord som ikke tilhører deg... Men nei, det er samene som snylter innvandrerne snylter

Spørs vel hvem av dere som er mest naive. De som blir paranoide og ser fiender overallt i et samfunn som importerer krigsforbrytere og barnesoldater, eller de som lar dem gå over dem og unskylder seg for å være født med hvit hud.

Men feirer du Norge og Grunnloven av 1814 på den 17. mai må folk får påpeke svakheten med den samme, på den samme dagen. Det kalles ytringsfrihet og demokrati, og den retten forbeholder jeg meg.

Ytringsfriheten har en del begrensninger. Blandt annet det å aktivt gå inn for og ødelegge for andre. For eksempel har nazistene hvert eneste år blitt nektet å gå sist i 17 mai toget i Oslo. Er det et brudd på ytringsfriheten? Eller et vern om ytringen til de millionene i dette landet som feirer 17 mai og har avsatt den som offentlig fri og feiringsdag?

Forøvrig er det ikke det samene er ute etter. De vil bare se den likeretten som det norske Stortinget har lovet dem etterleves i praksis. Og om det ikke kan skje på 17. mai, då er det ikke mye verd!

Det som har skjedd er at politikerne har driti på skoene sine. De vedtar ofte lover de ikke har vurdert konsekvensene av.

Det er faktisk utrolig trist å se hvordan mange tenker. Kan ikke fatte og begripe at det går an å ha så negativt syn på folk.

Noen går vel langt og beviser at det er fordommene som råder hos dem... men å være negativ til en gruppe trenger ikke nødvendigvis inneha rasebegreper. Faktisk er det slik at ved å DNA teste Oslo-borgere ville det være umulig å si hvem som hadde samisk opphav og hvem som ikke hadde det. Den største myten som finnes er at det samiske folk og det norske folk fremdeles er to forskjellige folk.

Jeg håper at samene en gang i tiden kan feire sin egen frigjøringsdag fra Norge, Sverige og Finland, selv om jeg nok tviler på det. Vi lever vel stort sett i harmoni den dag i dag, selv om historien er flau, på nordmenns vegne.

Èn ting er å lære av historien. En annen ting er å holde den imot fremtidige generasjoner som er fullstendig uskyldige i å ha forvoldt dem noe som helst. Det leder bare til mer faenskap. Noen ganger må man la historien bli der den er og bevege seg forover.

Middelmådige skoler, sykehus som ligger bak mange andre land teknisk og teknologisk.

Det er ingenting galt med å være middelmådig. De fleste mennesker er middelmådige. Særlig galt er det heller ikke å være land nr 15 på en liste med 30 av verdens rikeste, best utdannede, sunneste land. Alle disse landene har relativt like standarder. Noen MÅ havne på topp, noen MÅ havne på bunn, og de aller fleste MÅ havne i midten.

De er ikke utpreget stolte av samene. Neppe av "utlendinger" heller. Man påberoper seg aktverdige motiver, og da må man som du gjør skille god nasjonalisme fra rasisme og fordommer. Men desverre, slik er det ikke i praksis. Nasjonalismen er grobunn for det ngative, og det som hjertet er fullt av renner munnen over med for mange.

Nasjonalisme er ikke det motsatte av medmenneskelighet. Man blir ikke nazist av å være stolt av landet sitt. Mennesker er dessverre stamme-dyr.

Om ikke staten Norge hadde fort alle resursjer sørover gjennom uminnelige tider hadde vel samene klart seg bra, ja endog hele Nord-Norge. For hva er en av hovedinntektene gjennom tidene om ikke bla fiskeriene??

Å gjesp..... ikke den debatten der igjen. Hvem er det som mottar alle overføringene nå om dagen da? Nasjonen, statlige budsjetter, skatt osv. eksisterer også som et sikkerhetsnett og en slags forsikringspolis. Jeg synes det er ganske utpreget grådig av de av dere i nord-norge som svært gjerne vil være norske når det går dårlig, men når det går bra i nord, DA SKA MAN LØSRIV SÆ! lol :thumbup:

Lenke til kommentar
Unnskyld meg, men det er jo dårlig integrering om vi lar dem flagge med sitt på syttende mai. SyTTENDE MAI ER VÅR ENESTE, vi har bare EN, PATRIOTISK DAG i Norge. Da skal vi jammen feire, og det MED NORSKE FLAGG!

17 mai er grunnlovens dag, intet annet. Men dagens feiring av 17 mai er en liten patetisk fyllefest for de unge voksne og etegilde for de aller minste.

Sjeldent man hører noen ord om innholdet av grunnloven på 17 mai.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...