Gå til innhold

Ingen samiske flagg 17.Mai


Anbefalte innlegg

hvor har egentlig samene kommet fra? bare lurer egentlig

 

att de ikke flagger på 17 mai er helt greit for meg, har egentlig ikke tenkt over att de har gjort det før heller jeg, siden de har sin egen dag

 

Forresten, misunner ikke svenskene 17 mai dagen vår ganske bra å har nå bestemt seg for å lage sin egen dag som de feirer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvor har egentlig samene kommet fra? bare lurer egentlig

De "kommer" vel ingensteds fra, de har befolket nord-Skandinavia i årtusener, i hvert fall 2000 år, før dagens "nordmenn" kom til området. Det dreiers seg altså om urbefolkningen i disse områdene. Hvor de opprinnelig kom fra vites ikke, skjønt det finnes flere teorier om det. På et tidspunkt regjerte de hele nord-Skandinavia. Deres område strakte seg hvertfall nedover til Trøndelag før vikingehøvdingene begynte å ekspandere.

 

Det er rett og slett et eget og særpreget folkeslag. Språket har vel finsk-ugriske trekk, men de har ikke felles karaktertrekk med disse folkeslagene.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/04/22/429510.html

 

Dette syntes jeg er riktig og ingen feil i, det er usaklig å sammenligne med Hitler.

De har sin egen regjering, om nesten ikke stat, de sier så stolt at de ikke er norsker men samer, da har deres flagg ingenting på 17.Mai å gjøre heller.

 

Mine 29kr og 52øre :)

De har sin egen dag. vi feirer ikke den og de trenger ikke feire vår.

 

Det vil bare se stygt ut med sameFlagg rundt 17. mai togene

 

Det skal liZ0m være Rødt vitt og Blott og ikke masse andre farger au

Lenke til kommentar

17. mai er da like mye deres dag som vår. Samene i Norge er norske statsborgere like mye som Oslo-folk, trøndere og bergensere. De var like mye under dansk styre som resten av den norske befolkningen fram til 1814. Men mens vi fikk vår egen grunnlov, ble den samiske del av befolkningen aldri tatt med på råd. De fikk ikke utvikle sin egen kultur og nasjonalitet, tvert imot ble de utsatt for en massiv fornorsking utover 1800-tallet. Samene skulle bli "norske nordmenn".

 

Da blir det tull i ettertid å snakke om "vår" dag og "deres". 17. mai og Grunnloven ble tvunget på dem, og hvis de da i ettertid faktisk ønsker å feire den er det himmelropende meningsløst å diskutere om de skal få lov.

 

Og er de nordmenn, så er deres flagg gangbar valuta i feiringen av Norges selvstendighet. Det har faktisk Stortinget vedtatt, alle kommuner og offentlige etater står fritt til å benytte det samiske flagget på lik linje med det norske i alle offentlige sammenhenger og til alle høytidsdager og anledninger.

 

Det norske flagget er et symbol på en fri nasjon, 17. mai representerer vår frihet fra ulike herrer og herrefolk gjennom historien, for alle nordmenn uansett folkeslag. At det samme flagget skulle brukes som argument til å undertrykke bruken av andre offentlig vedtatte symboler på denne frie nasjonens grunnlovsdag viser hvor lite vi mener med den friheten. Da sier vi at det Norge vi feirer er for nordmenn, og kun norske nordmenn av Olav den Helliges slekt, og at om du er norsk aldri så mye så hjelper det ikke hvis du ikke går i Telemarksbunad og spiser geitost.

 

Samene har bodd i dette landet i over 2000 år. Hvor mye norskere går det an å bli?

 

Når Oslo kommune snakker om at 17. mai hører det "norske flagget til", er det en understrekning av de verste sidene ved den norske nasjonalismen. Det er diskriminerende, ekskuderende, deprimerende og dumt. Jeg fatter ikke hvor ideen om å diskutere det i det hele tatt kom fra.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Men det er fortsatt ikke emnet for denne tråden. Det finnes nok av snyltere blandt Oslos "norske" befolkning også, både på vest og østkanten, vi kunne kanskje nekte dem å vifte med flagg på 17. mai også...? Om du liker snylting eller ikke har da ingenting med Grunnloven og flagget å gjøre. Det finnes inge paragraf i loven som sier at bare folk som tjener til livets opphold har alminnelige borgerretter og menneskeverd og krav på respekt.

 

Jeg har levet lenge og kjent mange mennesker, inklusive en del som du ville kalle snyltere. Jeg så i IQ-test tråden din at du fortsatt er i tenårene. Det skal jeg ikke bruke mot deg, men det er kanskje litt tidlig å uttale seg så bombastisk om grunnen til at ikke alle bidrar like mye, og at noen får av velferdssamfunnet. Om noen år vil du forhåpentlig forstå at det er ikke så enkelt.

 

Uansett slipper du ikke unna med å beskylde meg for å "vri og vende" på ting. Du får argumentere skikkelig for meningene dine, og dokumentere påstandene du kommer med. Det jeg har skrevet av faktaopplysninger i denne tråden lar seg lett etterprøve, vil du ha dokumentasjon så bare spør. Du derimot kommer med ubegrunnede og udokumenterte påstander, og rettferdiggjør det med at du "liker det mindre enn alt annet". Akkurat det er faktisk ditt problem, og ikke noe vi andre burde endre oppfatning av.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Off topic: Samene burde fått sitt eget landområde nord i Norge, Sverige og Danmark og dannet sin egen nasjon.

 

On-topic: Ser ikke problemet med samiske flagg på 17.mai. Nå kan de jo vise så mye flagg de vil, etter hva jeg forstår, men kommunen vil ikke bruke sine flaggstenger til å flagge med samisk flagg. Det er også uproblematisk, det norske flagget bør vaie på stengene, ingen andre.

 

Det virker litt hauset opp dette her, ettersom det kun er snakk om offentlige bygninger. Det samiske flagget har såvidt meg bekjent ikke noe med Norge å gjøre. Samene var en egen befolkning lenge før nordmennene og var ikke engang med i formingen av grunnloven(dog var nok dette pga at de bevisst ble utelatt).

 

Men ser ærlig talt ikke hvorfor noen skal bli provosert av å se et annet flagg enn norges på 17.mai, litt tolleranse må vi utvise, og samene er nordmenn som alle andre, de fleste holder faktisk til i Oslo.

 

Men hvorfor vil samene flagge på 17.mai, hvorfor er dette viktig for dem og hva ønsker de å markere med dette? Svar på de spm kan nok kaste litt mer lys over hva jeg ender opp med som standpunkt.

Lenke til kommentar
Men hvorfor vil samene flagge på 17.mai, hvorfor er dette viktig for dem og hva ønsker de å markere med dette?

De er nordmenn og ønsker å feire nasjonaldagen sin?

Ja, men hvorfor med samiske flagg? Det samiske flagget har vel en eldre betydning og symboliserer jo noe annet? Hva er det samiske flagget sin historie? er den det samme for svenske og finske samer? Hvorfor er det så viktig for samene at det samiske flagget skal vaie på stengene? Det er jo ikke et flagg som symboliserer Norge.

Lenke til kommentar
Jeg ser i ikke hensikten i å feire 17. mai. Det er bare en unødvendig utgiftspost vi godt kunne vært foruten. Nasjonalismen er død, og slik bør den holdes. Hvorvidt man har lyst til å feire en bestemt dag får være opp til hver enkelt.

Nasjonalismen er ikke død, da hadde vi ikke feiret 17. Mai. Men er sånn ellers enig med deg. ;)

Lenke til kommentar
Jeg ser i ikke hensikten i å feire 17. mai. Det er bare en unødvendig utgiftspost vi godt kunne vært foruten. Nasjonalismen er død, og slik bør den holdes. Hvorvidt man har lyst til å feire en bestemt dag får være opp til hver enkelt.

Nasjonalismen er ikke død, da hadde vi ikke feiret 17. Mai. Men er sånn ellers enig med deg. ;)

*Bank i bordet*

Nasjonalismen står fortsatt veldig sterkt i Norge, og det er svært uheldig.

Lenke til kommentar
Ja, men hvorfor med samiske flagg? Det samiske flagget har vel en eldre betydning og symboliserer jo noe annet? Hva er det samiske flagget sin historie? er den det samme for svenske og finske samer? Hvorfor er det så viktig for samene at det samiske flagget skal vaie på stengene? Det er jo ikke et flagg som symboliserer Norge.

Fordi det utgjør forskjellen mellom integrasjon av likeverdige folk og assimilering av en minoritet.

 

Etter mange års tvangs-fornorsking sa det norske samfunnet at det skulle respektere samisk egenart og den samiske befolkning som likeverdige. Det var ikke måte på anerkjennelse. Kong Harald åpnet sametinget for noen år siden med at "Norge er en stat som er tuftet på områdene til to folk, samer og nordmenn", og den samme formuleringen ble brukt noen år senere i regjeringens forslag til ny samelov. Det inkluderte at Stortinget besluttet at det samiske flagg skulle være et likeverdig symbol på den norske nasjon som det norske flagget! Det samiske flagget er et flagg som symboliserer Norge. Dette har kommunalminister Erna Solberg gjort helt klart overfor Oslo kommune, som også ville nekte det samiske flagg brukt i barnetoget. (Dette ble så endret.)

 

For samene er nok dette en test på om "likeverdet" bare er ord eller om vi mener noe med det. Hvis politikerne i Oslo vedtar at sameflagget er likeverdig som symbol på offentlige høytidsdager, og de samme politikerne så nekter det brukt på offentlige bygninger i hovedstaden på 17. mai, så sier taler det sitt klare språk: "Dere må gjerne være egenartet hjemme i Finmark, men ellers får dere oppføre seg som gode nordmenn."

 

Og da blir det likeverd på våre premisser, og det er ikke likeverd i det hele tatt.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Ja, men hvorfor med samiske flagg? Det samiske flagget har vel en eldre betydning og symboliserer jo noe annet? Hva er det samiske flagget sin historie? er den det samme for svenske og finske samer? Hvorfor er det så viktig for samene at det samiske flagget skal vaie på stengene? Det er jo ikke et flagg som symboliserer Norge.

Fordi det utgjør forskjellen mellom integrasjon av likeverdige folk og assimilering av en minoritet.

 

Etter mange års tvangs-fornorsking sa det norske samfunnet at det skulle respektere samisk egenart og den samiske befolkning som likeverdige. Det var ikke måte på anerkjennelse. Kong Harald åpnet sametinget for noen år siden med at "Norge er en stat som er tuftet på områdene til to folk, samer og nordmenn", og den samme formuleringen ble brukt noen år senere i regjeringens forslag til ny samelov. Det inkluderte at Stortinget besluttet at det samiske flagg skulle være et likeverdig symbol på den norske nasjon som det norske flagget! Det samiske flagget er et flagg som symboliserer Norge. Dette har kommunalminister Erna Solberg gjort helt klart overfor Oslo kommune, som også ville nekte det samiske flagg brukt i barnetoget. (Dette ble så endret.)

 

For samene er nok dette en test på om "likeverdet" bare er ord eller om vi mener noe med det. Hvis politikerne i Oslo vedtar at sameflagget er likeverdig som symbol på offentlige høytidsdager, og de samme politikerne så nekter det brukt på offentlige bygninger i hovedstaden på 17. mai, så sier taler det sitt klare språk: "Dere må gjerne være egenartet hjemme i Finmark, men ellers får dere oppføre seg som gode nordmenn."

 

Og da blir det likeverd på våre premisser, og det er ikke likeverd i det hele tatt.

 

Geir :)

Vel hvis dette stememr så skjønner jeg ikke hvilket grunnlag Oslo kommune hadde for å fatte et slikt vedtak. Om norsk og samisk flagg er likestil så er det et ikke-tema.

 

Personlig vil jeg altid se på samisk flagg som noe som representerer samer og forbinder det i svært liten grad med Norge. Ikke i større grad enn det representerer Sverige eller Finland. Jeg er uenig i at det samiske flagget skal representere Norge like mye som det samiske. Det norske flagget er et symbol for nordmenn, det samiske er et symbol for samene. Altså, norsk flagg kan gjelde for både nordmenn og samer, samisk gjelder for samene. 17. mai er en dag for Norge og følgelig burde flagg som gjelder for samtilige nordmenn gjelde, ved å ta i bruk et samisk flagg vil dette kun gjelde for en liten del av befolkningen.

 

Men er det vedtatt av Stortinget så er det feil av Oslo kommune å overprøve dette og samisk flagg bør få lov å flagge på offentlige bygg.

Lenke til kommentar

Alle som vil være med å markere 17. mai bør få lov til det på sin egen måte. La samene få flagge med sitt flagg, pakistanere med sitt osv. Samme om de bruker sitt eget, det norske eller begge. Deres deltakelse viser tross alt et engasjement rundt 17. mai som er positivt.

 

Det er tross alt ikke et helt ukjent fenomen at nordmenn i utenlandstjeneste flagger med norske flagg på andre lands nasjonaldager. Dette er ikke nasjonalisme, kun for å vise sin deltakelse. Altså en vennlig gest.

 

SyTTENDE MAI ER VÅR ENESTE, vi har bare EN, PATRIOTISK DAG i Norge. Da skal vi jammen feire, og det MED NORSKE FLAGG!

Skal prøve å si dette på en fin måte, men de som ruser seg på patriotisme minner meg om svake mennesker. Det går fint gå an å være stolt av landet sitt uten å utelukke andre lands- eller minoriteters flagg. Såkalte patrioter må prøve å innse mangfoldet og ikke ta dette for tungt til seg. Det er tross alt bare et flagg, et stykke tekstilverk.

 

Personlig mener jeg enkelte patrioter har for mye nasjonalisme i seg. Dette fører ikke noe bra med seg.

 

Dessuten er samene snyltere som snylter på det norske folket. Som sagt tidligere, det burde vært kuttet all økonomisk støtte til samene, så skulle vi se om de hadde klart seg selv.

tom waits for alice svarte bra på den, men ville bare legge til at de aller fleste nordmenn er snyltere. Mesteparten av verdiskapningen i dette landet ligger i dag på vestlandet. Den uttalelsen din minner om uvitenhet, historieløshet og ga meg sure oppstøt, fysj!

Lenke til kommentar
*argh*

De skal jo ikke vifte med det norske flagget.

Greia er at de vil vifte med det SAMISKE flagget på NORGES nasjonaldag...

Hva er poenget med det?

Du misforstår her. Det jeg skrev var at samene kan flagge med sitt flagg hele året, dermed synes jeg at de kan la være å flagge meddet samiske flagget en dag, og i stedet den dagen driste seg til å flagge med det norske flagget. ;)

Lenke til kommentar
Ja vel, men samme hvordan du vrir og vender på det, det er ikke til å komme bort i fra at de snylter på den norske staten. :nei:

 

Og det er én ting jeg liker mye mindre enn alt annet, nettopp SNYLTING! Det er noe vi har mye av blant innvandrerne også.

Men all oljen er etter din mening vel samisk fordi de var her først og da er du, og alle her i landet som ikke er samer innvandrere....

 

Så da stjeler vel alle i det som nå kalles nirge fra den samiske staten som ble innvandret i stykker og okkupert :yes:

Lenke til kommentar

Tåplig at de skal flagge med sitt flagg på 17.mai. Er som om jeg skulle tatt turen ned til danmark å flagga med det norske flagget på deres nasjonaldag.

 

P.S. Normal flagging på stang er jo seff greit. Men å heise det samiske flagget bare denne dagen, hvis en ikke flagger andre dager er bare provosering.

 

Forresten så var det mennesker i tønsbergområdet lenge før samene kom. Men så fantes vel ikke det noen reale grenser før lenge etterpå. So who cares hvem som var her først. Det er oss alle sammen som er her nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...