Uxzuigal Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 (endret) http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/04/22/429510.html Dette syntes jeg er riktig og ingen feil i, det er usaklig å sammenligne med Hitler. De har sin egen regjering, om nesten ikke stat, de sier så stolt at de ikke er norsker men samer, da har deres flagg ingenting på 17.Mai å gjøre heller. Mine 29kr og 52øre Endret 22. april 2005 av Snabben Lenke til kommentar
co2 Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 Synes vi skal dele oss i to land å kutte all økonomisk støtte til dem, så får vi se hvem som whiner Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 Har aldri skjønt hvorfor de skal flagge på 17. mai. De kan skaffe seg sin egen nasjonaldag (det har de sikkert også). Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 De har sin nasjondalg i februar faktisk. Unnskyld meg, men det er jo dårlig integrering om vi lar dem flagge med sitt på syttende mai. SyTTENDE MAI ER VÅR ENESTE, vi har bare EN, PATRIOTISK DAG i Norge. Da skal vi jammen feire, og det MED NORSKE FLAGG! Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 Ser ikke problemet. Er de ikke norske eller? Men hele saken er likegyldig for meg. Ser ingen grunn til at det skal være der, men heller ikke hvorfor det skal henge der. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 Ser ikke problemet. Er de ikke norske eller? De sier jo selv at de ikke er det... Blir jo nesten som om jeg skulle veive rundt med et dansk flagg bare fordi jeg har danske aner... Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 De har sin nasjondalg i februar faktisk. yTTENDE MAI ER VÅR ENESTE, vi har bare EN, PATRIOTISK DAG i Norge. Da skal vi jammen feire, og det MED NORSKE FLAGG! Tja, synes hele greien er overdådig eg. Ser egentlig ingen grunn til å flagge... utenom i år da for i år så kommer System of a Down med CD 17 Mai. Men on topic: Ser ikke poenget i at de skal flagge på denne dagen nei... men hvis de vil så ser eg heller ikke poenget i å protostere mot det. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 Ser ikke problemet. Er de ikke norske eller? De sier jo selv at de ikke er det... Blir jo nesten som om jeg skulle veive rundt med et dansk flagg bare fordi jeg har danske aner... Hvis de ikke er norske, hvorfor skal de da feire 17. mai? Selvfølgelige er de norske. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 Hvis de ikke er norske, hvorfor skal de da feire 17. mai? Selvfølgelige er de norske. Hvorfor skal de veive rundt med samiske flagg om de er norske da? Lenke til kommentar
Uxzuigal Skrevet 22. april 2005 Forfatter Del Skrevet 22. april 2005 Fint å se at jeg ikke er alene med denne meningen, lurte på om det kanskje bare var jeg som var sær, men syntes at samene får holde seg til sin egen nasjonaldag.. tror det ikke veier så alt for mange norskeflag på sametinget på deres nasjonaldag Ellers støtter jeg for å dele sameland og norge til to forskjellige stater, greit , vi mister litt landmasse, men jeg tror det er på tide at de står på egne ben, de snakker ikke engang språket våres. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 I fail to see the problem... Samer er norske statsborgere, altså kan en si at 17. mai også er deres dag. Siden de er norske statsborgere, kan de vel driste seg til å vaie det norske flagget en eneste dag i året...? Dessuten har de sin egen dag, dersom de ikke ønsker at norske flagg skal vaie den dagen, er det helt greit for meg. Man bør kunne respektere nasjonaldager, de kommer tross alt bare en gang i året. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 I fail to see the problem... Samer er norske statsborgere, altså kan en si at 17. mai også er deres dag. Siden de er norske statsborgere, kan de vel driste seg til å vaie det norske flagget en eneste dag i året...? Det norske flagget kan de vifte med så mye de vil. Greia er at du vil vifte med det samiske flagget, noe som blir helt teit... Lenke til kommentar
Putekos Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 I fail to see the problem... Samer er norske statsborgere, altså kan en si at 17. mai også er deres dag. Siden de er norske statsborgere, kan de vel driste seg til å vaie det norske flagget en eneste dag i året...? Helt, HELT enig. Drev og skrev noe av det samme, men du formulerte deg så bra, så da var det nok best å bare quote deg. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 *argh* De skal jo ikke vifte med det norske flagget. Greia er at de vil vifte med det SAMISKE flagget på NORGES nasjonaldag... Hva er poenget med det? Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 Norge har jo tradisjon for å behandle samene som pakk. Dette er bare en naturlig videreføring av gammel tradisjon. Beskjeden er iallefall klar: samepakket hører ikke hjemme hos oss! Hvem som egentlig er den største nasjonalisten mellom Rune Gerhardsen og de sinte samene kan nok diskuteres. Han har iallefall klart å sparke litt liv i dem. Er jo blitt en stund siden Karl i Hagen advarte oss mot bandittene fra nord. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 Jeg skjønner strengt tatt ikke hva problemet er. Nasjonen Norge, hvor det norske flagget hører hjemme, feirer sin grunnlovsdag 17. mai. Jeg har forståelse for samenes behov for å identifisere seg selv, men hva i alle dager har det med 17. mai å gjøre? Hvis de ønsker det, feirer de Norges grunnlov med resten av oss, med norske flagg, på den 17. mai - de må gjerne feire noe av "deres eget" med sitt eget flagg en annen dag. 17. mai er en dato som feires av nasjonen Norge, ikke av folkegrupper. Hva enn som er samenes dag å feire (så det var snakk om en dag i februar), faller ikke på datoen 17. mai, og da feirer man rett og slett ikke den dagen på den 17. Lenke til kommentar
Knofle Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 (endret) næmmen.... bare la dem vifte med flagga sine da.... bare vi får lov til å vifte med våre edit: haha... så at topicen var noe annerledes, men det var da hit vi vandret? Endret 22. april 2005 av BurTMastA Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 (endret) § 1-6. Det samiske flagget Det samiske flagget er flagget godkjent av den 13. nordiske samekonferansen 15. august 1986. Sametinget kan ved forskrift gi nærmere bestemmelser om bruken av det samiske flagget. ref. Et hastevedtak av sametinget og flaggingen er i boks. Er vi heldige så vil samtlige samer ta turen nedom til slottsplassen i Oslo og flagge til den store gullmedaljen. Så skal jeg ta å gi beskjed til Sputnik og Sven O om å ordne underholdningen. Disse to herrene er jo litt mer fritenkende enn nordmenn flest. Endret 22. april 2005 av hishadow Lenke til kommentar
Skeptos Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 (endret) Jeg er helt enig med AP-mannen og Snabben. Samene har sitt eget flagg, sin egen leke-regjering og Sameland, så de trenger fanden meg ikke å flagge med flagget deres på nasjonaldagen vår. Dessuten er samene snyltere som snylter på det norske folket. Som sagt tidligere, det burde vært kuttet all økonomisk støtte til samene, så skulle vi se om de hadde klart seg selv. Endret 23. april 2005 av Ole Johan Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 (endret) Dessuten er samene snyltere som snylter på det norske folket. Som sagt tidligere, det burde vært kuttet all økonomisk støtte til samene, så skulle vi se om de hadde klart seg selv. Samene er en del av det norske folket. Og de klarte seg helt fint uten noen form for støtte inntil det du kaller "det norske folket" - les staten - tvang dem i hus, skole og kirke og tok knekken på en høyst levedyktig kultur. Vi gjorde dem avhengige av den stønaden du nå vil ta fra dem. Det blir et meningsløst poeng. Og dessuten en generalisering. Forøvrig er den samiske kulturen så sterk og samiske landområder så inntakte at jeg tror ar de på sikt ville klart seg helt fint om de fikk lov. I tillegg er det off topic. Geir Endret 23. april 2005 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå