Instigator Skrevet 8. juli 2002 Del Skrevet 8. juli 2002 Jeg skulle ha rensa laser printeren min, og lurer derfor på hvilket middel jeg skal bruke. Er rødsprit tingern, eller finnes det et bedre middel? Lenke til kommentar
toreae Skrevet 8. juli 2002 Del Skrevet 8. juli 2002 Vann!!! Hvis det er blekkprinter med vannbasert blekk! Lenke til kommentar
miniPax Skrevet 8. juli 2002 Del Skrevet 8. juli 2002 Hvis det er snakk om Laser printer, tror jeg det beste er sånn "trykkluft-på-boks" greie (til å rense tastatur, kamera linser osv) da laser bruker pulver som "svis" fast til papiret. Rødsprit vil sannsyligvis bare få dette pulveret til å klumpe seg og gjøre det værre. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 8. juli 2002 Del Skrevet 8. juli 2002 Det finnes egne renseark til laserprintere. Sist jeg kjøpte det fikk jeg tak i det på Binders i Oslo. Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 8. juli 2002 Del Skrevet 8. juli 2002 Hvis du oppgir fabrikat og typebetegnelse, så er det litt lettere å svare deg. Hvis det er laserprinter med tonerkassett, så skal du imidlertid være oppmerksom på at du ikke rister eller vender på kassetten når du fjerner den. Et par andre ting du skal være obs er fototrommelen som tonerpulveret fester seg til. Fototrommelen er ekstremt overfølsom for lys, så unngå å få sterkt lys på denne, da den kan bli skadet for all fremtid. Hvis ikke jeg tar feil, så sitter det også en del hårtynne ståltråder (vet ikke hvilken funksjon de har, men tror det har noe med statisk elektrisitet) som du må være forsiktig, så de ikke ryker. I mange laserprintere sitter det en oppsamlingsboks for overflødig tonerpulver. Denne skal også tømmes i blant. Mulig at det også sitter en form for en filtkost montert et eller annet sted like ved varmetrommelen. Denne er beregnet til å rense varmetrommelen og andre valser. Nå er det riktignok lenge siden jeg var borte i laserprintere, men jeg antar at prinsippene ikke har forandret seg nevneverdig de siste årene. Denne informasjonen baserer jeg ut i fra en Apple Postscript Laserprinter fra midten av 80 tallet. Arrester meg hvis jeg er helt ute på potetåkeren. Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 8. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2002 Så det finnes ikke noe egnet rensemiddel for printere? Luft på boks varianten vil jo kunne fungere, men man skal helst kunne "gnikke" litt, ikke sant? Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 8. juli 2002 Del Skrevet 8. juli 2002 Hvorfor kan du ikke oppgi fabrikat og typebetegnelse? Leser du ikke postene fra folk som prøver å hjelpe deg? Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 9. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2002 Fordi det er flere printere... F.eks. HP 4100. Men unnskyld meg. Det er ikke noe vits i å bli irritert... Jobber du i et service yrke? Oppfører du deg sånn der og? Jeg lurte på om det finnes noe generellt rensemiddel. en laser printer er stort sett en laserprinter. Kan ikke skjønne hvorfor det skal ha noe å si med valget av rensemiddel på grunnlag av type printer... Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 For å rense laserprintere (som du spesifikt spurte om) må/bør du bruke et spesielt renseark. Å begynne å plaske rundt med kjemikalier inne i en laserprinter uten å vite hva man gjør er ikke særlig lurt. Det er tromler, varmetråder, magnetiseringsenheter og masse andre "dippedutter" som overhodet ikke tåler væske, uansett type. Det eneste du kan rense kjemisk er gummitromlene på fremtrekket i arkmateren ol. Som regel er det også disse som blir slitt eller glatte og gjør at printeren trenger rens. Ved å tørke over dem med litt teknisk sprit på en q-tips pleier å hjelpe en stund, men det beste er som regel å skifte dem. Å bruke trykkluft på boks kan gå bra, men du kan også risikere å blåse toner inn i steder det ikke burde være. Du risikerer også å få kondens der inne med de følgene du får. Som jeg sa i et tidligere innlegg her er det også mulig å bruke spesielle ark til rens av laserprintere. Disse er slik at de "trekker" til seg støv og toner fra tromler ol. siden de går gjennom skriveren på samme måte som et alminnelig ark + at de er litt "ruglete" så de fresher opp fremtrekket litt. Men det er klart, har du litt "baller" er det bare å kjøre på siden det pleier å gå bra i 90% av tilfellene, men skulle du ikke synes risikoen er verdt det bør du få et verksted til å se på det for deg. Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 9. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2002 Ok. Det var nok gummitromlene på fremtrekket som er mest aktuelt. Her legger det seg mye drit. Hehe, jeg har baller ja, men kanskje lurt å tenke med hue for en gangs skyld? :smile: -Takk for svar. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 Hehe, kan være lurt. Er de lett tilgjengelige kan du forsøke med teknisk sprit og q-tips. Eller prøv å få tak i renseark. De er ikke så ille dyre. Tror jeg ga 50-60 kr for 12 stk. Hvis tromlene er veldig slitt kan det hende de rett og slett må byttes. Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 10. juli 2002 Del Skrevet 10. juli 2002 Quote: Den 2002-07-09 11:22, Instigator skrev:Fordi det er flere printere... F.eks. HP 4100. Men unnskyld meg. Det er ikke noe vits i å bli irritert... Jobber du i et service yrke? Oppfører du deg sånn der og? Ja, når jeg har mensen blir jeg sånn. Jeg jobber i Trafikksjefens Etat i Oslo som trafikkbetjent. . Hvis du oppfatter mitt spørsmål som irritert, så er det kanskje begrunnet. Hvis jeg slang inn et spørsmål i et bilforum om hvordan jeg skifter dieselfilter på en motor, så er det jo ganske nærliggende å fortelle hva slags motor det handler om. Det er ganske surt og bruke noen minutter av livet sitt på å formulere et fornuftig svar på en forespørsel, for så å få slengt i trynet at jeg er irritert. Da blir man litt ”pist” Så er det sagt. No bad feelings Her kommer et generelt tips om hvordan man renser ”gummipads” på papirintrekket. Dette lærte jeg av en gammel ringrev som jobbet som konstruktør og utvikler på gode gamle Tandberg Radiofabrikk. Mulig ikke flertallet her på forumet vet hva Tandberg var og stod for. Finn det ut, og stol på mitt tips. Denne løsningen ble brukt spesielt på Tandberg`s kassettspillere og ¼ båndopptagere. Felles for disse maskinene er at de har en pressvalse og en aksel som på engelsk heter capstan. Pressvalsen er av myk gummi, akkurat som padsene på en printer. Etter en tid blir denne gummien hard og glatt, og da griper den som med printerens tilfelle ikke tak i arkene. Vask padsene med Isopropanol, eller rødsprit skikkelig. Etter denne behandlingen vil padsen mest sannsynlig bli klebrige. Problemet er at de blir for klebrige, slik at papiret under innmatingsfasen kan risikere å bli med rundt. For å eliminere dette så må gjøre du følgende: Fyr opp en sigarett eller en sigar, å la den ligge å ryke til du har fått litt aske i askebegeret (hold Isopropanolen og rødspriten for all del langt unna). Fukt pekefingeren, og fest en del av asken på denne. Påfør asken på padsene, slik at de på en måte blir ”mettet”. Deretter tar du en ren klut som ikke loer og tørker av asken. Kjør igjennom noen ark, så du er helt sikker på at eventuell aske ikke smitter av. Jeg garanterer at dette fungerer. Selvfølgelig, så virker dette dumt, men jeg går god for dette, under forutsetning at vi snakker om gummipadsene, og ikke om fototrommelen, tonerkassetten og ellers printerens tilbehør. Del resultatet med oss andre, hvis du gjøre dette. edit: skulle bare mangle at det ikke var skrivefeil _________________ [ Denne Melding var redigert av: Veslemøy på 2002-07-10 03:37 ] Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 10. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2002 Det var litt av en forklaring ja. Rødspriten har jeg allerede brukt. Men sigarett trikset har jeg ikke kommet opp med ennå. Men hvis jeg prøver det, så skal jeg selvfølgelig dele det med dere andre... Ps. Hvis jeg skulle skifta toner, så hadde det vært nærliggende å si hvilket fabrikat printeren var. (Som ditt eksempel på olje filter). Men hvis du skulle spurt om hvordan det var å rense et oljefilter, ville det da vært nærliggende å spørre om fabrikatet på oljefilteret? (så sant du opplyser om hvilket type oljefilter du hadde, hvis det finnes flere (som kan settes opp mot forskjellen på en laser og blekk f.eks.) Dette skrev jeg selvfølgelig i ren protest mot at kvinner kan tillate seg å bruke mensen som en unnskyldning. Det er rett og slett urettferdig mot gutta. Lenke til kommentar
kokkelimonke Skrevet 10. juli 2002 Del Skrevet 10. juli 2002 Jeg har ikke lest nøyaktig hva de andre har skrevet her, men jeg kan prøve å komme med hva jeg ville gjort hvertfall :smile: Jeg har jobbet endel med skrivere selv. Hvis det er gummihjul (såkalte rollere) du skal rense så vil jeg anbefale et stoff som heter Platenclene. Det er en slags sprit som "gjenoppfrisker" gummien slik at den trekker arkene lettere. Dette er et stoff som noen anbefaler og noen ikke anbefaler alt ettersom hvor i serviceyrket du befinner deg. Noen leverandører mener den er for sterk mens andre igjen vil anbefale den. Jeg har bare brukt den i løpet av 2 år nå og syns den fungerer utmerket til å rense rollere. Du trenger en ren klut når du putter Platenclene på rollerne. Skal du blåse ut støv trenger du bare luft. Samme om det er luft på boks eller trykkluftsbeholder eller noe.. bare ha en slags klut som du holder over luften når du sprøyter inn sånn at du ikke får i øynene og på alle klærne dine. For toner er noe herk å få av. Er det blekk du har med å gjøre så finnes det noe rensesett rundtomkring. Tror du får kjøpt dem i bokhandlere osv.. Så ut som de over her har fått med seg en hel del.. kanskje jeg rett og slett har svart på helt feil spørsmål.. jaja.. vi lever jo bare en gang. eller noe.. Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 10. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2002 Der ja... Et spesifikt rensemiddel. Det var det jeg var ute etter... Vet du forresten hvor det kan fåes kjøpt? Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 10. juli 2002 Del Skrevet 10. juli 2002 ... eller du kan kaste hele greia inn i en vaskemaskin med noen liter klor og gi den en par-tre omganger på 90 grader kokevask og ekstra skylleprogram :razz: Da blir den ihvertfall ren... Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 10. juli 2002 Del Skrevet 10. juli 2002 Quote: Den 2002-07-10 10:12, Instigator skrev:Dette skrev jeg selvfølgelig i ren protest mot at kvinner kan tillate seg å bruke mensen som en unnskyldning. Det er rett og slett urettferdig mot gutta. LOL Quote: Den 2002-07-10 15:22, Dan Hansen skrev:... eller du kan kaste hele greia inn i en vaskemaskin med noen liter klor og gi den en par-tre omganger på 90 grader kokevask og ekstra skylleprogram :razz:Da blir den ihvertfall ren... Dobbelt LOL Lenke til kommentar
Tøyte Skrevet 10. juli 2002 Del Skrevet 10. juli 2002 Husker nå jeg skulle rense printeren fikk støt. Lenke til kommentar
Cyrus Skrevet 11. juli 2002 Del Skrevet 11. juli 2002 Veslemøy: Bra svart! Lærte faktiske noe der kunne ikke det trikset med aske, men det var jo ganske logisk... Når det gjelder Tandberg så har jeg stor radioforsterker som jeg bruke hjemme. den begyner å dra på åra men det er kjempebra lyd! Lenke til kommentar
kokkelimonke Skrevet 11. juli 2002 Del Skrevet 11. juli 2002 Quote: Den 2002-07-10 14:36, Instigator skrev:Der ja... Et spesifikt rensemiddel. Det var det jeg var ute etter... Vet du forresten hvor det kan fåes kjøpt? Jeg holder til i Bergen da og det kjøper vi fra ErgoTeam (eller var det InfoCare?) Jeg husker ikke helt.. hehe. Men en av dem hvertfall.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå