Gå til innhold

Tung 3d-load (3dmark03/05) svikter for mitt 6800LE

bj0rnar

Anbefalte innlegg

Morn morn ;)

Jeg oppgraderte nylig systemet mitt, dvs, med hovedkort, minne cpu og psu.

Sitter nå på:

AMD64 3500+ Winchester /m boxed vifte

Gigabyte K8NS Ultra-939 nforce 3

1024MB OCZ PC3200 Dual Channel

Aspire 550W

i tillegg har jeg mitt kjære Gainward 6800 LE (standard kjøler) med 16 åpne piplelines :love: (16x@1,6vp), samt 2 harddisker.

Etter oppgraderingen tenkte jeg skulle sjekke ytelsen på grafikk v/ 3dmark03/05.

Men, etter en ca 10 sekunder med fin framrate (det jeg skal ha), stopper alt opp i 5-6 sekunder, før det fortsetter, men da med MYE lavere fps! Dette skjer både i 3dmark03 og 05.

Det virker som om grafikkortet mitt ikke takler å bli utsatt for "pining".

Er også redd for at det samme skal skje i 3d-krevende spill, dog jeg har ikke vært utfor det enda (har heller ikke spilt noe særlig mye, bare så smått UT04 og HL2).

Det rare er jo at den etter blackouten fortsetter, men da med en betraktelig dårligere framrate enn ellers. Dette gjør selvfølgelig til at jeg får en dårlig måling i poeng på slutten.

Det er ikke poengene jeg bryr meg om, men her er det jo åpenbart noe feil.

Jeg tenkte fort at varme kanskje var et problem. Ved non-load (windows) ligger GPU på ca 60 grader, (ca 40 ambient), og ved load stiger den fort opp i 70-75.

Jeg har 2 80mm kabinettvifter, dog de er ikke av kraftigste type. Begge sender luft inn mot komponentene.

Er det temperatur som er problemet her? Jeg skjønner ikke hvorfor det konstant henger seg i 3dmark, det har ikke vist tegn til det i de spillene jeg har kjørt enn så lenge iallefall.

På det gamle systemet mitt (Socket A) kunne jeg fint kjøre 3dmark03/05 uten problemer, men da var jo hovedkort, cpu og minne flaskehals..

Bør jeg skifte vifte på grafikkortet mitt, eller er det noe annet som er galt?

Mvh

Bjørnar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
problemet er jo ikke borte da, det er jo åpenbart en feilkilde et eller annet sted. :)

nei det er sant. men det er ikke dødens å få kjørt en benchmark. så hvis feilen bare er i benchmarkene er det jo egnelig et veldig lite problem. jeg stemmer for at du tester i et grafikk krevende spille, som farcry, doom 3, hl2 eller chronicles of riddic jeg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...