Kjetil-H Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 Hei! Disponerer en '84-modell Golf som er i generelt dårlig form om dagen. De fleste av småskavankene har jeg kontroll på, men det som ikke er like lett å finne ut av, er den forholdsvis høylytte klakkelyden som kommer i takt med økt rattutslag (begge veier, men verre til høyre), og har takt som svarer med farten. Det jeg har kunnet lese meg til etter litt leting her, er vel at det er drivledd/drivknuter det kan dreie seg om.. Hvordan skal jeg kunne fastslå dette og ordne det? Finnes det noen halvveis idiotsikre tester man kan gjøre? Hører det er mellom 500,- og 1000,- for deler, er arbeidet overkommelig, eller bør man like godt bruke verksted? Trengs spesialverktøy? Gode forslag mottas med takk! Kjetil Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 Du har nok konkludert riktig. Drivknutene er nok slitne. Litt rart at du har fått det på begge sidene, men dog. Arbeidet kan være en utfordring hvis du ikke har gjort det før. Få noen til å hjelpe deg, fortrinnsvis noen med godt utstyrt verktøykasse. Ellers har vel de fleste verksteder fastpris på denne reparasjonen, og du kan sikkert skaffe delene selv. T'Weed Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 22. april 2005 Forfatter Del Skrevet 22. april 2005 Takk for svar Jeg får snakke med økonomiske styresmakter og konferere med verksted, så spør jeg igjen om det skulle være noe. Mvh Kjetil Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 Er helt enig i at det må være drivknuten. Mansjetten som tildekker knuten har nok sprukket. Siden du nå har en klikkelyd når du svinger, er knuten ødelagt og det er derfor like greit og enklere å skifte ut hele akslingen. Kjøp, eller skru ut, en brukt fra et bilopphuggeri. For å være helt sikker, kan du se under bilen og kjenne etter på mansjettene. Er det hull eller store rift i en eller begge, tyter smurningen ut og knutene vil etter kort tid slites i stykker. Skift ut den som er sprukket. Har akkurat avsluttet arbeidet med å skifte drivknuten på min Opel Kadett E, 1986. Arbeidet er som regel uklomplisert hvis noen små problemer glimter med sitt fravær: 1. Drivknuten har vært skiftet før, slik at hjulopphenget står fast ved hjelp av skruer og ikke er klinket fast med stålnagler (bilfabrikkene bruker/brukte slike istedet for skruer). 2. Drivknuten ikke er rustet fast i hjulskiven. 3. Du har et bra verktøysett! Er rimelig sikker på at spesialverktøy ikke trengs, men kan kun snakke på vegne av Opel og Saab. Vil også anbefale at du kjøper det en manual, f.eks. fra Haynes, til bilen din. Der står det steg for steg hvordan du går frem ved all vedlikehold. Lykke til! Kai Lenke til kommentar
andreas76 Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 (endret) Synes Haynes ikke er verd papiret det er skrevet på. Skal det være så skal det være Hvis du er litt usikker, og vil kjøpe deg tid, -og- mansjetten ikke er sprukket, men bare løsnet, så kan du jo dra den vekk, og rengjøre, og smøre på godt med grease (en god en). Liker best mobilith rød grease. Kanskje det hjelper, og da har du spart deg selv for masse arbeid. Hvis du ikke liker å skru da Endret 26. april 2005 av trra Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Greia med drivknutene er at hvis mansjetten som dekker dem sprekker (vanlig slitasje), kommer det sand og olje og dritt inn på selve kula. Dette begynner å "grinde" og lage spor og skrape og bråke. Har du først fått den lyden må nok hele greia byttes ut for hvert forhjul. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 Synes Haynes ikke er verd papiret det er skrevet på. Skal det være så skal det være Hvis du er litt usikker, og vil kjøpe deg tid, -og- mansjetten ikke er sprukket, men bare løsnet, så kan du jo dra den vekk, og rengjøre, og smøre på godt med grease (en god en). Liker best mobilith rød grease. Kanskje det hjelper, og da har du spart deg selv for masse arbeid. Hvis du ikke liker å skru da Er enig med sistemann i at hvis du hører en klikkelyd fra drivknuten når du svinger, er knuten ødelagt og må skiftes. Det nytter ikke å bare fylle på nytt grease og skifte mansjett. P.S: Dette står blant annet i Haynes-bøkene... Lenke til kommentar
bergaloevera Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Kjær bil med RWD så slipper man sånt Mye morsommere også! hehe en smule off-topic kan man si men.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå