Gå til innhold

Slideshow program direkte fra cd?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal lage noen cd'er med feriebilder til venner og kjente.

Mitt problem er da at datakunnskapene og utstyret til dem som skal motta cd'ene varierer veldig. Derfor er det uaktuelt å legge med trail versjoner på feks Acdsee å satse på at brukerene klarer å installere/bruke dette selv.

Det jeg tenkte på var å finne et program (helst shareware) som jeg kunne legge i en mappe på cd'ene og kjøre det direkte derifra uten noen form for installasjon.

Det som da hadde vært en fordel var om jeg kunne legge inn (editere) en fil som bestemte at bildene som ligger på cd'en åpnes som default, og at et slideshow startes automatisk.

Har du noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror dette skulle holde: http://www.tucows.com/mmedia/imageutil95.html

http://download.com.com/3000-2193-5889984....tml?tag=lst-0-5

http://download.com.com/3000-2189-4450605....tml?tag=lst-3-2

http://download.com.com/3000-2189-1400142....ml?tag=lst-3-23

Hvorfor ikke legge bildene ut på nett?

Lykke til!

Hilsen

Kjartan

[ Denne Melding var redigert av: lobster på 2002-07-08 13:13 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-08 13:07, lobster skrev:

Hvorfor ikke legge bildene ut på nett?

Kanskje det er litt for mange/store bilder. Fortsatt folk som bare har smalbånd her i landet :sad:

Men du ga meg en idé:

Man kan lage et web-basert grensesnitt på cd-rom'ene. Da blir cd'ene plattformuavhengig også, kjekt for folk som bruker Unix eller Mac.

Du kan f.eks lage en index.html fil med thumbnails av alle bildene, så klikker man på et bilde for å få fram hele bildet. Det finnes sikkert flere programmer som lager slike thumbnail-sider automatisk (mener å huske at bla. dreamweaver har denne funksjonen)

I tillegg kan du lage en autorun-fil for Windows-brukerne som automatisk starter browseren med index.html når de stapper inn cd'en. Da klarer til og med bæsmor det!!

Lenke til kommentar

Se der ja.. Smart løsning det der..

Til VCD duden:

Da må jo motttakeren ha DVD spiller ... :eek:

Har prøvd dette selv? Får du "skippet" til neste bilde ved hjelp av fjernkontroll?

Hilsen

Kjartan

[ Denne Melding var redigert av: lobster på 2002-07-08 13:18 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-08 13:16, lobster skrev:

Se der ja.. Smart løsning det der..

Til VCD duden:

Nå er ikke jeg VCD-duden.....

Quote:

Da må jo motttakeren ha DVD spiller ...
:eek:

Nix.

Quote:

Har prøvd dette selv? Får du "skippet" til neste bilde ved hjelp av fjernkontroll?

Nix. Det går.

Lenke til kommentar

Takk for forslagene hittil.

Å legge bildene på nett blir litt vanskelig da jeg ikke har noen lagringsplass som er stor nok, og få av mine venner har annet enn modem/ISDN.

1600X1200 med minimum kompresjon = ca 1Mbyte pr bilde.

Ca 150 bilder i denne størrelsen krever en litt tolmodig modembruker :wink:

Å lage en VCD bilde cd kunne jo vært greit, men jeg har ikke DVD spiller som takler brente cd'er så da får jeg ikke testet det.

Dessuten blir det jo ingen glimrende kvalitet på en TV skjerm.

Men jeg skal prøve noen av de andre tipsene så snart jeg får tilbake pc'en min. Likte HTML løsningen :smile:

[ Denne Melding var redigert av: John_^ på 2002-07-09 01:27 ]

Lenke til kommentar

IrfanView burde være det perfekte program for ditt behov (bildevisning /slide show). Det er lite og kjapt, enkelt i bruk og det kan kjøres uten uten installasjonsprosedyre - bare kopier filene til den katalog du velger (f. eks. på en CD) Ingen filer i Windowssystem etc. I tillegg er det freeware!

Det har også en browserfunksjon ("Thumbnails")som gir tilnærmet samme funksjonalitet som det mye tyngre ACDSee.

Lenke til kommentar

Det ble til at jeg brukte Irfanview.

Det hadde en nyttig funksjon der man kunne lage en kjørbar (.exe) slideshowfil.

Den ferdige slideshow-filen tar jo like stor plass som alle bildene jeg ville ha med tilsammen, men siden jeg skjelden skal ha mere enn 300Mb med bilder fra en begivenhet så går det greit.

(Jeg kunne ha satt ned kvaliteten på bildene i slideshowet for å få ned størrelsen, men jeg synes det er best å vise frem bilder i full kvalitet)

I tillegg la jeg inn en autorun.inf fil slik at dette slideshowet ble startet automatisk når cd'en blir puttet inn.

Nå kan til og med muttern klare å se på bildene hun får av meg. :smile:

Takk for all hjelpen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...