Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

UPC med ADSL2+-konkurrent i Oslo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hmm, jeg får 12Mb/0.5Mb når jeg kjører både itavisen og digi's tester.

Routeren (D-Link 624+) står innstilt til 10/100 Auto

Dersom jeg setter den til 100Mbs får jeg ikke mer enn toppen 3Mbs på testene.

Når jeg kjører testene uten routeren, altså kun koblet til modemet, får jeg 18Mb/0.7Mb

Ringte UPC og spurte om dem kunne sjekke innstillingene på modemet og det var innstilt på 26300/1500  :no:

Siden jeg har digital-tv også er det en T-kobling på kablene mellom STC og Modemet fra den store hovedboksen. Noen som vet om dette har noen betydning?

I skrivende stund er jeg ikke akkurat heeelt overbevist om jeg får det jeg betaler for, siden jeg reagerte på at det sto inntil 26Mbs og spurte kundebehandleren om dette betyr at jeg kan risikere å sitte med 16Mbs det meste av tiden. Neida, det garanterte han at jeg kom til å ligge på mellom 26 og 30 Mbs.

Får se hvordan måneden utarter seg. Er jo ikke verre enn at man nedgraderer og ber om å få refundert halvparten av månedsprisen dersom det viser seg at de ikke greier å levere det de lovte meg ved bestilling.

Edit: skrivefeil

ITavisen sier selv at testen ikke gir spesielt nøyaktige resultater på linjer over 2-3 Mbit! Hvis du ikke klarer å oppnå 26 Mbit fra noen vil jeg mer enn noe annet tro at det har mad avsender å gjøre. UPC sier at de kan levere inntil 26 Mbit forutsatt at de du laster ned fra klarer å levere så mye. Det skal nok mye til for at én kilde klarer å gi deg 26 Mbit, så trikset er nok å laste ned fra flere raske servere samtidig, også sjekke hva den sammenlagte hastigheten er.

Logg på ftp://sunsite.uio.no , ftp://ftp.sunet.se , ftp://ftp.sunsite.dk og andre servere som f.eks. opererer som offisielt mirror for en eller flere linux distroer (de har som regel allrighte linjer), også laster du ned forskjellige store images parallellt og sjekker den totale innhastigheten med et program som DUMeter eller NetLimiter.

Vil du sjekke uthastigheten ordentlig er det bare å fyre opp DC++ og åpne 10 slots :D Har du en brukbar share burde det ikke ta lang tid før du ligger tett oppunder det maksimale linjen din klarer.

Endret av Calm
Lenke til kommentar

Og når det gjelder det med at de skriver inntil så er det noe ALLE leverandører gjør. DE kan jo ikke garantere for annet enn at linjen er åpnet for hastigheter inntil 26 Mbit, så er det opp til DEG å finne noen som faktisk klarer å spy ut data i de hastighetene :D (ikke så veldig mange enda vil jeg tro)

Endret av Calm
Lenke til kommentar
Calm

Lastet ned Linux Mandrake fra ftp://sunsite.uio.no nå nettopp.

Hadde nedhastighet på 2800KB/s og det tilsvarer vel noe sånt som 22400Kb/s

Brukte rundt 5-6 minutter på 695MB  :D

:thumbup:

edit: klør virkelig etter å oppgradere til Extreme, vet bare ikke om økonomien min takler det :p

edit2: forresten, Cluster, måtte du bytte modem, eller ringte du bare til UPC og bestilte, så var det gjort?

Endret av Calm
Lenke til kommentar
edit2: forresten, Cluster, måtte du bytte modem, eller ringte du bare til UPC og bestilte, så var det gjort?

Jeg har det sorte Motorola modemet (SB5100E) og det har vistnok støtte for inntil 100Mbs ble jeg fortalt. Så jeg oppgraderte i løpet av en time uten å røre en kabel.

Lenke til kommentar

Ang Chello Extreme.

Jeg har også bestilt dette nå, og gjort en del målinger imot digi.no itavisen og diverse andre. Jeg ser at download hastighet av og til er oppe på 22mbps, men det som virkelig er skuffende er at opplastingen peaker på ca 680 Kbps, altså bare en tredjedel av det de lover på Extreme pakka. Har prøvd bypassing av switch og fjerning av T-ledd, disable firewall osv for å se om det gjorde noe forskjell men nei.

Snakket med teknikker der og de målte linja til å være i orden der.

Problemet er vel at de ikke tar høyde for svinn, når man leverer et slikt produkt bør man jo kanskje guffe på litt ekstra så den i enden av linja får riktig hastighet etter svinn.

Jeg ble bedt om å bestille teknikker som kommer og måler her hos meg med en laptop han har med seg. Bestiller teknikker som kommer til uka tenker jeg. Er ikke imponert så langt. At de ikke får til å levere usle 1.5 mb upload på et så hypa produkt er helt latterlig. Og som dere vet er jo upload hastighet det vesentlige her.

R

Endret av Royster
Lenke til kommentar

Jeg har også Chello Extreme her. Nedlastingshastigheten er det ingenting å si på (nesten 29 Mbps med ftp fra uio.no).

Men opplastingen går tregt. Ved opplasting av fil på 10 MB når jeg ca 690 Kbps. Mindre filer gir lavere uppload enn dette.

Kontaktet UPC som sjekket signalet mitt. Det var perfekt, så det er tydelig at UPC sliter med upload overalt :(

Jeg skal også bestille tekniker dersom de ikke klarer å fikse på dette i løpet av en dag eller to.

Johannes

Lenke til kommentar

Hmmm, I og med at det ser ut som "alle" med Chello Extreme slite med upload hastighet, skjønner jeg lite vitsen med at teknikkere skal spinne ut til alle sammen for å sjekke hehehe. I pressemelding sto det jo at de kunne så og si mekke til hastigheter uten grenser. Hvis vi får 1/3 av upload hastighet de har lovet, er det ikke da bedre å guffe på 2/3 mer upload så det blir 1.5 mb ute hos kunde? kanskje litt lettvinn matematikk av meg men, hehehe. Uansett så må de vel ut med teknikkere for å se om svinnet er likt en del steder før de hiver på mer køl på upload speed. Kommer en kar hit og sjekker på fredag, blir spennende å høre hva han tror.

R

Lenke til kommentar

Til: Olebrumm71

Hvis spørsmålet om nedlasting samtidig med opplasting var til meg, så kan jeg berolige deg med at jeg testet først nedlasting og deretter opplasting. Ikke begge deler samtidig.

Blir spennende å se hva UPC sier etter å ha sjekket hos Royster på fredag...

Johannes

Lenke til kommentar

Avventer også til teknikeren har vært hos Royster før jeg ringer etter tekniker selv.

Men hvordan er dette med routeren som begrenser linjen så til de grader, er det noen her som kan gi meg en pekepinn på at; a) D-Link 624+ ikke er av de bedre routerne, b) Jeg har feil innstilling (står på 10/100 auto for best resultat, om jeg setter den til 100Mbps ligger hastigheten på max 3Mbps)

Prøvde forresten å spille Joint Operations i dag mens jeg lastet ned på 2 bittorrents samtidig.. det var en skuffende opplevelse for jeg fikk ikke engang loadet serverlisten. Enda så lastet jeg ikke ned med mer enn totalt 40KBps og like mye opp.

Edit: 40Kbps til KBps

Endret av Cluster1
Lenke til kommentar

Kjører et P2P program nå og har åpna en del slots. Netlimiter viser ca 50 kB/s i snitt på upload når jeg kjører den med sperre på 50 kB/s. Hvis jeg lar netlimiter kjøre uten sperre peaker den av og til på ca 70 kB/s men da detter den også ned på 20 og spretter opp og ned. grafen ser også helt vill ut. Virker som jeg får mest stabil upload med innstillingen på 50 kB/s. Prøvde 60 men det orka ikke linja. Hvis de klarer og lever den 1.5 opp hastigheten tenkte jeg og sette netlimiter på ca 180 kB/s for å få en mest mulig stabil upload.

Kommer tilbake med mer nytt når teknikker har vært her i morgen. Han skulle være her en gang mellom 8 og 12. Skriver et innlegg med en gang han har gått igjen.

NB! Cluster ang at du ikke fikk loada joint ops lista kan vel komme av en port konflikt muligens? At porten er opptatt av et annet program allerede når du laster spillet.

R

Lenke til kommentar

Ikke bruk linjetester som ITavisen/Digi.no for å teste om dere har ok hastigheter på slike abonnement som dette. Disse testene gir ingen ordentlig indikasjon, bruk dem bare hvis du skal sjekke hastigheten på f.eks en 1Mbps-slinje.

Har selv 10 mbps. Har kjørt disse testene noen ganger og aldri kommet opp i 10 mbps. Stopper gjerne på mellom 4 og 7 .

Men jeg vet at linja mi duger, har ikke noe problemer med å komme opp i max hastigheter om jeg laster ned fra de rette stedene.

Lenke til kommentar

TP Test var et kjempebra program, takker så mye.

Når jeg kjører den ser det ut som jeg får ca 600 kbit/s på TCP og 1.3 til 1.5 Mbit/s på UDP.

Noen av dere andre med Chello Extreme som har testet TP Test ennå?

R

Lenke til kommentar

Da har teknikeren vært her og han fant en feil i kontaktpunktet i veggen som han fikset. Dog hadde ikke det noe med opphastighet å gjøre. Han ringte inn til teknisk avdeling og meldte at jeg kun hadde 1/3s opphastighet. Det som skjer videre nå er at de jobber med saken sentralt og jeg vil avente over helgen for å se om det ordner seg før jeg evt ringer inn på mandag og purrer.

Ville vært greit om dere andre kanskje også ringer på nytt og hører hvordan det går ang opphastighet. Jo flere som skriker, jo kjappere fikser de det sikkert ;)

R

Lenke til kommentar

Nå gjelder ikke dette chello extreem, men Chello classics.

UPC driver å "tvangsbytter" gamle Terayon modemer mot motorola sb5101e.

Etter det får jeg noe bedre pingtider og nedlastningshastighet, men uploadhastigheten peaker på 14 kb/s.

Bruker derfor ikke mitt nye modem, men det gamle som peaker på ca. 28 kb/s

Noen som kan forklare hva som skjer eller må jeg ringe kundeservice. Forøvrig har jeg ikke hatt nedetid på mitt Terayon modem på noen år. Derimot er mitt nye surfboard "ute på tur" ca. 2 ganger i uken nå.

Lenke til kommentar

Sliter også med noe dårligere upload enn ventet. I det siste har jeg bare fått 256 kbit/s mot gamle 384 kbit/s på min 2048/384 chello plus linje.... Skrevet til UPC med tilbakemelding om at alt skulle være ok. Prøvd det meste av muligheter, skrudd av strøm til modet, annet nettverkskort, slått av Wifi...etc, men samme hastighet opp. hmmm...... Må alle krangle med UPC for å få det man har betalt for?

Har dessuten spurt om hva de skal gjøre med pris/linjer nå som man får 4200/600 netto hos NGT fpr snaue 550 NOK....og at det er gratis etablering.......... hmmm. Ikke fått noe svar enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...