Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

100MB nettverk eller GB nettverk, hva egner seg ?

Anbefalte innlegg

Heisann

jeg er en av lederne i www.Bjerkviklan.com, vi står for å arrangere diverse LAN parties i vårt lokal miljø.

Akkurat nå så skal det kjøpes inn nettverks utstyr, og dette har utviklet seg til en bra stor diskusjon, våre arrangemanger er det vel MAX. 50 personer på, og det er jo absolutt noen som vil ha rent gigabit nettverk, dette vil si rene gigabit switcher, noe jeg mener er rett og slett bortkastet !? har jeg rett ?

Lønner det seg heller ikke for oss å kjøpe inn 100MB/s switcher med _en_ 1GB uplink port ? vi har allerede en ren 1000MB/S switch som også er admin switch.

jeg har tenkt meg noe slik som dette,

giddgiga9yx.gif

Dette er da ett simpelt eksempel, men hvis de 100MB/S switchene har 1 GB uplink, lønner ikke dette seg da ? Det er snakk om 50 pers. og en fattig ADSL linje atm.

Jeg kaller det å hive penger på havet for å få de 10 sekundene eller det ene minuttet raskere nedlastning på nettverket.

Noen andre meninger ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har dere penger, kjøp gigabit nå. Så slipper dere å kjøpe nytt utstyr igjen om 1 år.

Vi og arrangerer dataparties i området, og er på trappene til å oppgradere vårt 100mbit utstyr til gigabit.

mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Dette er bare litt pirk fra min side, men 100MB nettverk eller GB nettverk leses av flest folk her på forumet som 100MegaByte nettverk eller GigaByte nettverk. liten b for bit.

Jeg mener derimot at et fullnettverk med gigabit switcher vil være det beste her. Ettersom det er såpass få deltagere vil dette være en liten invistering og folk vil få mye mer ut av lanpartyet enn om de bare har 100MBit. De fleste er tross alt ikke der for å laste ned fra internett, men fra andre på samme party. Gigabit switcher koster ikke så mye som de engang gjorde. Og kjøper du 3 24portere har du også et meget bra utgangspunkt for fremtidige LAN.

Det beste er naturligvis managable gigabitswitcher med mulighet for trunking av minst 4 porter, og wirespeed.

.::Chief::.

Lenke til kommentar

Ville sattset på en god gigabit switch på toppen og 100 mbit på resten. Putt heller pengene i en god gigabit switch en mange billige gigabit switcher.

Så kan dere oppgradere med flere gigabit switcher etter vært.

Det er viktig å se på backbone når det gjelder switch.

Lenke til kommentar

gigabit er konge.... men sats på å kjøpe godt backbone.... muligens med 2 uplinker fra bordswitchene....

eg er med å arangerer 2 forskjellige 14tisslan som bruker samme utstyr... med gigabit backbone... og gigabit uplink fra 100mbit bordswitcher...

er også med i en gjeng på jobben og div andre voksne... me har 48porters gigabit... det funker helt konge:)

Lenke til kommentar

Vi har 1 gb switch med manage på, skal nok også være ganske stabil !

Så det beste ville vært og kjøpt 100MB/s bordswitcher med 1 gb uplink right ?

Isåfall, noen som har lyst til å dra fram noen fra netshop ? 16P eller 24P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...