Gå til innhold

Automatisk sending av e-post kvar veke

Anbefalte innlegg

Hei!

Eg lagar nettsider for eit storband. Her er det slik at dei ulike medlemmene har ulikt ansvar kvar veke. Alle oppgåvene er lagra i tabellar i MySQL.

Eg ynskjer at det kvar måndag skal sendast ut e-post til alle medlemmene med lister over kven som har kva ansvar. Er det muleg å programmera eit PHP-script som gjer dette automatisk?

Eg er takksam for alle svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
så vidt eg veit er nettsida på linux, ja. det er ikkje eg som er host for weben. kan eg då fortsatt gjera dette?

tror du må ha admin-rettigheter på serveren for å gjøre det såvidt jeg husker.... men du kunne jo alltids sende en mail til de som drifter sit'en for sikkerhets skyld...

Lenke til kommentar

Hei,

Eg sendte spørsmål til support angåande Cron, og fekk dette svaret:

"Det er ikke anledning til å kjøre cronjobber på våre webhotell. Denne tjenesten er kun tilgjengelig om man leier en dedikert server og ikke et webhotell.

Jeg har dessverre ingen forslag til deg til en helautomatisk løsning."

Er det nokon som har andre forslag?

Lenke til kommentar

Du kan kanskje lage deg en liten funksjon som blir kjørt hver gang noen surfer på siden din.

Den funksjonen kan, uten å bruke for mye ressurser, sjekke om det er på tide å sende ut mail. Hvis ikke, gjør den ingenting.

Det er mange svakheter ved å gjøre det slik. Blandt annet at det blir gjort en sjekk hver gang noen surfer på siden. Dessuten er en forutsetning for at det ska bli sjekket og sendt mail at det faktisk surfer folk på siden din titt og ofte slik at sjekken slår inn og sender mail.

En annen muligens bedre måte ville vært å fått noen til å sette opp en cronjob for deg på en annen server som åpner din speselle side som trigger utsending av mail.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke si helt for sikkert om det her funker, men. Det du kan gjøre er å starte scriptet hver gang ved å bruke shell_exec("php phpfil.php > /dev/null"); eller noe lignende. Husker ikke helt i hodet. Ved å sende output til /dev/null vil ikke scriptet henge fordi php ikke får noe output av dette, og aldri vil få heller.

Muligens litt rotete forklart, men har gjort slikt før, har det bare ikke helt i hodet.

Lenke til kommentar

zokra: det er crontab.

En gang i tiden skulle jeg starte og sette opp bncer fra ett administrasjonspanel. Hver gang jeg startet en bnc via

<?php shell_exec("./psybnc conf.conf");
?>

Når jeg gjorde det så ville ikke scriptet vise meg noe(portnr, ip, osv., som var tilfeldig lagt inn via. scriptet). BNCen måtte stoppe før det kom fram noe, noe den vanligvis ikke skal gjøre. Ved å bruke

<?php
shell_exec("./psybnc conf.conf > /dev/null");
?>

Stoppet ikke scriptet her fordi det virker som om prosessen allerede var død.

Skal du sende mye mail, og, av en eller annen teit grunn ikke får lov til å bruke crontab, kan dette være en god løsning. Jeg har ikke testet så veldig mye med php via en terminal. Og slik jeg antar det vil scriptet vente på at kommandolinjescriptet blir ferdig hver gang. Men, for å slippe å ha noen ventetid på å kjøre scriptet kan du bruke metoden jeg prøvde å vise ovenfor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...