Gå til innhold

Dell Inspiron 9300 - erfaringer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sammendraget på side 39 har fått en tilføyelse om batteri. Noen som har forslag til flere tillføyelser før jeg anser sammendraget for klart til publisering?

Du bør kanskje nevne det med Acoustic Management på Hitachi-disker, og at 60gb 7200rpm kan skaffes ved å ringe dem. :)

 

Minimumhastighet er 6*133.25. Altså 799.5 MHz og ikke 786 MHz. 800 Mhz funker vel og greit. :!:

 

Ikke noe annet jeg kommer på som er verdt å nevne, kanskje hvor man får kjøpt ram-brikker fra, og at det ikke bestandig lønner seg å kjøpe ram fra Dell (bare på visset oppsett) :hmm:

Lenke til kommentar
Sammendraget på side 39 har fått en tilføyelse om batteri. Noen som har forslag til flere tillføyelser før jeg anser sammendraget for klart til publisering?

Du bør kanskje nevne det med Acoustic Management på Hitachi-disker, og at 60gb 7200rpm kan skaffes ved å ringe dem. :)

 

Minimumhastighet er 6*133.25. Altså 799.5 MHz og ikke 786 MHz. 800 Mhz funker vel og greit. :!:

 

Ikke noe annet jeg kommer på som er verdt å nevne, kanskje hvor man får kjøpt ram-brikker fra, og at det ikke bestandig lønner seg å kjøpe ram fra Dell (bare på visset oppsett) :hmm:

Kan du skrive et kort sammendrag av acoustic opplegget, har ikke satt meg inn i det enda. Venter fortsatt på skjermen min så jeg får ikke testet det selv.

Lenke til kommentar

Kan vel også linke til Dell Service Manual om skifting av harddisk og ram.

Dell service manual - ram

Dell service manual - harddisk

 

Vi skulle også postet bilde av begge skjermene med det samme på skjermen så man kan se forskjellen. Noen som har WXGA+ skjermen? :hmm:

 

En annen idé er vel å poste specs.

 

CPU: Pentium M; 735 (1.6GHz), 740 (1.73GHz), 750 (1.86GHz), 770 (2.13 GHz)

LCD: LG/Samsung - 17" WXGA+ (1440x900), 17" TrueLife (Glossy) WUXGA (1920 x 1200).

RAM: PC4200 (533MHz) DDR2 SO DIMM, 2 slotter, støtter opp til 2GB (2 x 1GB).

Harddisk: Standard 2.5" ATA-disker. Harddisker tiljengelig fra Dell: 40gb, 60gb, 80gb @ 5400rpm, 60gb 7200rpm over telefon med selger. :)

Optisk drev: Sony eller Nec 8x DVD+/-RW

Trådløst nettverkskort: Intel PRO 2200 (802.11b/g), Intel PRO 2915 (802.11a/b/g)

Skjermkort: 64MB eller 128MB ATI Mobility Radeon x300, 256MB nVIDIA GeForce Go 6800.

Batteri: 6-cellers (53WHr), 9-cellers (80WHr). Samme størrelse og pris, men 9-cellers veier litt mer og har 30-40% bedre kapasitet.

Dimensjoner:

Height: 41.5 mm (1.6")

Width: 394 mm (15.5")

Depth: 287 mm (11.3")

Weight: 3.56kg med 17" WXGA+ skjerm, optisk drev og 6-cellers 53Whr battery.

 

Og et par bilder passer vel også.

Endret av Fredrik Larsen
Lenke til kommentar

hifiking, du kan kanskje ta med at dvd drevet kan oppgraderes (eller erstattes) med vanlig type slimline, som NEC 6500.

 

(plastdekslet på fronten er bare klipset på plass, og kan lett byttes over, likeledes festebraketten på baksisden)

 

Jeg mener at det er ikke noen vits i å overlesse posten med facts som lett finnes andre steder (DELL), liksom specs. Til slutt er det ingen som orker å lese gjennom alt ( liksom denne tråden....).

Endret av ols
Lenke til kommentar
Jeg fikk med gratis Nec 6500A. Hva er standar nå?

(med oppgradering mente jeg hvis du går over fra cd brenner tiil dvd brenner. se ikke bort fra at det er endel som starter med de billigste alternativene).

 

fikk du med dette vektige innlegg fra posten over, som jeg redigerte inn etterpå:

 

Jeg mener at det er ikke noen vits i å overlesse posten med facts som lett finnes andre steder (DELL), som specs. Til slutt er det ingen som orker å lese gjennom alt ( liksom denne tråden....).

 

PS

Siden det handler om erfaringer med i9300, burde vi vel ha med et avsnitt med dårlige erfaringer? Jfr Fredriks og andres installasjons problemer fra sine DVD drev, og det jeg sier på forrige side om lydinngang, for eksempel.

Endret av ols
Lenke til kommentar
Jeg fikk med gratis Nec 6500A. Hva er standar nå?

(med oppgradering mente jeg hvis du går over fra cd brenner tiil dvd brenner. se ikke bort fra at det er endel som starter med de billigste alternativene).

 

fikk du med dette vektige innlegg fra posten over, som jeg redigerte inn etterpå:

 

Jeg mener at det er ikke noen vits i å overlesse posten med facts som lett finnes andre steder (DELL), som specs. Til slutt er det ingen som orker å lese gjennom alt ( liksom denne tråden....).

 

PS

Siden det handler om erfaringer med i9300, burde vi vel ha med et avsnitt med dårlige erfaringer? Jfr Fredriks og andres installasjons problemer fra sine DVD drev, og det jeg sier på forrige side om lydinngang, for eksempel.

cd-brenner/dvd combo er ikke et alternativ lengre merka jeg. :hmm:

 

Er det bekreftet at headsett-utgangen er mono? I så fall er det ganske dårlig. :ohmy:

Lenke til kommentar
Jeg fikk med gratis Nec 6500A. Hva er standar nå?

(med oppgradering mente jeg hvis du går over fra cd brenner tiil dvd brenner. se ikke bort fra at det er endel som starter med de billigste alternativene).

 

fikk du med dette vektige innlegg fra posten over, som jeg redigerte inn etterpå:

 

Jeg mener at det er ikke noen vits i å overlesse posten med facts som lett finnes andre steder (DELL), som specs. Til slutt er det ingen som orker å lese gjennom alt ( liksom denne tråden....).

 

PS

Siden det handler om erfaringer med i9300, burde vi vel ha med et avsnitt med dårlige erfaringer? Jfr Fredriks og andres installasjons problemer fra sine DVD drev, og det jeg sier på forrige side om lydinngang, for eksempel.

cd-brenner/dvd combo er ikke et alternativ lengre merka jeg. :hmm:

 

Er det bekreftet at headsett-utgangen er mono? I så fall er det ganske dårlig. :ohmy:

Headsetutgangen er stereo, men lyd-inn er mono. Hvis dere har flere tillføyelser eller endringer (som jeg håper dere har) så må dere gjerne skrive kapitelet, for jeg har ikke stålkontroll på alt :- )

Lenke til kommentar
hifiking, du kan kanskje ta med at dvd drevet kan oppgraderes (eller erstattes) med vanlig type slimline, som NEC 6500.

 

(plastdekslet på fronten er bare klipset på plass, og kan lett byttes over, likeledes festebraketten på baksisden)

 

Jeg mener at det er ikke noen vits i å overlesse posten med facts som lett finnes andre steder (DELL), liksom specs. Til slutt er det ingen som orker å lese gjennom alt ( liksom denne tråden....).

Nå er specs lagt som link og drevoppgradering nenvt. Bra du passer på, er litt lei av å lese alt jeg også :- )

 

Link til sammendrag test

Endret av hifiking
Lenke til kommentar
Vel, det er helt vanlig med mono lyd-inn/mikrofon.  :ermm:

Det er vanlig, men men virkelig godt utstyrte bærbare har egen linje inngang. Vi snakker her om Dells toppmaskiner (gjelder også XPS versjonen).

Jeg ble ihvertfall veldig skuffet over dette, selv om jeg faktisk har et usb lydkort i bakhånd, når jeg er hjemme.

I 9300 er en flott maskin i mine øyne (9/10!), men jeg ser ingen grunn til å forsvare den med nebb og klør på alle punkter.

Endret av ols
Lenke til kommentar
hifiking, du kan kanskje ta med at dvd drevet kan oppgraderes (eller erstattes) med vanlig type slimline, som NEC 6500.

 

(plastdekslet på fronten er bare klipset på plass, og kan lett byttes over, likeledes festebraketten på baksisden)

 

Jeg mener at det er ikke noen vits i å overlesse posten med facts som lett finnes andre steder (DELL), liksom specs. Til slutt er det ingen som orker å lese gjennom alt ( liksom denne tråden....).

Nå er specs lagt som link og drevoppgradering nenvt. Bra du passer på, er litt lei av å lese alt jeg også :- )

 

Link til sammendrag test

Flott sammendrag. Det vil komme til nytte!

 

Hvor bliver dog password? Det skal vel limes inn under hans post nr 1?

Lenke til kommentar
hifiking, du kan kanskje ta med at dvd drevet kan oppgraderes (eller erstattes) med vanlig type slimline, som NEC 6500.

 

(plastdekslet på fronten er bare klipset på plass, og kan lett byttes over, likeledes festebraketten på baksisden)

 

Jeg mener at det er ikke noen vits i å overlesse posten med facts som lett finnes andre steder (DELL), liksom specs. Til slutt er det ingen som orker å lese gjennom alt ( liksom denne tråden....).

Nå er specs lagt som link og drevoppgradering nenvt. Bra du passer på, er litt lei av å lese alt jeg også :- )

 

Link til sammendrag test

Flott sammendrag. Det vil komme til nytte!

 

Hvor bliver dog password? Det skal vel limes inn under hans post nr 1?

Har sendt han en PM med link og instrukser :- )

Lenke til kommentar

Du bør nevne at det er mulig å kjøpe den med X300, for så å bytte senere. ;)

 

Det er vanlig, men men virkelig godt utstyrte bærbare har egen linje inngang. Vi snakker her om Dells toppmaskiner (gjelder også XPS versjonen).

Jeg ble ihvertfall veldig skuffet over dette, selv om jeg faktisk har et usb lydkort i bakhånd, når jeg er hjemme.

I 9300 er en flott maskin i mine øyne (9/10!), men jeg ser ingen grunn til å forsvare den med nebb og klør på alle punkter

Det er vel mest fordi jeg ikke bruker det at jeg ikke bryr meg. :blush:

Lenke til kommentar

Jeg begynte å kopiere en katalog mens jeg switchet mellom default, quiet og loud, og forskjellen var stor. På quiet hørte du en veldig lav og ikke så skarp knatring, som ble litt høyere på default og jævlig på loud (overlever fint altså! :))

 

Har kjørt HD Tach på quiet nå.

post-72-1117915100_thumb.jpg

Endret av Fredrik Larsen
Lenke til kommentar

Quiet:

Random access: 16.5ms

CPU utilization: 2%

Burst speed: 89.9 MB/s

Average Read: 30.4 MB/s

 

Default:

Random access: 15.9ms

CPU utilization: 5%

Burstspeed: 94.5 MB/s

Average read: 30.7 MB/s

 

 

Loud:

Random access: 16.5ms

CPU utilization: 2%

Burstspeed: 94.3 MB/s

Average read: 29.7 MB/s

 

Overraskende vant "default". :p

Lenke til kommentar

Heisann Fredrik. Interessant å se disse resultatene. Sammenlignet med Samsung 5400rpm disken er det noen forskjeller å se, som ventet. Lesehastigheten er mye større på 7200 disken, men størst ytterkanten av disken, slik at 5400 disken yter ikke langt unna 9/10 av av den i gjennomsnitt. (26.8 av 30.4 MB/s, dvs omkring 88%). Det er forskjellig fabrikat, så man kan ikke generalisere for mye. Men det er visst slik at forskjellen i ytelse fra 4200rpm disker og opp til 5400 er mye større, relativt sett.

 

5400rpmss3wb.gif

Endret av ols
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...