Gå til innhold

Dell Inspiron 9300 - erfaringer


Anbefalte innlegg

Driver og leter etter bærbar pc til lillesøstra mi. Hun skal ha en pc til skolearbeid, spilling og film. Har egentlig bestilt en 1559x fra psdata, men de klarer aldri å få inn harddisken til den. Skal derfor bestille noe annet. Har laget en tråd der jeg spør om noe jeg kan bestille istedet, men får ingen respons.

 

Kom nettop over denne pcen. Tenkte jeg bare kunne spørre her inne om den siden folk er så aktive her. Gikk inn på dell og satte opp ett lite oppsett:

 

Pentium M 740. 1,73ghz

17" UltraSharp™ Wide Screen WUXGA (1920 x 1200)

1års henteservice

1024mb ram

256mb nvidia tok jeg. Slik jeg har forstått det er dette ett 6800go kort. Stemmer det?

80gb 5400rpm

 

Resten står på default. Dette kom totalt på nesten 16000. Tror dere dette kan være noe for søstra mi? Bra oppsett?

 

Så ett par spørsmål om pcen. Har ikke planer om å lese gjennom 39 sider så håper noen kan svare meg:

1. Støynivå? Ikke så nøye, men det bør ikke være helt forjævlig heller. Er dette en pc søstra mi kan benytte seg av på tentamener ol. uten at det irriterer vettet av alle rundt?

2. Noen som kan oppgi 3dmark 03 score med sin 9300?

3. Hvor stor er den egentlig i forhold til en vanlig 15" bærbar? Tung?

4. Batteriet? Ca hvor lenge kan man forvente?

 

Bør vi gå 9300?

 

EDIT: Dell trekker tydligvis ifra 800kr på pcen når jeg har lagt den i handlekurven. Dvs at den koster nesten 15000.

 

 

Takk!

Endret av OterOter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
256mb nvidia tok jeg. Slik jeg har forstått det er dette ett 6800go kort. Stemmer det?

Det stemmer. :)

 

 

1. Støynivå? Ikke så nøye, men det bør ikke være helt forjævlig heller. Er dette en pc søstra mi kan benytte seg av på tentamener ol. uten at det irriterer vettet av alle rundt?

Du hører den hvis du er i et helt stille rom. Den er så-å-si lydløs, men viftene går av og til. :)

 

2. Noen som kan oppgi 3dmark 03 score med sin 9300?

ca. 9350

 

3. Hvor stor er den egentlig i forhold til en vanlig 15" bærbar? Tung?

Like høy, men 20% bredere. Veier 3.6kg med 6-cellers batteri.

 

4. Batteriet? Ca hvor lenge kan man forvente?

mellom 3t og 3t 20min :)

 

EDIT: Dell trekker tydligvis ifra 800kr på pcen når jeg har lagt den i handlekurven. Dvs at den koster nesten 15000.

Sikker på at det er inkl. porto da?

Lenke til kommentar

Tusen takk for ett fint og raskt svar kl halv 3 om natta. :) Er ikke sikker på om det er inkl. porto, men portoen kan da umulig være så altfor dyr.

 

Skjønner ikke helt hvordan denne pcen kan selges så vanvittig rimelig. Oppsettet jeg satte opp er jo bedre enn 1559x på nesten alle områder. Prisforskjellen er ikke så altfor stor heller.

 

Bare meg eller er denne pcen ett røverkjøp? Noe annet jeg bør vite?

 

Takk igjen!

Endret av OterOter
Lenke til kommentar
begynner seriøst å bli lei nå :(

 

Noen som har noen som helst anelse hvorfor jeg ikke får innstalert world of warcraft på min i9300?? :hmm:

Umulig å si hvor problemet ligger, hvis man ikke eksperimenterer litt. Det hadde vært interessant om en av dere som ikke får installert hadde stappet inn et standard slimline DVD drev (det er samme fatning på alle de vanlige drevene som selges til barebone maskiner, og som sitter mange maskiner fra Aopen og Compal mfl, jfr http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309824&cks=PRL ,

f.eks hvis dere hadde fått lånt et slikt av noen. Det er bare å løsne festeskruen på baksiden av 9300 og dra drevet ut. Dermed hadde vi jo fått fastslått en gang for alle om feilen sitter i drevene som Dell leverer eller lenger opp i systemet. En annen mulighet var jo å bestille NEC 6500 drevet fra Komplett, og benytte retur-retten.

Endret av ols
Lenke til kommentar
har hatt pcen i noen dager nå, eneste som er litt dårlig er batteritiden! ellers er dette en knall pc, kanskje litt stor..

 

 

blir batteriet bedre etterhvert?

Kanskje du har 6-cellers batteri da? :(

 

Tusen takk for ett fint og raskt svar kl halv 3 om natta. smile2.gif Er ikke sikker på om det er inkl. porto, men portoen kan da umulig være så altfor dyr.

Portoen er 800kr. :nei:

Endret av Fredrik Larsen
Lenke til kommentar
har hatt pcen i noen dager nå, eneste som er litt dårlig er batteritiden! ellers er dette en knall pc, kanskje litt stor..

 

 

blir batteriet bedre etterhvert?

Kanskje du har 6-cellers batteri da? :(

 

 

Er 6 cellers dårligere enn 9cellers. Prisen ser ut til å være den samme. Hva er forskjellen?

Lenke til kommentar

Er 6 cellers dårligere enn 9cellers. Prisen ser ut til å være den samme. Hva er forskjellen?

Det er ingen forskjell, bortsett fra at det ene inneholder 6, det andre 9 celler. (det dukker av og til opp en feil på Dell sine sider om at det ene har subwoofer. Det er bare tull, maskinene er sef helt identiske, uansett valg av batteri. Jeg bruker maskinen bare på steder med nettstrøm, så jeg kjøpte 6 celler, for meg spiller det ingen rolle. 6 er sef litt lettere.

Lenke til kommentar
begynner seriøst å bli lei nå :(

 

Noen som har noen som helst anelse hvorfor jeg ikke får innstalert world of warcraft på min i9300?? :hmm:

Umulig å si hvor problemet ligger, hvis man ikke eksperimenterer litt. Det hadde vært interessant om en av dere som ikke får installert hadde stappet inn et standard slimline DVD drev (det er samme fatning på alle de vanlige drevene som selges til barebone maskiner, og som sitter mange maskiner fra Aopen og Compal mfl, jfr http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309824&cks=PRL ,

f.eks hvis dere hadde fått lånt et slikt av noen. Det er bare å løsne festeskruen på baksiden av 9300 og dra drevet ut. Dermed hadde vi jo fått fastslått en gang for alle om feilen sitter i drevene som Dell leverer eller lenger opp i systemet. En annen mulighet var jo å bestille NEC 6500 drevet fra Komplett, og benytte retur-retten.

funker fint her, spiller wow :cool: ring inn til support, kanskje de kan hjelpe deg litt.

Lenke til kommentar
har hatt pcen i noen dager nå, eneste som er litt dårlig er batteritiden! ellers er dette en knall pc, kanskje litt stor..

 

 

blir batteriet bedre etterhvert?

Ja, den er ikke akkurat noen verdensrekordholder i batteritid. Det er ulempen ved å ha dette skjermkortet. Det er lite man kan gjøre med det, borstett fra å sette ned 3D ytelsen i "powermizer", men det gjør bare at man ikke kan spille noe særlig, og det slår ikke ut ved 2D bruk i det hele tatt.

 

Jeg synes de negative tingene burde med i oversikten til hifiking (se side 39 i denne tråden). Det er jo bare barnslig å forsvare en maskin i tykt og tynt bare fordi man eier den, slik jeg ofte får intrykk av at noen gjør.

 

Størrelsen det delte meninger om, men det er et faktum at mange avstår fra å velge 9300 pga størrelsen. (For meg talte det mot, men det ble oppveiet av andre ting).

En annen negativ ting som bør med i oversikten er at det ikke er stereoinngang for lydopptak fra eksterne kilder. Altså blir man tvunget til å kjøpe eksternt kort. (selve lydkortet er stereo, men selve inngangen er mono!!). Og dette i en "topp of the line" multimediemaskin!

Det har også vært endel klager på skjermen, selv om mange idag sier seg veldig fornøyd. Kanskje var det litt hysteri omkring dette i begynnelsen? Klagene går på ujevnt gjennomskinn av baklys i enkelte tilfeller, og også en slags "skimmer" på lyse farger, såkalte "sparkles". Kanskje man kan slå fast at skjermen har mange gode egenskaper, men at den -formedelst de nevnte problemer- neppe kan gjøre krav på å være noen verdensrekordskjerm.

Bråkete DVD stasjon har vært nevnt. At det fremdeles kan være uavklarte probemer med den hører kanskje også med!

Endret av ols
Lenke til kommentar

Lurte på om noen faktisk har installert og testet ut Hitachi Feature Tool v1.97 med Acoustic Management ?

 

Jeg har prøvd å installere dette, men installasjonen krever floppy disk stasjon (dette er et DOS program :thumbdown: - kjipern). :no:

 

Min 9300i har ingen floppy drive....noen som har det?

Er det en vei rundt dette?

Endret av VaioDude
Lenke til kommentar
Lurte på om noen faktisk har installert og testet ut Hitachi Feature Tool v1.97 med  Acoustic Management ?

 

Jeg har prøvd å installere dette, men installasjonen krever floppy disk stasjon (dette er et DOS program  :thumbdown:  - kjipern).  :no:

 

Min 9300i har ingen floppy drive....noen som har det?

Er det en vei rundt dette?

Du kan sette det på i "Centrino Hardware Control" (Link i hifiking sin oppsummerings-post). :)

 

acousticmanagement8ph.png

Endret av Fredrik Larsen
Lenke til kommentar
Lurte på om noen faktisk har installert og testet ut Hitachi Feature Tool v1.97 med  Acoustic Management ?

 

Jeg har prøvd å installere dette, men installasjonen krever floppy disk stasjon (dette er et DOS program  :thumbdown:  - kjipern).  :no:

 

Min 9300i har ingen floppy drive....noen som har det?

Er det en vei rundt dette?

Du kan sette det på i "Centrino Hardware Control" (Link i hifiking sin oppsummerings-post). :)

 

acousticmanagement8ph.png

Knallbra - Dette ser jo mye bedre ut :w00t:

Lenke til kommentar

Ytelsen blir vel endel satt ned med acoustic management programmet? Synes det virker merkelig hvis maskinen kommer med noe slikt påslått. (og hvor finnes instillingen)?

 

Selv fikk jeg en nokså støyende Fuijtsu hd med min 9300, men byttet den like godt ut med en lydløs" Samsung.

Lenke til kommentar
Ytelsen blir vel endel satt ned med acoustic management programmet? Synes det virker merkelig hvis maskinen kommer med noe slikt påslått. (og hvor finnes instillingen)?

 

Selv fikk jeg en nokså støyende Fuijtsu hd med min 9300, men byttet den like godt ut med en lydløs" Samsung.

Du kan stille det inn med Hitachis program eller med Centrino Hardware Control. Jeg sjekka i I8kFanGui på system info, der stod det at den var slått på. ;)

 

Aner ikke om dette setter ned ytelsen. :mad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...