Gå til innhold

Dell Inspiron 9300 - erfaringer


Anbefalte innlegg

dratt? funkker det ikke bra på btf vietnam; med 1gb ram og GeForce Go 6800?

 

 

 

 

For fortsatt ikke WoW til å funkke :cry:  :thumbdown:  :hmm:

Altså bildet er egentlig 4:3 (1600x1200), det betyr at når jeg viser det på 16:10 skjermen til Dell så blir bildet dratt ut til hver side og alle soldatene ser plutselig ut som de har hatt en litt lang juleferie :p . Rent pixel og FPS messig ser det nydelig ut :) .

 

Og NEI Battlefield 2 har ikke kommet, men tenke kanskje noen visste noen systemkrav osv. med henhold til oppløsning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som vet hvordan man får nettverks-kortet til å funke? Altså tråd, ikke trådløs. :p

Du skriver ikke mye om hvordan feilen viser seg, hva du har gjort og ikke gjort osv. Jeg gnåler alltid om dette, men antagelig med en viss rett. Eller?

 

(i mitt tilfelle var det bare å installere drivere og plugge inn kabelen).

Lenke til kommentar
Noen som vet hvordan man får nettverks-kortet til å funke? Altså tråd, ikke trådløs. :p

Du skriver ikke mye om hvordan feilen viser seg, hva du har gjort og ikke gjort osv. Jeg gnåler alltid om dette, men antagelig med en viss rett. Eller?

 

(i mitt tilfelle var det bare å installere drivere og plugge inn kabelen).

Det var skrudd av i Dell QuickSet. :lol:

Lenke til kommentar
Synes trådstarter bør lage en liten oppsumering i første post.

Ta med:

 

Innstallering av nye drivere, både Dell sine originale og nVidia (linker osv.)

Løsninger på problemer som kan oppstå.

Design, deksler

Bærevesker

 

Bare et par forslag fra meg.

Skulle gjerne ha gjort det, men jeg har i utgangspunktet veldig lite peiling på data..

Derfor blir det litt feil at jeg skal komme med veiledende opplysninger som skal hjepe andre... :hmm:

 

Men et godt forslag, så om andre kan lage en oppsummering hadde det vært veldig bra det. En som har hatt den en stund, og som har vært inne i dataverdenen en lengre tid.

 

Jeg skal snart komme med en slags oppsummering uansett, hvor jeg skal fortelle om mitt inntrykk av pc'en.. :yes:

Lenke til kommentar
Skulle gjerne ha gjort det, men jeg har i utgangspunktet veldig lite peiling på data..

Derfor blir det litt feil at jeg skal komme med veiledende opplysninger som skal hjepe andre... :hmm:

 

Men et godt forslag, så om andre kan lage en oppsummering hadde det vært veldig bra det. En som har hatt den en stund, og som har vært inne i dataverdenen en lengre tid.

 

Jeg skal snart komme med en slags oppsummering uansett, hvor jeg skal fortelle om mitt inntrykk av pc'en.. :yes:

Hehe. Ikke noe vits i å stresse, bare lurte på om det var fler enn meg som kunne tenke seg det samme :) .

 

Kan prøve å skrable ned et par saker og PM-e det til deg. Har ikke hatt maskinen så lenge, men den har alleredet hvert med på lan og blitt brukt i en del spill.

Lenke til kommentar

Installerte nettopp Fangui på min Dell 9300 og opplevde som mange andre at viftene stoppet helt opp. Programmet rapporterer en idle-temp på ca 30 grader på både cpu og hd - ganske kjølig med andre ord. Noen som vet om programmet rapporterer noenlunde korrekte temperaturer (Everest viser samme hd-temp) ??

 

Har et ATI X300 grafikkort og HD med 5400 rpm. Hardeste bruk er videoredigering en skjelden gang...

 

Ganantien ryker jo hvis noe skulle skje, men antar at dette skulle være temmelig "safe" ... eller

:hmm:

Lenke til kommentar
Installerte nettopp Fangui på min Dell 9300 og opplevde som mange andre at viftene stoppet helt opp. Programmet rapporterer en idle-temp på ca 30 grader på både cpu og hd - ganske kjølig med andre ord. Noen som vet om programmet rapporterer noenlunde korrekte temperaturer (Everest viser samme hd-temp) ??

 

Har et  ATI X300 grafikkort og HD med 5400 rpm. Hardeste bruk er videoredigering en skjelden gang...

 

Ganantien ryker jo hvis noe skulle skje, men antar at dette skulle være temmelig "safe" ... eller

:hmm:

 

Ser at temperaturforskjellen er ca 10 grader ved idle - altså cputemp øker fra 30 til 40 grader hvis fangui aktiveres

Lenke til kommentar

For sikkerhet skyld, og nok en gang: Fangui rapporterer altfor lav temp, hvis man ikke bruker den modifiserte exe filen fra notebookforums.com.

 

Fangui gjør maskinen nesten helt stille fordi programmet slår av den "bråkete" CPU viften når CPU er lite belastet. Men GPU viften (den stillegående viften på høyre side) må fremdeles være på, for ellers bare klatrer GPU temp i været (også om maskinen er idle). Man kan da velge settings i Fangui, slik GPU viften

 

1.kommer på med regelmessige mellomrom

eller

2.at den er svakt på hele tiden.

 

(jeg synes det siste er behagligst). Velger man det siste, vil det med andre ord si at det ikke er noen forskjell på GPU temp før og etter Fangui. (velger man det første vil temperaturen svinge, naturligvis).

 

Hos meg ligger GPU kjernetempen like under 50 grader, når kortet ikke belastes utover idle. Da er det overklokket kraftig. Langvarig spilling synes å bevirke en temp på max 65-67grader. (kortets terskeltemp er hele 97 grader, dvs når maskinen slår seg av for at kortet ikke skal skades, så det skulle være endel å gå på).

Jeg ser at andre har rapportert temperaturer som er en god del forskjellige, både i den høye og lave ende. (kan skyldes feil avlesing i FG, graden av OC, klimatiske forhold m.m).

 

Tips: Bruk historikk diagrammet i Fangui. Det viser temperaturen kontinuerlig en halv time tilbake, eller noe slikt. Forstørrer du et screenshot kan du til og med få et nøyaktig resultat: Diagrammet er laget slik at det er 1grad pr pixel...

 

(De fleste er nok interessert i å ha en stillegående maskin. men man kan sef også bruke Fangui til å sette viftene på max hele tiden)

Endret av ols
Lenke til kommentar
Har et  ATI X300 grafikkort og HD med 5400 rpm. Hardeste bruk er videoredigering en skjelden gang...

litt off-topic kanskje

 

åssen fungerer ditt ATI X300 skjermkort til spill bruk? sånn CS, BTF, HL2?

ATi X300 har jeg ikke prøvd i spill enda, men jeg testet kortet i aquamark og fikk i overkant av 20.000. Med den forrige laptopen med et ati 9700 kort, fikk jeg 23000 poeng og det fungerte greitt til spillbruk (ifølge min sønn) dog ikke på høyeste oppløsning.

 

Konklusjon : Greitt nok spillekort hvis du ikke skal ha allle innstillinger på maks

Lenke til kommentar

Ønsker en helt stille maskin, og ble litt bekymret da jeg så at det er vifte på skjermkortet. Har alle skjermkort-alternativer vifte, eller gjelder det (forhåpentligvis...) bare de vasseste spillkortene? Kan noen som har ATI X300-kortet med 64MB minne si noe om det er vifte på dette?

Lenke til kommentar
Ønsker en helt stille maskin, og ble litt bekymret da jeg så at det er vifte på skjermkortet. Har alle skjermkort-alternativer vifte, eller gjelder det (forhåpentligvis...) bare de vasseste spillkortene? Kan noen som har ATI X300-kortet med 64MB minne si noe om det er vifte på dette?

heisann twb,

jeg tror du har fått litt feil oppfatning av denne GPU viften. De fleste vil nok si at man må anstrenge seg for i det hele tatt å høre at den er på. Eller sagt på en annen måte: Man må liksom vite hva man skal lytte etter og sitte tett på maskinen for å høre den, og da må man i tillegg ha en veldig stillegående hd, for at den ikke skal overdøyves.

Med viftestyringsprogrammet installert er maskinen totalt sett noe av det mest stillegående du kan få til surfing og skolebruk etc. Dette sammen med grafikkytelsen gjør at den antagelig ikke har konkurranse for tiden, for den som særlig vektlegger disse to faktorer.

Ved intensiv grafikk spinner viften et hakk fortere naturligvis, men den vil som regel da bli overdøyvet av spill-lyder o.l. eller av CPUviften.

o

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...