Gå til innhold

Dell Inspiron 9300 - erfaringer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er forskjellen på driverene fra Dell og dem fra Nvidia (hvilken versjon?).  Er ikke Dell driverene levert fra Nvidia? .... og hva er det med den nevnte "ini" fila?

 

....

 

Fangui erfaringer?  Personlig synes jeg default innstillingene fra Dell er relativt stille, så sant jeg ikke slår av tv'n eller stereo'n da. Om dere stiller inn viftene til å slå seg på ved x-celsius, bråker viftene da mer når de slås på?

 

Questions, questions  ;)

Driverne du finner hos Nvidia er ikke for kortene som sitter i bærbare. Driverne fra Dell gir ikke optimal 3D ytelse, og åpner ikke for alle funksjoner. Men det finnes altså drivere som er videreutviklet av andre. Dem anvender du på eget ansvar. Du kan laste ned slike fra f.eks. LaptopVideo2Go.com. Inf filen som du laster ned fra samme sted styrer installeringen av de mange funksjoner, av hvilke mange spesifikt er beregnet på bærbare. Hvorfor den i utgangspunktet ikke er plassert i blandt de andre filene, må du spørre noen andre om, men det er kanskje for at den skal være lettere tilgjengelig for modifikasjon. Uansett, bare installeringen av disse driverne gir et merkbart skubb i retning av bedre grafikkytelse, omkring 300 poeng "gratis" i 3Dmark05 score, før eventuell overklokking. Sef kan du beholde Dell sine drivere, og installere annen software (a la RivaTuner) som åpner for overklokking (igjen egen risiko), men du vil ikke nå samme max resultater.

Maskinen vil virke utmerket uten noen form for modifiserte drivere eller overklokking, det må understrekes. Det er stadig snakk om en ut-av-pappkartong-ytelse som er bortimot 3X bedre enn det som var typisk for de beste skjermkortene for bærbare gjennom hele 2004.

 

Når det gjelder støy, og hva som er plagsomt, er det høyst subjektivt. Har du vanligvis en god del høye lyder i bakgrunnen, er det ikke mye vits med viftestyring, det er sant. Personlig synes jeg en stillegående maskin er en uunværlig luksus.

Lenke til kommentar
Driverne du finner hos Nvidia er ikke for kortene som sitter i bærbare. Driverne fra Dell gir ikke optimal 3D ytelse, og åpner ikke for alle funksjoner. Men det finnes altså drivere som er videreutviklet av andre. Dem anvender du på eget ansvar. Du kan laste ned slike fra f.eks. LaptopVideo2Go.com. Inf filen som du laster ned fra samme sted styrer installeringen av de mange funksjoner, av hvilke mange spesifikt er beregnet på bærbare. Hvorfor den i utgangspunktet ikke er plassert i blandt de andre filene, må du spørre noen andre om, men det er kanskje for at den skal være lettere tilgjengelig for modifikasjon. Uansett, bare installeringen av disse driverne gir et merkbart skubb i retning av bedre grafikkytelse, omkring 300 poeng "gratis" i 3Dmark05 score, før eventuell overklokking. Sef kan du beholde Dell sine drivere, og installere annen software (a la RivaTuner) som åpner for overklokking (igjen egen risiko), men du vil ikke nå samme max resultater.

Maskinen vil virke utmerket uten noen form for modifiserte drivere eller overklokking, det må understrekes. Det er stadig snakk om en ut-av-pappkartong-ytelse som er bortimot 3X bedre enn det som var typisk for de beste skjermkortene for bærbare gjennom hele 2004.

 

Når det gjelder støy, og hva som er plagsomt, er det høyst subjektivt. Har du vanligvis en god del høye lyder i bakgrunnen, er det ikke mye vits med viftestyring, det er sant. Personlig synes jeg en stillegående maskin er en uunværlig luksus.

Thanks :)

 

M.a.o, siden jeg ikke er en heavy spiller, så holder det lenge med Dell driverene. Kortet valgte jeg fordi det kommer en ny Tomb Raider (en gang i fremtiden) ;)

Greit med videominne også............

 

Tror kanskje jeg får leke og tweake litt med både Fangui og F-tool :)

 

Andre erfaringer med Sony brenneren? Jeg har problemer med å få gjenkjent brenneren i brennerprogrammer (leser fint). Det er ikke det kjente "Roxio" problemet. Fjerner brenneren fra dev manager og booter, så funker det i noen dager før problemet oppstår igjen. Feilmeldingen er "unsupported media", noe som ikke er tilfelle. Dell mailsupport er det liten hjelp i. Når det ikke var noe svar i registry (roxio-problemet), gav de ganske enkelt opp og sluttet å svare. Får vel ringe support og be dem sende en Nec brenner i steden :)

 

Anyways, beste pc-kjøpet jeg har gjort noen gang, brenner eller ei........

Lenke til kommentar

Jeg mener det kan være verdt å prøve litt forskjellige ting for å sirkle inn hvor problemet ligger. For eksempel: 1.Lar det seg gjøre å kopiere datainnholdet over til hardisken, i så fall virker det som feilen ligger i på et høyere nivå. 2. Lar det seg gjøre å brenne en kopi og installere fra denne? 3. Lar det seg installere fra en ekstern stasjon, f.eks en USB brenner. 4. Finne ut om DVD drevet virker i alle andre sammenhenger. 5. Finne ut om DELL support har noen kommentar.

 

Selv har jeg opplevd et par tilfeller av EKSTREM langsom installering. Men ventet jeg lenge nok ble installasjonen fullført. (har ikke helt funnet årsaken, men det gikk raskere med en kopi av CDen da jeg installerte samme senere)

Lenke til kommentar
Jeg mener det kan være verdt å prøve litt forskjellige ting for å sirkle inn hvor problemet ligger. For eksempel: 1.Lar det seg gjøre å kopiere datainnholdet over til hardisken, i så fall virker det som feilen ligger i på et høyere nivå. 2. Lar det seg gjøre å brenne en kopi og installere fra denne? 3. Lar det seg installere fra en ekstern stasjon, f.eks en USB brenner. 4. Finne ut om DVD drevet virker i alle andre sammenhenger. 5. Finne ut om DELL support har noen kommentar.

 

Selv har jeg opplevd et par tilfeller av EKSTREM langsom installering. Men ventet jeg lenge nok ble installasjonen fullført. (har ikke helt funnet årsaken, men det gikk raskere med en kopi av CDen da jeg installerte samme senere)

Det skal ikke være nødvendig å gjøre alt du nevner, ting skal jo funke. :no:

Lenke til kommentar
Jeg mener det kan være verdt å prøve litt forskjellige ting for å sirkle inn hvor problemet ligger. For eksempel: 1.Lar det seg gjøre å kopiere datainnholdet over til hardisken, i så fall virker det som feilen ligger i på et høyere nivå. 2. Lar det seg gjøre å brenne en kopi og installere fra denne? 3. Lar det seg installere fra en ekstern stasjon, f.eks en USB brenner. 4. Finne ut om DVD drevet virker i alle andre sammenhenger. 5. Finne ut om DELL support har noen kommentar.

 

Selv har jeg opplevd et par tilfeller av EKSTREM langsom installering. Men ventet jeg lenge nok ble installasjonen fullført. (har ikke helt funnet årsaken, men det gikk raskere med en kopi av CDen da jeg installerte samme senere)

Det skal ikke være nødvendig å gjøre alt du nevner, ting skal jo funke. :no:

Dette er etter min cruising rundt på nettet om akkurat dette et gjengangsproblem med wow.

Hadde akkurat samme problemet, men først stoppet det opp etter 3. cd., så etter første. Men 3. gang funka det! :w00t:

 

Var kjapp med hvert cd-bytte..

 

Nå spiller jeg wow så det griner opptil flere timer daglig på min i9300 :yes:

Lenke til kommentar
Rart, noen som har svar på dette? vil ikke betalle 15000kr for en pc som ikke klarer og kjøre wow:p

Seff vil maskinen klare å kjøre di spillene. GLATT! Men det kan være windows-versjonen til Dell som kan være bög. Ikke vet jeg. Men bare prøv dere frem! :p Prøv å rippe platene til harddisken, deretter kjøre Daemon-tools eller lignende for å mounte CD-Imagene.

 

Lykke til.

 

-John :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...