Gå til innhold

Dell Inspiron 9300 - erfaringer


Anbefalte innlegg

Er det stor forskjell på skjermkortet med 256 mb og skjermkortet med 128 mb? Er jo nesten 2000 kr i prisforskjell. Jeg skal kunne spille krevende spill på den.

 

Og hva er forskjellen på

-Ekstra primært 9-celle 80 WHr batteri 

-primær 6-celle 53 WHr batteri (inneholder ikke subwoofer)

 

?

 

Takk for svar.

Er enig med Fredrik Larsen, angående GO6800. Det kortet er jo selve "trumfkortet" til denne maskinen.

 

Subwoofer får du uansett hvilket batteri du velger. Det har sneket seg inn en rar feil på Dell sine sider. Maskinene er selvfølgelig identiske. ( Batteriene og batteriluken har samme fysiske størrelse, bare at det ene batteriet inneholder fler celler).

 

Jeg gjentar: Batteri-kapasiteten har ingenting med subwooferen å gjøre!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har et lite spørsmål: Er det ikke mulig å oppnå samme kvalitet ved DVD avspilling på  i9300 som avspilling på DVDspiller/TV?

Har prøvd det på min9300, men må si at kvalteten er heller laber. Veldig kornete og uskarpt bilde, spesielt ved mørkere bilder...

Poenget er at DVD'ene dine er 480i (eller noe??). Når du viser de på en høyoppløselig skjerm vil de se kornete ut (noe de da faktisk er :( ), mens på en TV som har veldig lav oppløsning og som du sitter langt unna, vil det se helt greit ut.

 

Mitt råd er: Vent på HD. Imens kan du prøve et par av filmene på HD-galleriet til Apple (kommer snart til PC) og et par Windows Media HD filmer her.

 

720p er :love: (1280x720 progressive scan)

1080i er :dribble: (1920x1080 interlaced)

og 1080p er :w00t:

 

Men nok om HD and back to topic:

 

Har litt lyst på denne laptopen selv. Tenkte den som en erstatning til PC'en som står i siggen. Men Dell er jo ikke kloke på ram priser :omg: , må ringe en kundebehandler og klage... De har jo liksom ikke lagervarer, alltid oppdatert, yeah right :roll: .

Lenke til kommentar
Kjøpte meg en CaseLogic for 15" på komplett. Kostet 499 og passer perfekt. Har plass til pc, lader, og mus ++. Den er akkurat stor nok så det ser ikke ut som om jeg har med meg et teleskoporgel på tur.

Kunne du tatt noen bilder? :)

 

--

 

Tenkte på denne også: http://www.nbags.no/product_info.php?cPath...products_id=324

 

Targus XL (TXL617) ser også bra ut, anmeldelse her. Denne er desverre ikke å få tak i i Norge. :cry:

Her er noen bilder.

 

open.jpg

 

lukket.jpg

Lenke til kommentar

Jeg tenkte at dette ville være interessant for leserne av denne tråden:

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...0entry4184874

Subjektivt: Jeg må si at jeg ikke liker denne brede skjermen! (jeg bruker daglig i9300, det er samme skjermstørrelse og chassis).

 

En mer objektiv innvending: En maskin som rettes mot de spilleinteresserte burde vel hatt en 4:3 skjerm, siden absolutt alle spill støtter dette formatet.

Man ville sluppet unna problematikken rundt det å spille med forvrengt geometri (strekking av bilde) eller ha svarte rammer.

Konkret, i mitt tilfelle: Jeg slapper gjerne av med noen runder  Richard Burns Rally i en sen kveldstime. Spillets høyeste oppløsning er 1024X768. Strukket ser det unaturlig ut, og u-strukket savner jeg fullscreen. Med de svarte feltene mister jeg liksom litt av gleden ved det ellers fine bildet, følelsen av å se inn gjennom et vindu, osv. (At Dell sine sølvfargede plastrammer er litt prangende synes jeg også distraherer).

 

En tredje ting er at skjermene på bærbare er annerledes! Man sitter mye nærmere enn foran vanlige monitorer. Trekk linjer fra øyet, forbi skjermens kanter, og til en tenkt vegg 20 meter unna. Det viser seg at det projiserte imaget er større enn storskjermen på Colloseum Kino! (sett fra midt i salen). Skjermer til bærbare behøver rett og slett ikke være så digre. (og mindre format ville gitt mange andre fordeler).

 

Summa summarum: Denne maskinen ville vært dobbelt så attraktiv med et nøytralt utseende og en 14 eller 15” SXGA skjerm. 

(Skjermer i 4:3 formatet har jo forresten mange andre fordeler enn spill. Det er det klassisk TV formatet, og formatet til mange filmer og videoer, samt at det er grunnformatet til de fleste digitale kameraer og vil derfor tillate slideshow i fullscreen. Det er en tragedie at dette fine klassiske formatet gradvis blir fortrengt av bredformat, eller det  idiotiske 5:4 som alle 17” og 19” frittstående LCD monitorer kommer med).

[...]

Det er forresten ting jeg hater ved denne maskinen (altså dømt utfra grunnmodellen), som ikke blir nevnt i testen.  For eksempel, hvordan kan det ha seg at en ”top of the line” multimediemaskin ikke har lydinngang for stereo, hvis man vil ta opp musikk fra radio, for eksempel? Selve lydkortet er jo stereo og tillater utmerkede opptak fra audio CD osv.

 

En annen ting er DVD. Til og med min 7 år gamle Tecra er overlegen! Bedre bilde (mindre kornet, som sef kan ha litt med størrelsen å gjøre), og først og fremst er drivverket stillegående, det hyler ikke som en turbin bare fordi man satte inn en stakkars liten film. Selvfølgelig  går det an å bruke CD Bremse eller noe,  men man blir ikke kvitt det ekle bråket fra den arbeidende kareten (den dingsen som går frem og tilbake), og rett som det er starter en annen turbin (CPU viften)! VI skriver 2005,  og det er bare for dårlig!

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Toms edit: -- Personkarakteristikk slettet av moderator. Hold dere til sak! --

 

Min edit: Ja ja. Skal ta selvkritikk på den. Blir bare lettere irritert av skråsikker synsing basert på forutbestemthet og mangel på egen erfaring.

 

Ref. fra tidligere "synsing":

Jeg har hørt at WUXGA-skjermen på denne maskinen skal være spesielt dårlig (uskarp og dårlig kontrast), samt at siden viftene går konstant så støyer den også mye. Batteritiden er visst heller ikke noe spesielt å skryte av (normalt under 3 timer), og både vekten (ca. 3.6 Kg) og tykkelsen (ca. 4 cm) er vel litt i meste laget for å kalle dette en skikkelig bærbar - skrivebordserstatter hadde kanskje vært mer riktig? Selv ville jeg forøvrig aldri vurdert å kjøpe noe som helst fra Dell, et mer tannløst selskap skal du lete lenge etter! :thumbdown:

 

:roll:

Endret av sven-o
Lenke til kommentar
Næmmen. Snorreh slår til igjen! Du er søt da, det skal du ha. Endelig fant du en som var misfornøyd med maskinen, og fikk postet det med pom og prakt.

Spør du meg, begynner dette rett og slett å lukte av misunnelse. Du viser iallefall alle de rette trekkene. Sorry mac.

 

Ytelsen knuser konkurrentene, og skjermen er den beste jeg kunne fått til mitt bruk. Rent utseendemessig kan man jo si hva man vil, smaken er som baken. Jeg, f.eks, ville ikke hatt acer ferrari om jeg fikk den pælma etter meg. Makan til harry juletre skal du lete lenge etter. ;)

For ordens skyld må jeg nevne her at jeg er kjempefornøyd med maskinen på de fleste vesentlige områder.

Denne kjempemessige ytelsen, kombinert med at den med et par tricks kan kjøres nærmest lydløs ved vanlig bruk, det er en sensasjonell kombinasjon, og for meg helt avgjørende! Det finnes ikke konkurranse til den idag, slik jeg ser det.

Legg til at den er velbygget (hos Compal, forøvrig) og virker gjennomsolid. Vel, så er det noen få ting jeg ikke liker så godt, som bredskjerm og noe småtteri som jeg tar opp i den andre tråden, men det veier ikke så tungt i mine øyne, og til dels finnes det løsninger. o

Lenke til kommentar

Nope, men hun prøvde å selge meg en sekk som sjefen hadde kjøpt og var veldig fornøyd med. Men bestiller meg en Targus XL (TXL617) jeg. :love:

 

Lurte jeg henne? Dem soglte jo 1x1024 for samme pris som 2x512 før i "Dell anbefaler oppsett #2" og det forklarte jeg til henne. :D

 

Gratulerer! Fint at du endelig klarte å bestemme deg for hva du skulle kjøpe :p

Ja, det var vel på tide det. :blush:

Men pc-en går RETT tilbake om jeg har mye baklyslekkasje eller mye sparkles! :realmad: ...hvis jeg klarer å gi slipp på den da. :love:

 

*away, stikker å trener. :cool:)'

Endret av Fredrik Larsen
Lenke til kommentar
Her er jo en decent sekk til i9300, ser kjedelig ut, men.. litt mindre attraktiv for langfingra kanskje.

 

http://www.nbags.no/product_info.php?cPath...1611a43bedebd8d

 

Jeg snakket med jobben i dag, og de er positive til å betale PC'en, og trekke den på lønna mi før skatt! :) chi-ching! :D

Vurderer den, men skulle gjerne hatt flere bilder av den, noe som er umulig å finne. :hmm:

Lenke til kommentar
har et lite problem her :thumbdown: Prøver å legge inn World Of Warcraft på min I9300.. Første CD går greit, men når jeg putter inn den 2-CD`en; så blir alt hvitt, og programet svarer ikke... har prøvd noen ganger og det skjer det samme hver gang :(:ermm:

 

 

Noen som vet hva det kan være?

Hadde akkurat samme problemet jeg. Første gang stoppet det på 4. cd, andfre gang ved 2. cd. Men 3. gang funka det!

Prøv å vær rask med å legge i ny cd når forrige er ferdig..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...