Gå til innhold

Dell Inspiron 9300 - erfaringer


Anbefalte innlegg

Har hatt i9300 i en uke nå.

Er så langt dr*tfornøyd :)

 

Full grafix med 1g ram og dual layer.

 

Testet å brenne dvd, spillte mp3 (380 timer playlist), lastet ned photoshop trial samtidig som jeg surfet uten problemer. Livet er fett dere ;)

Prøvd å kjøre Prime95?

 

BTW, Velkommen til forumet! ;)

 

-John :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Overklokke GO 6800 er veldig enkelt med RivaTuner. Jeg kjører mitt på 365/820 uten problemer. Byttet ut kjølepastaen på det også, så nå er det kjøligere OC enn orginalt.

Vil det si at hvis en overklokker det så må en kline på no pasta for ekstra kjøling? Hvor stor er risikoen for at pc'en eller skjermkortet går til h¤#!!£|§ om man overklokker det?

Lenke til kommentar

Det synes være en enstemmig oppfatning om dette: i9300 er svært overklokkingsvennlig. Det er skrevet masser om dette, f.eks på notebookforums.com. Og blandt annet jeg har skrevet om det her i forumet. Søk, og du vil finne.

 

Du behøver ikke kjølepasta, men det er ikke dumt hvis du merker at tempen blir høy. Hos meg går GPU temp aldri over 65 graderuten pasta, og det er ingenting for dette kortet.

 

Du behøver egentlig ikke Riva Tuner heller, bare oppgrader til bedre drivere som låser opp OC funksjonen i Nvidia menyen. (se LaptopVideo2Go.com). 76.50 anbefales!

 

For å repetere litt. Med standard settings yter den ca3000 i 3Dmark05. Overklokking til 4000 er barnemat. Ved 4500 er det hos meg heller ikke noen tegn til problemer i form av høye temperaturer eller synlige artefacts. Settingen som jeg har brukt en stund og som gir dette resultatet er 380/760 eller deromkring. Går jeg opp litt herfra til 390/760 kan jeg se antydning til artifacts under spilling (lite artig fact) , men ingen drastisk økning av temperaturen eller noe. Dermed er grensen antagelig gitt for mitt vedkommende. (ingen kort er helt like).

 

 

PS. Alle synes å mene at det er viktig for ytelsen å kvitte seg med "alt det rasket" som dell disken kommer med. Det første mange gjør er derfor å reinstallere XP osv. Men så var det en fyr som publiserte en 3Dmark05 rekord som fikk folk til å måpe. 6000poeng eller noe (dette var XPSGen2, for det meste samme maskin, men med ultra versjonen av skjermkortet ). Men skjermbildet som ble postet viste at han fremdeles satt på originalinstallasjon med masse dell-rusk og rask! (saken er sef at disse småprogrammene som lastes sjelden spiser merkbart med ressurser, og om de gjør det, så er det en halv prosent prosessorbruk dann og vann, og det virker ikke inn på nevnte resultat. Faktisk kan man jo sette ned prosessorhastigheten til det halve, uten at det slår særlig ut på 3Dmark).

Lenke til kommentar
Ok. Men har harddisken noe å si for hvordan spill kjører?

Og forresten, har du oppgradert noen spesielle grafikkkortdrivere?

Nei. Dette påvirker bare loadetiden. I hvertfall så lenge du har nok minne. :)

 

Hva grafikk-drivere angår, bruker jeg disse ols snakket om. Men jeg har ikke oppdatert siden 75.90. Kanskje på tide med ny oppdatering. :hmm:

 

 

Edit: Leif was here...

Endret av sven-o
Lenke til kommentar
...bare oppgrader til bedre drivere som låser opp OC funksjonen i Nvidia menyen. (se LaptopVideo2Go.com). 76.50 anbefales!

Hmm. Skulle oppdatere driveren nå, men 6800 GO kom ikke opp, bare disse:

NVIDIA GeForce 6800

NVIDIA GeForce 6800

NVIDIA GeForce 6800

NVIDIA GeForce 6800 GT

NVIDIA GeForce 6800 GT

NVIDIA GeForce 6800 LE

NVIDIA GeForce 6800 LE

NVIDIA GeForce 6800 LE

NVIDIA GeForce 6800 Series GPU

NVIDIA GeForce 6800 Ultra

 

Hvilken av disse valgte du?

Lenke til kommentar

sven-o,

Jeg fikk også opp den listen første gang jeg opppgraderte, men som du ser er ikke 6800GO der. Jeg husker at jeg rett og slett valgte "6800" første gang og det virket, men det ble ikke helt riktig. (Fikk ikke aktivert absolutt alle funksjoner).

 

Det er 2 måter å gjøre det helt riktig på, såvidt jeg forstår. (begge krever at du også har lastet ned den moddede "inf" filen som tilhører driverne, og plassert den i samme mappe som du har pakket ut de nye driverne til).

 

Den ene måten er å kjøre setup.exe i denne mappen. (det har jeg ikke prøvd)

 

Den andre er å peke til mappen med drivere fra device manager, når du kommer til "have disk" alternativet. Det er den jeg har brukt. Jeg måtte ikke velge fra noen liste, men kunne tvinge xp til å installere de valgte driverfilene.

 

I begge tilfellene er det visstnok en fordel først å kjøre "Driver cleaner" og fjerne de siste restene av de gamle driverne (det som enda er på maskinen etter at du har avinstallert Nvidia i kontrollpanel). Jeg fikk ikke bruk for dette, da jeg endte opp med å installere de nye driverne direkte på nyinstallert XP.

 

Hvis noe fremdeles er uklart, er det en veldig detaljert fremgangsmåte på notebookforums.com. (masse screenshots). Skal gå og se om jeg finner tilbake til den. Vedkommende hadde brukt Driver Cleaner programmet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...