Gå til innhold

Dell Inspiron 9300 - erfaringer

Anbefalte innlegg

Trodde Minnet fulgte FSB`n som på en vanlig PC jeg, er det CPU:DDR ration som er endret da?

En pinmodda 1.6/400 kjører jo på 533! :!:

FSB:DRAM = 1:2

Etter å ha lest gjennom 18 sider på notebook.com om pinmodding så er det flere måter å gjøre dette på, med stort sett godt resultat. Tenker litt på en 1.7/400 og sette den opp til 533.

Yup, noen lakker pinnene, noen tar en kobbertråd rundt de to pinnene, og noen bøyer en kobbertråd til en U-form og legger den nedi selve socketen. Sistnevnte er nok enklest! :)

Men legger meg nå, er så sliten i foten (gips i 3mnd), var faktisk ute i dag! :p :!:

Endret av Fredrik Larsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ach... Fått nok pils ikveld, ja. :sick:

Meneh... JEg kjører 96 dpi, og alt ser flott ut i alle nettlesere(opera, ff, ie).

Alt ordnet seg etter en nyinstallering av windows(liker å gjøre det etter nyinnkjøpt hw - kall meg kontrollfrik).

Lenke til kommentar
"en enkel fix så er så får du den til 120dpi eller hva som er rett"

"Hva skal du med 120dpi?"

"husker ikke hva det var  men høyere oppløsning slik at bildene ikke blir kornette .."

WUXGA-maskinene kommer standard satt opp med 120 dpi tror jeg (i hvertfall min) for å kompensere for den høye oppløsningen. Men det øker ikke oppløsningen på skjermen.

Jeg tar sjansen på en legmanns forklaring, så får de som har greie på det eventuelt rette på meg: DPI (dots per inch eller punkter pr. tomme) er et uttrykk som stammer fra trykkeribransjen. Der definerte man DPI for å gjøre faktisk størrelse uavhengig av oppløsningen i trykkeprosessen. I utgangspunktet er alle størrelser definert ut fra 72 dpi, så en 12 punkts font er altså 1/6 av en tomme høy. Men din laserskriver har kanskje 300 eller 600 punkter per tomme, og en profesjonell fotosetter flere tusen. Da må man "oversette" teoretisk størrelse til faktisk antall punkter; på en 600 dpi skriver vil en 72 punkts font tegnes med 600 punkter på skriveren.

Når Apple leverte de først Mac'ene så brukte de standarden, det vil si 72 punkter per tomme, på sine skjermer. Da blir en tomme på skjermen en tomme på papiret. "What you see is what you get".

Microsoft, eller skjermleverandørene, bestemte at 75 ppi (pixels per inch som det egentlig heter) var greiere. Da fikk du 640x480 punkter inn på en 14" CRT skjerm som var standarden den gang. Men da ble alt litt forminsket, så måler du 72 punkter på skjermen så blir det ikke en full tomme som på papiret.

Men så var det mange andre formål hvor høy oppløsning var viktigere enn sann størrelse, for eksempel regneark hvor det var greit å få plass til så mange celler som mulig av gangen. Så folk begynte å kjøre mye høyere oppløsninger. Da blir alt på skjermen forminsket i forhold til utskriften. Mange nye PC-brukere forvirres av det, og bruker altfor stor fontstørrelse på skjermen fordi alt ser så smått ut, bare for å oppdage at det blir digert på utskriften.

I tillegg ser ting penere ut ved høyere ppi, fordi man ikke ser enkeltpixlene så nøye. Så skjermer idag har gjerne langt høyere oppløsning. Så standard LCD skjermer idag har gjerne 96-100 pixels per tomme på 17 og 20". (Mindre på 15 og 19".) Man opererer gjerne med pixel-avstand, og er den 0,25 mm, ja så går det 100 på en tomme.

De som skriver operativsystemene og programmene går selvsagt ut fra en gitt oppløsning når de designer sine systemer. De første Mac OS antok 72 ppi, idag brukerOSX 100 ppi og Windows 96 PPI som utgangspunkt fordi det er standard skjermoppløsning idag.

Men så kommer problemet: Bærbare maskiner. Der ønsker man selvsagt også max oppløsning, men det er grenser for hvor stor en maskin kan være og fortsatt være bærbar. 12", 15" eller 17" monstere slik som våre. Så løsningen (nå son produksjonsmetodene tillater det) er å presse flere pixels inn pr. tomme. Med 1920x1200 på en 17" widescreen har du hele 130 punkter per tomme. Da blir hver "tomme" i operativsystemet bare 3/4 tomme på skjermen i virkeligheten.

Noen finner det vanskelig å se ting når det blirt så smått. Så da blir løsningen og skalere alt opp igjen. Det gjør man ved å fortelle Windows at skjermen har en høyere ppi enn normalt, og dermed skaleres alt opp tilsvarende. Du får altså ikke høyere oppløsning av dette, du bare bruker flere punkter på skjermen til å tegne opp ting. "Normal" dpi i Windows er som sagt 96, setter du den til 120 blir alle elementer forstørret med 25% og får nesten "sann" størrelse på din 17" WUXGA igjen.

Problemet er at ikke alt er laget for å forstørres. TrueType og Postscript fonter går bra, men hva med bitmaps og ikoner? Og så er det slett ikke alle programmer som takler det godt, inklusive nettlesere. De er ikke flinke til å skalere opp bilder som allerede har dårlig oppløsning og kvalitet i utgangspunktet. Så ting blir seende kornete og stygt ut. Og da er dillemmaet litt enkelt beskrevet: Vil du ha det stort og stygt eller lite og pent...?

Det er det ingen enkel løsning på. Du har tre valg: Enten kjøre på normal ppi og la alt være smått, det vil si 96 ppi, du kan øke til 120 ppi og leve med problemene med skaleringen, eller du kan kjøpe en skjerm med lavere oppløsning. Det må du rett og slett vurdere selv. Jeg "valgte" WUXGA (XPS2 kommer bare med det), men hadde neppe gjort det hvis ikke jeg hadde en ekstern skjerm til daglig bruk. Misforstå meg rett, skjermen er praktfull og lynskarp, men når synes begynner å krangle som hos meg blir det rett og slett slitsomt når alt er så smått, fordi jeg må så nærme skjermen for å kunne opfatte ting.

Så jeg skal ikke "selge" WUXGA som løsningen for alle. Det kan være at en lavere oppløsning er det riktige. Jeg anbefaler at man prøver det først.

Geir :)

Lenke til kommentar

er Intel® Pentium® M prosessorer dårlig til spill?

skal få meg en Laptop med Intel® Pentium® M prosessor 740 (1.73 GHz, 2 MB L2 cache, 533 MHz FSB) har tenkt til og bruke den til spill for det meste.

Tror dere f.eks at jeg kan spille Battlefield 2 når det kommer ?

Kan jeg spille hl2 og doom3 med det?

Lenke til kommentar
er Intel® Pentium® M prosessorer dårlig til spill?

skal få meg en Laptop med Intel® Pentium® M prosessor 740 (1.73 GHz, 2 MB L2 cache, 533 MHz FSB) har tenkt til og bruke den til spill for det meste.

Tror dere f.eks at jeg kan spille Battlefield 2 når det kommer ?

Kan jeg spille hl2 og doom3 med det?

Du må hvertfall ha Geforce 6800 for at spilla skal gå helt glatt,og hvis du har tenkt til å spille Half-Life 2,da anbefaller jeg minimum 1Gb minne.Jeg merket veldig stor forkjell.Med 512MB ram hakket det spille ganske ofte.

Jeg kjøpte 1Gb minne fra Mpx,funker helt perfekt :w00t:

Her har du linken http://www.mpx.no/aspx/login.aspx?ReturnUr...6463&plid=46463

Endret av msh
Lenke til kommentar
Ach... Fått nok pils ikveld, ja.  :sick:

Meneh... JEg kjører 96 dpi, og alt ser flott ut i alle nettlesere(opera, ff, ie).

Alt ordnet seg etter en nyinstallering av windows(liker å gjøre det etter nyinnkjøpt hw - kall meg kontrollfrik).

Jeg har lest mye om denne oppløsningen på WUXGA skjermen til Inspiron 9300...

Har nå hatt denne pc'en i en uke, og jeg har erfart dette problemet med dårlige bilder i i.ex. Jeg har heller endret noen instillinger e.l.!

Jeg er ellers veldig fornøyd med denne laptopen. Mange klager på at den er stor, også veeeeldig stor; Ja, den er endel større enn en vanlig 15" skjerm-laptop. Men så lenge en ikke skal reise rundt med den ofte, er dette en meget bra løsning etter min mening. Jeg har den ofte på fanget og jeg har den ofte i senga. Dette byr ikke på noen problemer etter min mening. Når man skal transportere denne lap'en fra A til B, skal heller ikke dette være så problematisk. Å bære 3,5-nesten4 kg. på ryggen burde ikke være noe problem for de fleste!! :)

De som sier den er stor skal jeg være enig med, men de som kaller den en "slepbar" pc, de er laget av, ja jeg veit ikke hva.... :hmm:

Lenke til kommentar
Ach... Fått nok pils ikveld, ja.  :sick:

Jeg har lest mye om denne oppløsningen på WUXGA skjermen til Inspiron 9300...

Har nå hatt denne pc'en i en uke, og jeg har erfart dette problemet med dårlige bilder i i.ex. Jeg har heller endret noen instillinger e.l.!

Jeg er ellers veldig fornøyd med denne laptopen. Mange klager på at den er stor, også veeeeldig stor; Ja, den er endel større enn en vanlig 15" skjerm-laptop. Men så lenge en ikke skal reise rundt med den ofte, er dette en meget bra løsning etter min mening. Jeg har den ofte på fanget og jeg har den ofte i senga. Dette byr ikke på noen problemer etter min mening. Når man skal transportere denne lap'en fra A til B, skal heller ikke dette være så problematisk. Å bære 3,5-nesten4 kg. på ryggen burde ikke være noe problem for de fleste!! :)

De som sier den er stor skal jeg være enig med, men de som kaller den en "slepbar" pc, de er laget av, ja jeg veit ikke hva.... :hmm:

har du prøvd noen spill på den`?

Lenke til kommentar

jeg skal ha trådløst internett med min inspiron 9300 og da har jeg bestilt Intel® trådløs 2915 802,11a/b/g Mini PCI LAN-kort , hva mer trenger jeg? :hrm:

hjemme så har jeg internett fra en cabel som går i et modem, fra modemet så går det en ledning til en stasjonær pc. dette er i 2etasje, så skal jeg sitte nede trådløst med laptopen. hva trenger jeg da?? en trødlås router?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...