Gå til innhold

Dell Inspiron 9300 - erfaringer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har hørt at WUXGA-skjermen på denne maskinen skal være spesielt dårlig (uskarp og dårlig kontrast), samt at siden viftene går konstant så støyer den også mye. Batteritiden er visst heller ikke noe spesielt å skryte av (normalt under 3 timer), og både vekten (ca. 3.6 Kg) og tykkelsen (ca. 4 cm) er vel litt i meste laget for å kalle dette en skikkelig bærbar - skrivebordserstatter hadde kanskje vært mer riktig? Selv ville jeg forøvrig aldri vurdert å kjøpe noe som helst fra Dell, et mer tannløst selskap skal du lete lenge etter! :thumbdown:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Jeg har hørt at WUXGA-skjermen på denne maskinen skal være spesielt dårlig (uskarp og dårlig kontrast), samt at siden viftene går konstant så støyer den mye.  Batteritiden er visst heller ikke noe å skryte av (under 3 timer), og både vekten (ca. 3.6 Kg) og tykkelsen (ca. 4 cm) er vel litt i meste laget for å kalle dette en skikkelig bærbar - skrivebordserstatter?

Du har "hørt"?

Du har tydeligvis også selektivt unngått å lese erfaringer fra andre på forumet her?

Det har vel aldri vært snakk om noe annet enn at dette er en ren skrivebordserstatter. Om jeg skulle hatt den med i skog og mark, eller planen var å jobbe trangt(les: flyene til ryanair)ville jeg uansett ha gått for en ultraportabel, ikke noen nedstrippet mellomløsning.

4cm mye? Det er bare 1cm tykkere enn powerbook 12". ;)

Lenke til kommentar

Da har du hørt feil, Snorre. Dette er den desidert skarpeste skjemen jeg har sett noensinne. (Samme skjermen som sitter i min XPS2.) Den er ingen match for min LaCie når det gjelder fargebalanse og så videre, men på skarphet tviler jeg på at du finner noen bedre.

Vekten og tykkelsen reflekterer skjermstørrelse og ytelse, så enkelt er det. Vil du har en mindre og lettere maskin så kjøper du ikke en makin med 17" skjerm. Hvis du derimot vil ha en maskin som er enkel å ta med seg uten å kompromisse på ytelse og anvendelighet, så er 9300 maskinen, og det til en akseptabel pris.

En batteritid på 3 timer er helt grei når de eneste reelle konkurrentene i samme klasse bare har halvparten.

At du ikke ville kjøpt fra Dell fordi de er "tannløse" vedkommer knapt saken...

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg kan også legge til at jeg har målt batteritiden til godt over 3 timer, samt at viftene er "ikke eksisterende" ved normal bruk og fangui installert.

Å spre løgn bare fordi du hater et selskap blir for dumt. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Jeg kan også legge til at jeg har målt batteritiden til godt over 3 timer, samt at viftene er "ikke eksisterende" ved normal bruk og fangui installert.

Godt poeng. Jeg har ikke installert FanGui ennå, så jeg ville ikke kommentere det. Men etter 4 dagers bruk legger jeg knapt merke til viftene på normal hastighet. Bare når de går på fullt ved høy belastning at de er plagsomme.

Lenke til kommentar
Da har du hørt feil, Snorre.

Nei, Dell skriver selv om problemet med uskarpe WUXGA-skjermer i dette dokumentet:

http://support.dell.com/support/topics/glo...l=en&s=dhs&cs=1

Document Number: TT1091681

Release Date: 24/03/2005

Images May Appear Sparkly or Blurry with WUXGA LCD Displays.

WUXGA LCDs are the highest resolution panels available in the market today. These displays use an industry-standard process that applies a textured coating to the inside of the polarizer to reduce glare and improve light distribution. The WUXGA panel offers nearly twice as many pixels as a WXGA panel [1.3MPixels vs 2.4MPixels]. These pixels are much smaller and denser than on WXGA panels. The smaller size, higher density, and textured coating may cause the display to create a sparkling or blurry effect while using light-colored backgrounds or on a white background, such as word processing applications. This is typical of this technology and is needed to prevent glare and increase viewing angles.

Keywords for this Document:

11350 BLURRY GLARE | LCD PANEL PIXEL | PIXELS PORTABLE SNOW | SPARKLE WUXGA

En som har testet en 9300 skriver det samme her:

http://notebookforums.com/showthread.php?t=77796

The WUXGA has a teeny tiny dpi that makes Windows programs more of a chore to view and some web pages are particuarly bad. Running at other than 96dpi is a kludgy alternative because so many programs are written poorly for scaling...web pages being the worst examples. The colors of the WUXGA were washed out and just plain off. The sparkling behavior people talk about...more of a graininess noticeable in lighter colors...was definitely more apparent with the WUXGA.

Dårlige greier :thumbdown:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Så du kaller meg og Geir løgnere basert på dette dokumentet?

Om du hadde undersøkt litt nærmere, ville du ha blitt klar over at dell shipper skjermer fra ulike leverandører. Effektene dokumentet beskriver er altså varierende fra maskin til maskin.

At en reviewer ikke likte høy oppløsning er vel hans problem. Jeg bestilte wuxga fordi jeg liker god plass på skrivebordet. Har ennå ikke angret ett sekund! Jeg har vel kanskje bedre syn enn ham da.

:thumbdown:

Lenke til kommentar
The smaller size, higher density, and textured coating may cause the display to create a sparkling or blurry effect while using light-colored backgrounds or on a white background, such as word processing applications.

Men Snorre da. Dette er da ikke Dell sin feil. Alle andre leverandører ville få akkurat samme problemet om de valgte samme teknologi og så høy oppløsning. Dell sine skjermer kommer fra Samsung og LG, og begge har problemet, men i sterk varierende grad fra skjerm til skjerm. Det er et problem med produksjonsteknologien, rett og slett. Skulle de luke at all skjermer som ikke var perfekte så vill prisen bli urimelig høy. Men som du vet siden du har lest på notebookforums så bytter Dell skjermer for folk som er misfornøyd helt gratis.

Min skjerm har ikke synlige sparkles. Med mindre jeg setter hele skjermen i knallgrønt og myser mot den på 5 cm avstand.

The WUXGA has a teeny tiny dpi that makes Windows programs more of a chore to view and some web pages are particuarly bad. Running at other than 96dpi is a kludgy alternative because so many programs are written poorly for scaling...web pages being the worst examples.

Igjen, dette er da ikke Dell sin feil. Ja, hvis du vil ha 1920x1200 punkter på en 17" skjerm blir hvert punkt lite. Det er ikke noe mystisk eller galt med det. Det er ungdomsskolematematikk. Og har man ikke godt nok syn så skal man ikke velge en så høy oppløsning. Men Dell er så greie at de gir deg valget. Du får 9300 med lavere oppløsning også, 1440x900 hvis du foretrekker det.

Når det er sagt så vil jeg få bemerke at selv om punktene er mindre så er den så mye skarpere og mer lesbar enn skjermen på min Acer 803 på 1400x1050. Den var faktisk så slitsom å lese at det var hovedgrunnen til at jeg kjøpte en ekstern skjerm.

The colors of the WUXGA were washed out and just plain off.

Ja, sammenlignet med min LaCie er fargene ikke mye å skryte av, men de er ikke noe dårligere enn jeg har sett på andre bærbare, uansett merke og størrelse.

Gode greier! :thumbup:

Lenke til kommentar

en enkel fix så er så får du den til 120dpi eller hva som er rett :p

feks opera web browser blir alle bildene perfekt uansett hva du gjør..

og når det gjelder sparkles... så tror jeg det er kun i usa de har problemer

min skjerm er konge merker ingen tekst eller noe som rister seg.

eller forstyrrelser i bilde.

Lenke til kommentar
Fredrik:

WUXGA??

Jupp, selvfølgelig, hva er det du tror om meg? :lol:

Var forresten en veldig hyggelig selger, fikk veldig rask respons og sa jeg det, hyggelig!

Camilla Blom het ho :)

en enkel fix så er så får du den til 120dpi eller hva som er rett

Hva skal du med 120dpi? :(

Kjøper du en DELL med 1.6 400FSB? Da du setter den opp til 533 vil jo minne i så fall følge med til 533, noe som kanskje er litt i overkant for DDR2 minne i økning?

Ram kjører på 266.5 MHz (533 MHz effektivt) uansett, og en 1.6/400 som er pinmoddet og kjører på 2.13/533 vil være 100% identisk med en som er kjøpt som 2.13/533! :)

Endret av Fredrik Larsen
Lenke til kommentar
Jupp, selvfølgelig, hva er det du tror om meg? :lol:

Hehe... Ikke godt å vite. Folk som digger powerbooks bryr seg ikke om høy oppløsning. ;)

Var forresten en veldig hyggelig selger, fikk veldig rask respons og sa jeg det, hyggelig!

Camilla Blom het ho :)

Mr. Larsen in luv? :love:

:p

Lenke til kommentar

Trodde Minnet fulgte FSB`n som på en vanlig PC jeg, er det CPU:DDR ration som er endret da?

Kjøpte min av Blom jeg også, hun får nok mye bonus :- )

Etter å ha lest gjennom 18 sider på notebook.com om pinmodding så er det flere måter å gjøre dette på, med stort sett godt resultat. Tenker litt på en 1.7/400 og sette den opp til 533.

Endret av hifiking
Lenke til kommentar

en enkel fix så er så får du den til 120dpi eller hva som er rett

Hva skal du med 120dpi? :(

husker ikke hva det var :p men høyere oppløsning slik at bildene ikke blir kornette ..

opera all the way

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...