hifiking Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 (endret) Men om man ikke er ivrig encoderfan eller gjør sånne operasjoner ofte, vil man kanskje ha mer glede av en raskere singelcore? 5417937[/snapback] Kortsiktig er nok det riktig, men flere og flere programmer og spill vil støtte og kunne utnytte dual core og i ett slikt scenario vil dual core yte bedre, dvs med mindre du har en utrolig raskt single core og en utrolig treig dual core. Men systemene som er prismessig sammenliknbare i dag bør ha dual core CPUer som gjør en bedre jobb enn en single core... under forutsetning av at applikasjonene du vil benytte faktisk støtter dual core. Dvs skulle jeg selv kjøpt ny maskin i dag, ville jeg definitivt gått for dual core. 5419449[/snapback] Det er et godt poeng. Derfor må man tenke på hvor lenge man også har tenkt til å ha pc'n. Om man tenker å ha den i noen år fremover så er nok dualcore en fordel om noen år. Men om man spiller nye spill nå, som man kanskje gjør med en pc med 7800, så er det litt kjipt å ha lavere ytelse nå da (men det er kun litt lavere, om noe). Man kan jo trøste seg med at om et års tid kommer spill man får glede av. Selv har jeg to pc'r. En som står i stua med MCE på som tar seg av alt som tar tid og ikke krever oppsyn. Så spiller jeg på min 9300, og har den med på forelesninger. Det klarer ikke dualcore, å laste ned mens jeg er hjemmefra :- ) Det største argumentet mot yonoah (eller noe sånt) er at den ordentlige dualcore fra intel kommer om et halvt år, merom. Bedre å vente på den, yonoah (fortsatt) er bare det første skrittet, en slags smakebit. Merom er derimot det intel egentlig satser på. Endret 11. januar 2006 av hifiking Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Jeg har nettopp instalert mitt 7800GTX og 130W PSU. Fikk 6635 i 3DMark05 på standar clock 400/1065 Fikk 7261 i 3DMark05 på 440/1200 Skal spille FEAR nå på alt maks :- ) Om andre er interessert i 7800GTX og en 130W PSU så kan jeg formidle ditt ønske til selgeren. Han tar for tiden $430 for alt inkludert frakt til Norge. Toll på 641,- kommer i tillegg om du vil ha forsikring på frakten. Dell kommer snart til å øke prisene på 7800GTX, så om du ønsker et billig kort så er tiden inne nå. Lenke til kommentar
Sniper04 Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Svar vedrørende ditt spørsmål: Hadde en nettopp en snodig greie her, tilsynelatende med skjermen. Idet jeg skifttet skjermbilde eller åpnet en link i firefox/ie eller tilsvarende så kom det et lite høyfrekvent "hvin" fra maskinen. Kjørte maskinen kun på batteri, som nærmet seg slutten, men da jeg koblet til strømadapteren gikk det mer eller mindre bort. Så dette er rett og slett et legendarisk 'er-dette-normalt'-spørsmål? Til informasjon har jeg wuxga/go6800. Jeg har akkuratt samme problem, så jeg ringte til dell og etter flere mail og noen telefonsamtaler sendte dem ut en tekniker til meg. Første gangen skiftet han en vifte som dell mente var årsaken. Dette blev selvfølgelig ikke noe bedre med. Andre gangen kom han og skiftet skjermkort. dette trudde vi begge at skulle hjelpe da vi også trudde lyden kom fra skjermen eller skjermkortet. Det blev desverre ikke noe bedre av dette. Tredje gangen han kom skiftet han hovedkort som siste utvei. Da dette ikke fikset problemet tok han kontakt med dell... Nå har jeg fått beskjed at dem skal sende meg en ny maskin da dette ikke er noe "normalt" feil som dem har vært med om tidligere. Så nå sitter jeg her å venter med spenning på den nye maskinen for å se om det er noe bedring... Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Dette er desverre et normalt problem. Jeg byttet skjermkort (fra et 6800 til et annet 6800), og det løste problemet. Med mitt nye 7800 merker jeg at det blir noe ulyd om jeg skrur av AA og AF, men om dette står på lager det ikke noen lyder. Lenke til kommentar
ols Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Jeg har nettopp instalert mitt 7800GTX og 130W PSU. Fikk 6635 i 3DMark05 på standar clock 400/1065 Fikk 7261 i 3DMark05 på 440/1200 Skal spille FEAR nå på alt maks :- ) Om andre er interessert i 7800GTX og en 130W PSU så kan jeg formidle ditt ønske til selgeren. Han tar for tiden $430 for alt inkludert frakt til Norge. Toll på 641,- kommer i tillegg om du vil ha forsikring på frakten. Dell kommer snart til å øke prisene på 7800GTX, så om du ønsker et billig kort så er tiden inne nå. 5422119[/snapback] Gratulerer med 7800GTX, hifiking! Godt jobbet og litt av en score. Omkring 7000 poeng 3Dmark05 for en Dell9300 er utrolig bra! Og for en bærbar i det hele tatt, når man tenker på hva som var vanlig for bare et år siden, da ATI 9700 var omtrent det beste man kunne få , med 1000 poeng (eller deromkring). Har ikke fulgt så godt med på diskusjonene omkring dette, men er det slik at du får litt mer varmeutvikling? (i og med at du må bruke den kraftigste adapteren?), eller er alt fryd og gammen? Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Ols; Joda, det blir litt varmere, men nå hjelper begge viftene til å kjøle ned. Og jeg kan ikke spille på kun batteri. Blir mye NSB komfort med andre ord. Batteritiden sånn ellers er uvist. 7800 bruker vel ikke så mye mer strøm i word enn 6800. Nå har jeg lagt inn nye drivere, og fikk 7349. Nå vet jeg også at 3DMark ikke sier alt om ytelsen, men det er nå moro å klare å fa flere poeng. Og ytelsen i spill går vel ikke ned da poengene går opp? Lenke til kommentar
Messel Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Vurderer å bestille meg en 9300 og satt nettopp å kikket litt i nettbutikken til Dell. Kunne tenkt meg et sånt "Snap-on LCD back cover" men kan ikke finne det til 9300? De har til 6000, 8500, 8600, 9100 og 9200 men ikke til 9300? Er det jeg som er stokk blind, eller selges de ikke lenger? Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 (endret) ***Grattis med 7800 hifiking! Svar vedrørende ditt spørsmål: Jeg har akkuratt samme problem, så jeg ringte til dell og etter flere mail og noen telefonsamtaler sendte dem ut en tekniker til meg. Første gangen skiftet han en vifte som dell mente var årsaken. Dette blev selvfølgelig ikke noe bedre med. Andre gangen kom han og skiftet skjermkort. dette trudde vi begge at skulle hjelpe da vi også trudde lyden kom fra skjermen eller skjermkortet. Det blev desverre ikke noe bedre av dette. Tredje gangen han kom skiftet han hovedkort som siste utvei. Da dette ikke fikset problemet tok han kontakt med dell... Nå har jeg fått beskjed at dem skal sende meg en ny maskin da dette ikke er noe "normalt" feil som dem har vært med om tidligere. Så nå sitter jeg her å venter med spenning på den nye maskinen for å se om det er noe bedring... 5424400[/snapback] Dette er desverre et normalt problem. Jeg byttet skjermkort (fra et 6800 til et annet 6800), og det løste problemet. Med mitt nye 7800 merker jeg at det blir noe ulyd om jeg skrur av AA og AF, men om dette står på lager det ikke noen lyder. 5426257[/snapback] Kjedelig sak! Sniper; Får du holde på den orginale maskinen til den nye kommer? Var det en lyd som var der da du fikk maskinen eller kom den etterhvert? Hos meg så kom lyden på tirsdag, så burde vel kanskje ringt dell selv og høre hva de sier. Endret 12. januar 2006 av js79 Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Vurderer å bestille meg en 9300 og satt nettopp å kikket litt i nettbutikken til Dell. Kunne tenkt meg et sånt "Snap-on LCD back cover" men kan ikke finne det til 9300? De har til 6000, 8500, 8600, 9100 og 9200 men ikke til 9300? Er det jeg som er stokk blind, eller selges de ikke lenger? 5426906[/snapback] Det kan fortsatt bundles med 9300. På tredje siden med utstyrsvalg/konfigureringer, omtrent midt på siden står det under fargevalg. Kalles forøvrig QuickSnap og ikke Strap-on! mvh Lenke til kommentar
Messel Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 hehe, ok fant den nå. Snap-on, strap-on, Quicksnap... who cares :!: :!: Lenke til kommentar
Åsmund@ATi Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Skal bestille en i9400 etter vert.... Så at dere anbefaler og kjøpe ram fra nettbutikk som komplett, netshop etc.. Er dette fordi at Dell tar så himla mye for rammen sin eller? Noen som har kommet over i9400 eller har bestilte..? Også til slutt hva syns dere om i9300? forhold til i9400? Lenke til kommentar
Variable Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Jeg har bestilt 9400 , fikk dobbelt minne , koster meg 18300 , samme spec koster 20000+ nå når jeg sjekka. Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Her er noen bilder: Hovedkortet med 7800 uten kjøler, nederst til venstre, sammen med ductapen og heiskortet fra tryvann er joysticksenderen festet til en usbport med bluetoothledningen. Et litt uklart bilde av brikken Kjøleren til 7800 som er vesentlig bedre enn 6800 kjøleren, her ser du at det er kopper helt intil brikken. Den andre HD som jeg har i stedet for DVD ligger i bakgrunnen. Har malt deler av pc'n i matt sort. Lenke til kommentar
Sniper04 Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 Svar til Js79 Jeg fikk brev her om dagen der det står at Dell har godkjent retur av min datamaskin. Jeg beholder den gamle til jeg har fått den nye og Dell ordner avtale med Schenker AS om at dem skal hente opp den gamle maskinen etterhvert. Jeg vet ikke helt sikkert når det var lyden oppsto men det var ikke den første uken som jeg brukte maskinen. Har hatt misstanke om at den begynnte etter at jeg hadde oppdatert Bios til ver A05 men det er avkreftet etter at jeg fikk nytt hovedkort som hadde Bios A04. Lyden som jeg hadde kom fra høytalerne, den første gangen jeg hørte det trudde jeg at det kom fra skjermen eller oppe til venstre der viften sitter men det er ikke noe viftelyd og selve lyden kommer ved grafikk oppdatering feks når man scroller nedover i dette forum.... Jeg får en ny maskin da dem på Dell mener at dette ikke lar seg ordnes da det ikke blev bedre av å skifte skjermkort og hovedkort da dette har løst problemet på andre maskiner, så jeg hadde tatt kontakt med Dell hvis jeg var deg ! Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 Jeg hadde lyden ved scrolling i internet på mitt første 6800 kort, og mine høytalere ligger i en eske under en seng 520 km herfra :- ) Lenke til kommentar
olipot Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 Jepp, da var bestillingen på 9300 sendt til Dell! Og jeg gleder meg som en unge! Oppsett: x300 64, 1,73Ghz, WUXGA, 1x512 RAM...10700,- "Bestillingsdato: 2006-01-16, Din bestilling er ekspedert den 2006-01-17" (!) Pakket og sendt dagen etter! Way to go Dell Gikk for helt standard oppsett. Bestilte 1Gig ram til på EBay (60$ inkl. frakt). Skal oppgradere til Go6800 Ultra så fort jeg vinner en auksjon - er betraktelig mye billigere enn Go7800GTX (hvis det er noen her på forumet som har et liggende er det bare å sende en PM!). Og så er det gaming heaven, hydr hydr Vil rette en stor takk til bidragsytere i denne tråden som har vært til STOR hjelp i utvelgelsen av ny bærbar! Piis out! Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 Jepp, da var bestillingen på 9300 sendt til Dell!Og jeg gleder meg som en unge! Oppsett: x300 64, 1,73Ghz, WUXGA, 1x512 RAM...10700,- "Bestillingsdato: 2006-01-16, Din bestilling er ekspedert den 2006-01-17" (!) Pakket og sendt dagen etter! Way to go Dell Gikk for helt standard oppsett. Bestilte 1Gig ram til på EBay (60$ inkl. frakt). Skal oppgradere til Go6800 Ultra så fort jeg vinner en auksjon - er betraktelig mye billigere enn Go7800GTX (hvis det er noen her på forumet som har et liggende er det bare å sende en PM!). Og så er det gaming heaven, hydr hydr Vil rette en stor takk til bidragsytere i denne tråden som har vært til STOR hjelp i utvelgelsen av ny bærbar! Piis out! 5457505[/snapback] Skal man oppgradere så er det vel ingen grunn til å velge det nest beste? :-) Joda, det er en del billigere. Håper du blir fornøyd med ditt valg av 9300. Vi er mange her som er fornøyde. Lenke til kommentar
McIver Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Prøver meg på overklokking av skjermkortet Ge6800 på min i9300. Med 3Dmark 03 får jeg 8226 poeng med standard oppsett. Hvis jeg trykker på "detect optimal Frequencies" justerer den seg til 363/735. Da får jeg 9975 på 3Dmark 03. Er det greit å bare kjøre på denne innstillingen hele tiden eller ikke? Da under spilling og vanlig bruk. Er det noe jeg bør passe på eller gjøre annerledes? Bruker bare Nvidia menyen og ikke noen andre tilleggsprogrammer. Er helt nub på dette området så hadde hjulpet masse med feedback her! På forhånd masse takk!! Lenke til kommentar
ols Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Prøver meg på overklokking av skjermkortet Ge6800 på min i9300.Med 3Dmark 03 får jeg 8226 poeng med standard oppsett. Hvis jeg trykker på "detect optimal Frequencies" justerer den seg til 363/735. Da får jeg 9975 på 3Dmark 03. Er det greit å bare kjøre på denne innstillingen hele tiden eller ikke? Da under spilling og vanlig bruk. Er det noe jeg bør passe på eller gjøre annerledes? Bruker bare Nvidia menyen og ikke noen andre tilleggsprogrammer. Er helt nub på dette området så hadde hjulpet masse med feedback her! På forhånd masse takk!! 5467774[/snapback] det er ikke noe problem. så lenge luftekanalene ikke gror igjen av støv og maskinen blir varm. (men den sier tydelig fra i så fall). du er vel oppmerksom på at det er bare under spilling og 3D programmer at den instillingen gjelder. ellers klokker den seg ned til 2D instillingene. jeg har klokket min 9300 endel høyere, dvs til den høyeste instillingen som ikke gir "artifacts" i ati-tool programmet. i mitt tilfelle 380/770 tror jeg det var. men da bruker jeg rivatuner. ikke noe problem med temperaturen eller noe annet. se også tidligere i tråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå