Eulogy Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 Så han mener at pcen hans blir skikkelig varm? Nå sier han ikke hvor mange grader han fikk, så jeg tviler på at det stemmer. Noen har en tendens til å klage og overdrive litt mye. Dessuten så tror jeg ikke at Dell legger ut bios hvis de ikke har testet grundig. Og husk at prosessoren skal tåle høye temperaturer. Hvis det står at den er på 50 grader så er ikke det noe å bekymre seg for. Jeg er hvertfall fornøyd med nye oppdateringen. Lenke til kommentar
ols Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 Tenker jeg sender en mail til Dell og spør, for sikkerhets skyld. 5031701[/snapback] Tror du Dell vil fraråde sin egen anbefaling? Når det gjelder temp, så er det ingen fare. Om vifta slår in ved omkring 60 grader, så er jo virkningen temmelig øyeblikkelig, takket være det effektive heat-pipe arangementet. Og 60 grader er ingenting for siliciumchips. En annen ting er jo hvis du synes varmen er ubehagelig. Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 (endret) Jeg fatter ikke problemet her?? Maskinen holder 38-40C Cpu og jeg har aldri hatt en så kjølig pc i hele mitt liv.. Det normale er jo at maskiner øker opp til 52-55 grader, for så å kjøle seg ned til 45-48 igjen. Maskinen kommer jo ikke oppi disse tempraturer ved vanlig bruk en gang... og blir maskinen belastet med spill osv så slår jo viftene inn automatisk... Kritisk varme for Cpu er 100C så jeg tror folk kan slappe av her, og Dell hadde aldri lansert en Bios uten ordentlig testing "Get Real" folkens. Endret 19. oktober 2005 av Jada-jada Lenke til kommentar
AskBurle Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 (endret) Jeg tar i hvert fall sjansen på å installere ny Bios, dersom jeg merker at det begynner å lukte svidd får jeg bare installere den gamle versjonen igjen. Da kan du ikke ha søkt mye ;-) Og kjøpte du maskinen online, så fikk du vitterlig spørsmål om du ville ha med et TV-kort. Dell selger nemlig dette her med maskinen: AverMedia USB TV-tuner ekstern USB2.0 TV-tuner [legg til 689,00 kr eller 24,-/måned1] Det finnes også flere topicer her under bærbar, med nyttig informasjon og linker. Du kan gå ut fra at alle TV-kort for bærbare vil fungere med i9300. Det gjelder bare å bestemme seg for USB2 eller PCMCIA, og merke. 5031506[/snapback] Takk for tips! Har da kikket litt rundt, lest gjennom 18 sider med topics under bærbar og 24 sider med topics under skjermkort- tv-kort (googlet litt, og brukt søkefunksjonen i forumet). Fant en link til DinSide hvor de testet en del tv-kort, men alle testene er mer enn et år gamle, så jeg tenkte derfor å høre om noen har prøvd ut et eksternt tv-kort de kan anbefale. PC'en ble anskaffet gjennom HjemmePC ordningen, og det vi fikk presentert var kun ferdige pakker (det her var "profesjonell" pakken), derfor ble det ingen tv-tuner der (det er også en stund siden det ble bestilt, så jeg tenkte ikke engang tanken på et slikt kort da). Kommer nok til å anskaffe meg dette Hauppauge kortet, ifølge DinSides test fra 2004, så ga det visst veldig bra billedkvalitet. Og det er jo gode ting! Endret 19. oktober 2005 av AskBurle Lenke til kommentar
ols Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 Kommer nok til å anskaffe meg dette Hauppauge kortet, ifølge DinSides test fra 2004, så ga det visst veldig bra billedkvalitet. Og det er jo gode ting! 5032246[/snapback] Jeg har det kortet og har omtalt det tidligere i denne tråden. Det virker veldig bra med denne maskinen, men tar jo litt mer plass enn et PCMCIA kort. Lenke til kommentar
AskBurle Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 Har du omtalt det tidligere her ja... Huff, jeg må ha vært sløv med den søkinga mi. Skal finne den frem og lese om den. Ønsker helst en PCMCIA-løsning, men er ikke helt fornøyd med de to alternativene jeg har funnet frem på komplett. Men nå skal ikke jeg ødelegge tråden med å dra frem ting som har blitt diskutert og omtalt før, det er allerede en godt voksen tråd. Lenke til kommentar
ols Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 (endret) Skal finne den frem og lese om den. Ønsker helst en PCMCIA-løsning, men er ikke helt fornøyd med de to alternativene jeg har funnet frem på komplett. 5032335[/snapback] Det er verdt å huske på at ikke bare er selve usb boksen større og mer klumpete, men den trenger i tillegg en strømadapter. På den annen side er det bare en eneste PCMCIA slot (som man kanskje før eller siden vil bruke til lydkort eller noe). (antennekabel som stikker ut på høyre side er vel heller ikke helt ideelt, i tilfelle man velger sistnevnte) Endret 19. oktober 2005 av ols Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Ja, det virker som fangui er blitt overflødig når det gjelder å få en stille maskin. Jeg hører til de som kjører med et minimum av programmer og tjenester som lastes automatisk (taskmanager viser hos meg nå ved oppstart 16 prosesser =15 +taskmanager selv), så jeg synes oppgraderingen er et fremskritt. Men at de ikke har fikset det med at skjermen slåes på når man har lukket lokket for å bruke ekstern skjerm (når man rører litt på musa!), det er dårlig. 5031185[/snapback] Jeg har den samme filosofien som deg ang programmer som starter, men jeg har langt fler en 16. Hva har du tatt bort? Lenke til kommentar
ols Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 (endret) Ja, det virker som fangui er blitt overflødig når det gjelder å få en stille maskin. Jeg hører til de som kjører med et minimum av programmer og tjenester som lastes automatisk (taskmanager viser hos meg nå ved oppstart 16 prosesser =15 +taskmanager selv), så jeg synes oppgraderingen er et fremskritt. Men at de ikke har fikset det med at skjermen slåes på når man har lukket lokket for å bruke ekstern skjerm (når man rører litt på musa!), det er dårlig. 5031185[/snapback] Jeg har den samme filosofien som deg ang programmer som starter, men jeg har langt fler en 16. Hva har du tatt bort? 5033632[/snapback] Vel, jeg har nesten ingenting under "run" i registeret. Ellers har jeg brukt Blackviper sin guide og stengt mye "services" under administrative verktøy. (en enkle måte å gjøre endel av dette på er å krysse av mesteparten i tweak-programmet SafeXP, og deretter finne ut om det er noe man savner). Man har jo forskjellige behov, så man kommer ikke uten om det med å prøve seg litt frem. Men generelt skjer det ingen katastrofe om man begynner med å gå litt drastisk til verks, og så heller gå tilbake på noen ting etterhvert. Eksempelvis tar jeg besværet med å skru på etpar av de stengte "servicene" hver gang jeg skal oppdatere XP hos MS. Det er sikkert ikke mange som gidder å tukle med slikt. Jeg har også skrudd av prefetch og indexing og slikt som i jo i prinsippet skulle speede opp visse funksjoner, da jeg prioriterer enkelhet fremfor alt. (ikke alt av dette er nødvendigvis like rasjonelt, det sa jeg ikke). Endret 20. oktober 2005 av ols Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Ols: har disablet over en lav sko jeg også, og alt fungerer. Har ca 17 nå. Jeg kjøpte meg en trådløs joystick for ikke så lenge siden. Ble lei av den usb kabelen til mottageren, så jeg kledde av den og monterte den inni pc sammen med en bluetoothadapter (som jeg ikke har fra før). Er bare bilde av joystick adapteren her, alt fungere bra og rekkevidden på joysticken er minst 5m. Lenke til kommentar
password Skrevet 21. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2005 Jeg har nå hatt denne maskinen omtrent siden jeg startet denne tråden. Er meget godt fornøyd med den; Det er en rå maskin! Det har blitt mange lange dager med WoW spilling, noe skolearbeid og jeg har den med rundt omkring i leiligheten og også når jeg reriser bort. Men nå har jeg imidlertid fått et aldri så lite problem. Til en hver tid er det en tast, det varierer hvilken det er, som err veldig sensitiv. Det vil si at når jeg skriver, og fingrene mine hviler på tastene, har jeg plutselig skrevet det amme tegnet over 3 linjer. Det har hittil dreid seg om tastene R, V og på nåverende tidspunkt ¨-tegnet. Er det noen som kan ha noen ide om hva det kan skyldes? Lenke til kommentar
zonko Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Har sansen for kjøre så få prosesser som mulig- prosjektet. Prøver selv å begrense hvor mange som kjører, men på amatørnivå dog, og har en del flere som kjører enn dere ols og hifiking. Blir maskina veldig sprekere med så få prossesser? En forskjell man kan føle lett? Ser at dere ikke har noe virusprog som surrer. Housecall og skikkelig vett? Hvike av Intel-prossessene kan man trygt fjerne? (Sitter på trådløst) I følge process library er mange av dem non-essential, men ikke trenger å avsluttes hvis de ikke skaper trøbbel. Lenke til kommentar
Fjonisen Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Antivirusprogrammet mitt (F-Secure) har alene 10-15 prosesser... Men jeg kunne godt tenke meg å fjerne noen andre prosesser, dersom det lar seg gjøre. Vet ikke om jeg gidder å bruke så mye tid på det.. Men hvis noen vet om noe sted der noen har lagt ut en guide e.l., hadde et vært fint! Lenke til kommentar
ols Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Har sansen for kjøre så få prosesser som mulig- prosjektet. Prøver selv å begrense hvor mange som kjører, men på amatørnivå dog, og har en del flere som kjører enn dere ols og hifiking. Blir maskina veldig sprekere med så få prossesser? En forskjell man kan føle lett? Ser at dere ikke har noe virusprog som surrer. Housecall og skikkelig vett? Hvike av Intel-prossessene kan man trygt fjerne? (Sitter på trådløst) I følge process library er mange av dem non-essential, men ikke trenger å avsluttes hvis de ikke skaper trøbbel. 5038681[/snapback] Vanskelig å si noe definitivt, tror jeg. Man behøver kanskje ikke å merke noen særlig forskjell om man har mange eller få normale windows komponenter lastet. Kanskje ting vil gå en smule glattere, og i det lange løp er det mindre sjanse for konflikter osv. Men det er jo mange andre rare programmer som "insisterer" på å være med på hver oppstart, og mye av det kan med fordel kuttes ut. Et lass med slike programkomponenter øker virkelig sjansen for konflikt. Der man merker forskjell i praksis, på oppstarttid og slikt, er jo om man har et aktivt virusprogram installert. Jeg driver ikke med fildeling (men laster heller ned større ting over usenet), er generelt forsiktig ( kjører en og annen online scan, laster ned MS oppdateringer hyppig osv) og har aldri opplevet å få virus. Har heller ikke noen personlige dukumenter eller ting uten back-up på internettmaskinen. Om det skulle bli noe tull, gjenopprettere jeg hele partisjonen på fem minutter med en imagefil. (drive image). Som du sikkert gjetter har jeg slått av alt i windows som har å gjøre med systemoppretting... Konklusjon: Man må inrette seg etter sine behov. Enten gjøre endel foranstaltninger, eller ta den brede vei. Anbefaller guiden på blackviper.com (pt nede), veldig oversiktlig (når den er oppe). Elder Geek er en annen mulighet. Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Her er de prossessene som jeg har kjørende, alt fungerer fint for meg. Det er kun den nederste som står på automatic og ikke kjører. De som ikke er med på lista er enten disablet eller manual. Dette har jeg kommet frem til etter å ha lest en mengde guider (og like mange advarsler om at dette er på eget init). Etter å ha lest at ols hadde 16 pros måtte jeg utvide mine kunskaper om dette :- ) Om jeg ble noe klokere er uvisst, men pc`n fungerer. Lenke til kommentar
ols Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 (endret) Her er de prossessene som jeg har kjørende, alt fungerer fint for meg. Det er kun den nederste som står på automatic og ikke kjører. De som ikke er med på lista er enten disablet eller manual. Dette har jeg kommet frem til etter å ha lest en mengde guider (og like mange advarsler om at dette er på eget init). Etter å ha lest at ols hadde 16 pros måtte jeg utvide mine kunskaper om dette :- ) Om jeg ble noe klokere er uvisst, men pc`n fungerer. heisann hifiking når det gjelder "services" har jeg omtrent det samme antall som viser "startet", dvs 25. (må ikke forveksles med antall "prosesser" som vises i taskmanager, needless to say). hvordan får du vinduet til å vise bare de servicene som er startet? har du prøvd å ta tiden på hvor lang tid maskinen bruker på å starte når den ikke er tilsluttet nettverk? (min bruker oftest ca 30 sekunder noen ganger litt under, andre ganger kanskje helt opp mot 40). Endret 21. oktober 2005 av ols Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Her er de prossessene som jeg har kjørende, alt fungerer fint for meg. Det er kun den nederste som står på automatic og ikke kjører. De som ikke er med på lista er enten disablet eller manual. Dette har jeg kommet frem til etter å ha lest en mengde guider (og like mange advarsler om at dette er på eget init). Etter å ha lest at ols hadde 16 pros måtte jeg utvide mine kunskaper om dette :- ) Om jeg ble noe klokere er uvisst, men pc`n fungerer. heisann hifiking når det gjelder "services" har jeg omtrent det samme antall som viser "startet", dvs 25. (må ikke forveksles med antall "prosesser" som vises i taskmanager, needless to say). hvordan får du vinduet til å vise bare de servicene som er startet? har du prøvd å ta tiden på hvor lang tid maskinen bruker på å starte når den ikke er tilsluttet nettverk? (min bruker oftest ca 30 sekunder noen ganger litt under, andre ganger kanskje helt opp mot 40). 5039434[/snapback] Jeg har bare sortert dem, trykk på "status" helt øverst. Mange av servicene kommer igjen som prosesser. Men det er ikke nøyaktig den samme lista. Min starter ganske fort, men jeg har gode gamle ctrl+alt+del for å logge på. Men noe som er rart er at det tar kanskje 10 sek før startmenyen kommer frem, men sånn har den vært lenge så det har ikke noe (tror jeg) med servicene. Hvis du dreper eventlog tar det laaaaaang tid å starte. Lenke til kommentar
ols Skrevet 22. oktober 2005 Del Skrevet 22. oktober 2005 Her er de prossessene som jeg har kjørende, alt fungerer fint for meg. Det er kun den nederste som står på automatic og ikke kjører. De som ikke er med på lista er enten disablet eller manual. Dette har jeg kommet frem til etter å ha lest en mengde guider (og like mange advarsler om at dette er på eget init). Etter å ha lest at ols hadde 16 pros måtte jeg utvide mine kunskaper om dette :- ) Om jeg ble noe klokere er uvisst, men pc`n fungerer. 5039280[/snapback] For fullstendighetens skyld, her er den tilsvarende lista mi. Lenke til kommentar
crysys Skrevet 22. oktober 2005 Del Skrevet 22. oktober 2005 Viss noen har problemer med å måtte starte og stoppe tjenester heletiden, så lager du enkelt en .bat fil med @echo off rem Tjemester som skal startes net start "service name" rem Tjenester som skal stoppes net stop "service name" Lenke til kommentar
joosteein Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 hei. har akkuratt fått min nye inspiron 9300. ( tok mindre enn 48 timer fra jeg ringte og bestillte til jeg fikk maskinen levert på døra =) Men, jeg har ikke fått meg noe mus enda og bruker touchpaden. Men touchpaden "trykker" selv på venstre musetast når den føler for det. Ganske plagsomt. Har sjekka at jeg har den siste driveren innstallert. Er det noen andre som har dette problemet? Vet hvordan man fikser det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå