Gå til innhold

Hvordan er din Desktop Linux?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Et tungt grafisk Linux-system er like ressurskrevende som Windows.

Det er fordi windows har bedre hardware accelleration (skjermkort)

På 2D desktopbruk er det vel ikke store forskjeller på aksellerasjon i windows/linux. På 3D-biten er det kanskje litt bedre på windows, men det kommer mye an på hvilket kort du har.

Når Longhorn kommer derimot kommer desktopen på windows til å gå veldig mye bedre enn på linux, så lenge du har et akselerert 3D-kort i maskinen. Men det er jo utvikling for dette på linux også, GNOME holder vel på med et prosjekt der.

Lenke til kommentar
Når Longhorn kommer derimot kommer desktopen på windows til å gå veldig mye bedre enn på linux, så lenge du har et akselerert 3D-kort i maskinen. Men det er jo utvikling for dette på linux også, GNOME holder vel på med et prosjekt der.

Longhorn er 1-2 år unna. Men den hastigheten Linux-utviklingen har hatt de siste årene, tviler jeg ikke på at man da har noen konkurransedyktig der også.

Lenke til kommentar

Hmm.. Trådstarter, hvis du orker, installer gentoo (eller vidalinux?) på den. Med USE-flaggene og god kontroll av oppstarten (pluss, seff, cpu-optimalisering) kan du få et bra raskt system. Men det krever litt arbeid..

Hvis du skal fortsette å bruke suse, så kutt ut så mye som mulig i oppstart, bytt ut programmer med mindre ressurs-krevende programmer (som tidligere sagt), og kanskje skaff litt mer ram. Må maskina begynne å swappe, har du "tapt".

Lenke til kommentar

Minne er vel flaskehalsen.. Men det er jo selvsagt andre faktorer som kommer inn i bilde av hardware, som rask HD, rask CPU, kraftig skjermkort(Jeg har oppdaget at desktoppen går glattere med mitt nye skjermkort(som bråker enormt derfor jeg ikke bruker det)).

Lenke til kommentar
Uansett, en 350mhz CPU er ikke nok for dagens desktoper (KDE/GNOME).

Er faktisk litt uenig. Har kjørt KDE på en dual PII Overdrive 333 MHz. KDE 3.4 gikk faktisk bra. Men det skal også sies at denne maskinen har 512 MB RAM.

Mulig, men jeg synes ikke KDE går bra på min egen maskin (Barton 2500+ 1GB RAM). Jeg forventer null ventetid.

BTW: KDE har blitt raskere de siste versjonene, men ikke nok.

Lenke til kommentar

Longhorn er 1-2 år unna. Men den hastigheten Linux-utviklingen har hatt de siste årene, tviler jeg ikke på at man da har noen konkurransedyktig der også.

Er longhorn så langt unna altså? Skulle ikke den egentlig komme i år den? Ja, da skulle jeg tro man har kommet vel så langt i linuxverden til den tid. Får håpe det, blir kult med akselerert desktop. Vet du om det jobbes med ting som ikke-eksekverbare minneområder og slike sikkerhetsmessige ting som kommer i Longhorn til linux også?

Lenke til kommentar
Vet du om det jobbes med ting som ikke-eksekverbare minneområder og slike sikkerhetsmessige ting som kommer i Longhorn til linux også?

Ehm.. hvis jeg husker riktig var linux-kernelen en av de aller første som støttet slikt, lenge før win sp2. Det jeg er mest interessert i er selinux :) Det lover gode saker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...