Gå til innhold

IBM Deskstar diskkrasj

Anbefalte innlegg

Nå hører jeg hyppige tikkelyder fra min 60GXP IBM. Med tanke på at min andre harddisk er en 75GXP IBM har jeg i dag bestilt en Seagate 80 GB Barracuda. Er enig med Ti_Con_XZ at 60GXP'en bråker fælt. Skal bli fint med det lave støynivået fra Seagaten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå hører jeg hyppige tikkelyder fra min 60GXP IBM. Med tanke på at min andre harddisk er en 75GXP IBM har jeg i dag bestilt en Seagate 80 GB Barracuda. Er enig med Ti_Con_XZ at 60GXP'en bråker fælt. Skal bli fint med det lave støynivået fra Seagaten.

Lenke til kommentar

Det kan være så enkelt at harddisken din ikke liker plasseringen. Jeg hadde et nærmest identisk problem. Det jeg mistenker var grunnen til dette var at jeg hadde to disker over hverandre som gjorde at den øverste ble varm?. Etter å ha endret plasseringen slik at det nå er luft mellom diskene er det ikke lenger et problem. Det er ikke sikkert dette vil hjelpe, men det er i det minste verdt et forsøk. Åpne kabinettet ditt, pell ut den defekte disken. Start deretter maskinen med disken tilkoblet utenfor maskinen. For min del fungerte det i hvertfall. Lykke til

Lenke til kommentar

Tror du må legge vekk disken (med silkehansker) til du får tak i en tilsvarende disk med OK kontrollerkort.

Her tidligere reddet data fra "usynlige" disker på denne måten (bl.a. noen Quantum-disker på ca. 10GB...)

Så lenge disken ligger i ro (uten strøm tilkoplet) tror jeg ikke den vil bli noe verre, og du kan eventuellt lete på QXL e.l. etter en 60GXP (eller det som stemmer med den disken du har) med bad sectors som noen vil selge billig....det er tross alt bare kontrolleren du skal bruke, og klarer først disken å gi beskjed om at det er bad sectors så er mest sannsynlig kontrollerkortet OK, men vil ikke tåle "tikketitikkklikklikk" over noe serlig lang periode.

ref.: I believe not only the platters are operating at a temperature........on http://www.tweaktown.com/document.php?dTyp...dId=180&dPage=2

Er derimot lesehodet(ene) ødelagt så tror jeg du kan glemme de dataene du hadde, dersom du ikke har en voldsomt mye penger da....:-I

(Får du tak i kontrollerkort og får ut dataene fra disken kan du eventuellt bruke IBM-tool å "reparere" disken med for så å bruke den en plass hvor datastap ikke er noen "big-deal", eller kjøre RMA på den dersom den er innenfor garantitiden.....)

PKA

[ Denne Melding var redigert av: PKA på 2022-09-34 12:00 ]

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: PKA på 2002-07-09 08:59 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: PKA på 2002-07-09 09:09 ]

Lenke til kommentar

Ja, jeg tror det neste blir å finne nytt kontrollerkort og noen som har kunnskap nok til å utføre byttet.

Er det noen som har IBM Disk med bad sector?

Men jeg lurer også på hvorvidt dette byttet av kontrollerkortet ødelegger den lille trøsten av å få ny disk på garantien, siden den ikke går ut før i august neste år. Sikkert ja.

Lenke til kommentar

Tror det skal gå an å bytte kontrollerkort, lese ut data'ene (dersom dette virker), for så å sette på plass det originale kontrollerkortet uten at det vil fysisk vises på disken at du har gjordt dette. Dette forutsetter at du kun bruker verktøy som passer perfekt i skruene!!!!, er forsiktig, og at dersom det er forskjell på skruene, at dem havner på riktig plass etterpå....

-PKA-

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

dette er kanskje et langskudd, men jeg erfarte en gang at en av mine disker og begynte å spinne opp og ned hele tiden (en quantum), dette fant jeg ut skyldes et stort spennings tap i en skøyteledning til maskinen, hvis du har et voltmeter så mål på Strømforsyningen på pluggene inni kassen og se at du har nok spenning, på både 12 og 5 volt.

Lenke til kommentar

Om du ikke har funnet en løsning:

Bytte av kontrollerkort på nyere IBM disker er ikke vanskelig i det hele tatt.

Har 5 IBM disker som jeg har anskaffet meg i løpet av de 4 siste årene og på alle er det kun skruene og en liten flat oransj kabel ting du trenger å røre for å ta av kortet og bytte det.. Ikke noe lodding overhodet!

For bare en uke siden måtte jeg låne kortet på en av de to identiske 120GB diskene mine for å redde det som var på den andre. På forhånd var jeg veldig nervøs for at det skulle gå galt eller at det skulle være lett å se at jeg hadde skrudd på disken slik at jeg ikke fikk returnert den, men det viste seg heldigvis at det var enklere enn jeg hadde trodd og det synes ikke i det hele tatt at jeg hadde vært borti med skrujern (type torx størrelse 8).

Nå hadde ikke jeg samme feilene som du (min disk var helt død, fikk ikke strøm engang), men det er vel verdt et forsøk?

[ Denne Melding var redigert av: Exhex på 2002-07-29 14:35 ]

Lenke til kommentar

Fremdeles ingen løsning her, nei. Har så godt som gitt opp og begynt å laste ned den tapte musikken på nytt. Det er jo tilsynelatende ingen der ute med 75GXP kontrollerkort til låns... :sad:

Lenke til kommentar

Jeg har en 60GXP, hvis du klarer å bruke det kontroller kortet uten å lage merker på skruene? Du kan vel demontere det, prøve, montere sammenmin igjen sette den på 48volt, svi av hd'en og prute ny disk i garanti for meg.

:???:

Lenke til kommentar

Nå må du/dere lære snart da. Harddisker KAN krasje, og de fleste kommer til å oppleve minste ett harddisk krasj i løpet av livet. Derfor : TA BACKUP!!! Ja, jeg bruker caps-lock her i håp om at flest mulig skal få det inn i hodet.

Du hadde 50GB med favorittmusikk på disken, og du tenkte aldri at disken kunne krasje? Med en stk. pris på 5 kr. pr CD-R plate så hadde kostnaden ved backup blitt litt over 350 kroner. Hadde du tatt backup etter hvert som hentet musikken så hadde det ikke tatt lang tid, det hadde blitt små utgifter etterhvert, og du kunne brukt ett par timer på å kopiere det tilbake til disken nå i stedet for å hente ned alt på nytt. Kjøper du spindel så tar det ikke mye plass heller.

Og spesielt når man bruker IBM's disker, så er man dum om man ikke tar backup (ivertfall når man vet hvor upålitelige de er/har vært). Jeg har WD disker som alltid har fungert perfekt, men tar allikevel backup av alt viktig. Har en haug med CD'er, men for det første så er jeg sikker på at alt ligger relativt trygt, og for det andre så sparer jeg plass på disken om jeg skulle trenge det.

Uansett om man har IBM eller WD eller whatever, så må man ta backup. Du har deg selv å takke om du mister alt. Sorry.

Lenke til kommentar

Afseth: Jeg har hørt at det verste ikke er å gjøre en feil men å ikke lære av den. Derfor trenger jeg sannsynligvis ingen preken om hvor bra det er med backup på dette tidspunktet. Faktisk kan jeg gjerne innrømme at jeg var dum som ikke har tatt backup hvis du lover å skåne meg for dine høyst usaklige utspill i fremtiden. Dette forumet er for de som vil ha opplysning for å slippe problemer og de som har fått et problem og søker svar. Siden du ikke skjønte, tilhører jeg den siste gruppen. At jeg har tatt lærdom av det ser du tydelig i min signatur der det står at jeg nå innehar 2 stk WDC disker derav en er backup. Men hvis det får deg til å føle at IQ er over skostørrelse, så bare fortsett med din kritikk så skal jeg prøve å overse til beste evne. Ha en god dag.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-29 15:48, JoKr skrev:

Jeg har en 60GXP, hvis du klarer å bruke det kontroller kortet uten å lage merker på skruene? Du kan vel demontere det, prøve, montere sammenmin igjen sette den på 48volt, svi av hd'en og prute ny disk i garanti for meg.

:???:

Jeg er nok ikke kyndig nok til å påstå at 60GXP kort vil fungere på en 75GXP disk. Alt jeg har hørt hittil tyder på det motsatte, så det ville vært uansvarlig for meg å utsette kortet ditt for unødvendig fare. Men hvis disken din er ubrukelig og du er nær å kaste den, så prøver jeg på min egen risiko.

Lenke til kommentar

Problemet er at hvis det er merker på skruene forsvinner garantien...siden den snart blir ødelagt, trenger jeg nettopp den garantien...

Har du sjekket med en databutikk f.ex komplett og hørt om du kan få en defekt disk?

Lenke til kommentar

Nei, har ikke sjekket, men jeg antar av en eller annen grunn at det ikke går an å få tilsendt, sånne tjenester gjør de neppe fordi de er snille liksom. Men kanskje det er likevel verdt en telefonsamtale...

Lenke til kommentar

Snille og snille, du må sikkert betale porto :grin: , men jeg hadde nå sjekket med en lokal sjappe osgså, er litt vanskelig å å si nei til en som sender "bambi" øyner :lol:

Men du kan jo si en hvit løgn da! *sigh*...diplomoppgave? På den defekte disken sa du?

Lenke til kommentar

Nå har dere fått meg til og bli redd her folkens.

I morra kommer mine 2 ibm harddisker (siden de er ukens tilbud på komplett måtte jeg bare ha dem).

Når disse ankommer skal jeg kjøre disse i raid 0 (støtter ms xp Home Edition det?), og gi bort min gamle 80gb wd. Da burde kanskje jeg ta backup?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...