Gå til innhold

IBM Deskstar diskkrasj

Anbefalte innlegg

Hei

Mulig at andre har hatt lignende problem før, men jeg fant ingen svar etter en kjapp gjennomlesing.

Min IBM Deskstar 60GB vil ikke starte lenger. Dette skjedde helt uten forvarsel og tidligere problemer da disken er relativt ny (1,5 år). Den klarer ikke lenger å komme i full spin og prøver i stedenfor gjentatte ganger om og om igjen uten helt å klare det. Jeg har fått flere tips fra andre, utenlandske fora om å slå forsiktig på toppen eller på siden like etter oppstart uten at dette brakte meg noe videre. Som dere forhåpentlig forstår er alternativ som Ibas for meg som privatkunde alldeles utelukket pga kostnadene, så jeg henvender meg her i siste håp om at noen har noen hete tips og vilje til å hjelpe. Disken har forøvrig ingen fysisk skade og har ellers blitt behandlet helt normalt, montert etter kjøp og ikke flyttet på. Jeg har allerede kjøpt ny disk som venter på en overføring i tilfelle den gamle kan overtales til å funke en siste gang. Datatapet det dreier seg om er på hele 50GB favorittmusikk så det er unødvendig å si hvilken stor pris jeg ville satt på konkret hjelp. Dersom noen har mulighet til å hjelpe vil jeg ikke nøle med å spandere med en kopiering av all musikk eller en ny HD eller tilsvarende til vedkommende.

Takk for oppmerksomheten. Ser frem til svar her eller per mail.

ps. For dere andre som har hatt problemer med IBM Deskstar disker eller vurderer innkjøp av disse kan følgende artikkel være lurt å lese: http://www.tweaktown.com/document.php?dTyp...article&dId=180

[ Denne Melding var redigert av: Nebu på 2002-07-08 09:04 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rekner med du har fått med deg at IBM diskene ikkje bør stå på i meir enn 8 timer sammenhengende. Gjer de det så øker faren for kræsj. Dette kan vere årsaken til problemet ditt. Men eg har tru på at det er noke annet som gjer det... :smile:

Lenke til kommentar

Kjell: Ingenting som overrasker meg lenger med IBM. Først tryna bærbar (jobben sin) så disken. Takk og farvel til IBM.

Men nå trenger vi strengtatt ikke fokusere på hvorfor det skjedde men hvordan (om i det hele tatt) jeg får reddet all den musikken...

Har også snakket med IBM i Irland siden jeg fremdeles har 1,5 år av garantiperioden, men de sender meg mest sannsynlig bare en ny disk. Noe datarecovery kommer ikke på tale, og såpass krass vil jeg nesten ikke være i kritikken min overfor dem for å kreve dataene mine tilbake fra IBM.

Lenke til kommentar

Har du prøvd å starte opp med ein annen disk? Hadde eit lignende problem(ikkje i så stor grad) med ein harddisk. Den ville ikkje starte opp,så eg installerte ein ny hd i maskinen,fyrte i gang den,og kopierte filene fra den "ødelagte" HD`en før eg kastet den.

Med så masse "viktige" filer så bør du vel egentlig sette opp eit RAID neste gang! :smile: Dyrt,men effektivt.

Håper det ordner seg!

Lenke til kommentar

Dette er en litt søkt løsning, ettersom man ikke helt vet hva som er galt med disken din. Få tak i en identisk disk og bytt kontroller-kortet mellom diskene.

Faktum er at en (eller fler) av chipene på kontrollerkortet til IBM's gxp disker kan bli for varme slik at diskene dør. Det kan være at dette har skjedd hos deg.

Hvis du da bytter kontrollerkortet med ett fra en identisk disk kan det jo være at du får reddet dataene dine.

Så var det å finne en identisk disk til en rimelig penge da..........

OPPDATERING:

"Den klarer ikke lenger å komme i full spin og prøver i stedenfor gjentatte ganger om og om igjen uten helt å klare det."

Ooooops, fikk ikke med meg denne. Bør kanskje lese innlegg litt grundigere før jeg svarer :razz:

[ Denne Melding var redigert av: FuzzyUnc på 2002-07-08 10:27 ]

Lenke til kommentar

Kjell: Som du kan se av originalinnlegget klarer ikke disken å oppnå nødvendig rotasjonshastighet. Dermed spiller det liten rolle om det er flere installerte disker i maskinen. Jeg kjørte den som primary slave før den krasjet, nå har jeg AT7 MAX hovedkortet så jeg har prøvd å koble den til Raid kontroller men slikt har så lite å si når disken i det hele tatt ikke klarer å rotere ordentlig...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-08 10:19, FuzzyUnc skrev:

Dette er en litt søkt løsning, ettersom man ikke helt vet hva som er galt med disken din. Få tak i en identisk disk og bytt kontroller-kortet mellom diskene.

Du er nok inne på noe der. Men da må man vel lodde og styre, noe jeg har total mangel på peiling på. Dessuten påvirker en slik operasjon garantien fra produsenten? Å finne identisk disk er det minste problemet, alle webbutikker selger fremdeles den modellen og jeg bestiller en ny en på flekken hvis det skal gi meg dataene tilbake. Loddehjelp noen?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-08 09:31, Nebu skrev:

Cyrus: Du er vel klar over at det ikke er noe originalt du kommer med der?

Tja, det var jo ikke meninga å være orginal da, ville bare påpeka at det ikke bestandig er feigt å ha backup :roll:

Var det noe viktig på disken din bortsett fra musikk? Musikk kan jo lastses ned på nytt eller kjøpes i butikken!

Men man må alltid se det positive i ting, for eks når du får den nye disken din så har du mye ledig plass...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-08 10:28, Cyrus skrev:

Var det noe viktig på disken din bortsett fra musikk? Musikk kan jo lastses ned på nytt eller kjøpes i butikken!

Nei det er faktisk kun musikk på disken. At det kan lastes ned på nytt eller kjøpes kommer litt an på musikksmaken din, men det jeg hadde der var ikke akkuratt Heidi Hauge. Jeg ville nok slitt med å få 10% tilbake fra nettet og minst 50% av det har aldri kommet ut på plate. Det meste kom inn via min FTP server og dessuten er ikke de samme kildene lenger tilgjengelige pga. diverse søksmål...

Lenke til kommentar

Heisan trist historie det der, jeg har et forslag til løsning av problemet ditt.

Kanskje du ta ut platene fra disken og sette de over i en disk som virker?

Om det går, så må du gi en tilbakemelding på forumet.

Lenke til kommentar

IBM feature tool eller noe sånt.....rettet feilen på min disk slik at jeg fikk ut dataene. Faktisk 100% av dem siden min disk feilet i bootsectoren og der var det ikke noe jeg trengte allikevel....:smile:)

Fikk senere byttet disken på garanti til WD!).

Det med å bytte printkort kan være en god ide dersom PC'en ikke kan finne disken, eller IBM feature tool ikke klarer.

MEN for all del, IKKE beveg disken når den går, la den ligge i ro helt til du eventuellt har fått ut alle dataene....(min disk feilet når jeg flyttet kabinettet 20cm forsiktig til siden!?)

Håper dette kan være til hjelp....

-PKA-

[ Denne Melding var redigert av: PKA på 2002-07-08 11:24 ]

Lenke til kommentar

egils: det høres ikke ut som om du er klar over hvordan disker er satt sammen. Hvis disken åpnes forstyrres justeringen mellom platene (som er mikroskopisk presis) og dessuten må man ha 100% sterilt miljø, noe mitt hjem neppe kvalifiserer til.

PKA: Tror ikke forslaget ditt vil fungere siden disken ikke klarer full rotasjonshastighet. Selvfølgelig klarer ikke windows å finne den da, og da hjelper det lite med ymse "tools".

Lenke til kommentar

Men.....det høres ut som om turtallet ikke "kommer opp" når man får bad sectors på en slik disk (min ivertfall). Disken står bare å stanger å stanger (klikketiklikk pluss variabelt turtall) for å få tak i data som er ødelagt men som disken ikke forstår at den må hoppe over for å komme videre....derfor mine tidligere forslag.

Funket for meg!

-PKA-

[ Denne Melding var redigert av: PKA på 2002-07-08 12:15 ]

Lenke til kommentar

Og....dersom disken blir "usynlig" for maskinen så vil den etter det jeg har lest på andre forum forsvinne fra BIOS også.....og da er (muligens) kontrollerkortet defekt + eventuellt lesehodene osv. men har lest om folk (husker ikke på hvilket nettsted..:sad: ) som har reddet data fra slike "usynlige" disker ved å bytte ut kontrollerkortet og boote fra en annen disk for så å lese ut dataene. Noen av disse IC'ene blir ganske varme allerede ved normal drift, og sikkert enda varmere dersom disken står prøver å lese defekte data over en periode....!

-PKA-

Lenke til kommentar

PKA: Nå har jeg testet IBM Feature tool og som ventet var det ikke mindre håpløst enn før. Disken kommer jo aldri opp i nødvendig fart og er dermed usynlig for Windows, BIOS, tools og alt annet jeg kan komme på. Prøvde forøvrig både via RAID kontroller og som vanlig secondary master.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...