Krankemot Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 skal kode min egen side nå har lært litt basic xhtml og css og lurer på hvor jeg bør begynne? eventuelle forbredelser (tegne opp ideer på layouts o.l?) bør man kode hele htmlen først, og så ta css'n etter på? hvilket koder er det viktig å bruke / ikke bruke? hilsen en noob (enn så lenge håper jeg ) Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Start med å kanskje tegne/tenke ut hvordan du vil ha siden. Når du har det klart for deg i hodet og vet hvordan du skal kode html og css er det bare å starte å sette sammen? For hver del av siden må du ha en div, så om du har en topp, en content del og en footer må du ha: <div id="header"></div> <div id="content-graphics-part"> <div id="content-text-part"> Lorem ipsum dolor sit amnet mye tekst her </div> </div> <div id="footer"></div> Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 21. april 2005 Forfatter Del Skrevet 21. april 2005 hva gjør en <div> hve betyr den? Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 hva gjør en <div> hve betyr den? Div elementet er et element du kan bruke for å style opp siden eller legge informasjon i. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det. De fleste bruker å designe sidene sine med divs og å sette background-image i css så bli diven om til et bilde. Les linken så kanskje du skjønner mer. Lenke til kommentar
Prodigy_ Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Det er feil å bruke div-elementet i header. Man skal bruke h1-elemetet til det. Anbefaler dere begge to å lese denne. Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 21. april 2005 Forfatter Del Skrevet 21. april 2005 (endret) ok, div er på en måte for å dele opp dokumentet i flere deler? så man kan jobbe med dem vær for seg? og er det forskjell på "id" og"class"? Btw: hhvor stort bør et banner øverst på siden være? Endret 21. april 2005 av norma_saw Lenke til kommentar
Prodigy_ Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 (endret) og er det forskjell på "id" og"class"? http://www.w3.org/TR/html401/struct/global.html#adef-id Edit: Og søkemotoren her på forumet er en fin bil: http://forum.hardware.no/index.php?s=&act=...ite=id+og+class Endret 21. april 2005 av Prodigy_ Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 (endret) Det er feil å bruke div-elementet i header. Man skal bruke h1-elemetet til det.Anbefaler dere begge to å lese denne. Det kommer helt an på om man skriver navnet på siden som overskrift, er fullt klar over at skal vere slik, men dersom han ikke har overskriften i header bildet. Laget et llite kodeeksempel til trådstarter: HTML <h1 id="header">yoursite.com</h1> CSS h1#header { background-image: url(hmm.jpg); width: xxpx; heigth: xxpx; text-indent: -9999px; /* gjør at teksten blir kastet -9999 bort fra dokumentet. Dersom brukeren ikke har css aktivert så vil han få se teksten og ikke header bildet =) */ Endret 21. april 2005 av Equerm Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 21. april 2005 Forfatter Del Skrevet 21. april 2005 (endret) ok, da skjønte jeg de med class og id, og den som prodigy linket til på herlig.net mente du at det var lett å bli hekta på div, og bare bruke det , og så la css gjøre hele jobbe, en å la html bestemme hva det skal være, ved å bruke bla. <H1> for overskrifter og <P> for avsnitt? Endret 21. april 2005 av norma_saw Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 ...ved å bruke bla. <H1> for overskrifter og <P> for avsnitt? <h1> og <p> skal vere i lowercase når du koder det, så lenge du ikke bruker html 2 da Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 21. april 2005 Forfatter Del Skrevet 21. april 2005 ...ved å bruke bla. <H1> for overskrifter og <P> for avsnitt? <h1> og <p> skal vere i lowercase når du koder det, så lenge du ikke bruker html 2 da ja, selfølgelig, husker jo at jeg leste det et sted : men lurer litt på om det lønner seg å kode hele html'en først og legge inn comments for å beskrive det, og så lage css'en? Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 ...ved å bruke bla. <H1> for overskrifter og <P> for avsnitt? <h1> og <p> skal vere i lowercase når du koder det, så lenge du ikke bruker html 2 da ja, selfølgelig, husker jo at jeg leste det et sted : men lurer litt på om det lønner seg å kode hele html'en først og legge inn comments for å beskrive det, og så lage css'en? Vet ikke hvorvidt det lønner seg men jeg gjør ihverfall det. Ikke fordi det nødvendigvis er bedre men fordi jeg synest det er enklere slik. Har alltid vert slik jeg gjør det. Så lenge det blir bra til slutt og du selv liker måten du gjør det på så er det bra nok i mine øyer Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 (endret) Når dere "krangler" om h1 vs div som "header-holder" vil eg få sagt en liten ting: Det er OK så lenge h1-elementet er der og inneholder ei overksrift. Du kan like gjerne sette headergrafikken i et div-element, og sette display: none; på h1-elementet <h1> og <p> skal vere i lowercase når du koder det, så lenge du ikke bruker html 2 da XHTML krever at all markup er skrive med små bokstavar. Endret 21. april 2005 av arve87 Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 Når dere "krangler" om h1 vs div som "header-holder" vil eg få sagt en liten ting:Det er OK så lenge h1-elementet er der og inneholder ei overksrift. Du kan like gjerne sette headergrafikken i et div-element, og sette display: none; på h1-elementet Hmm, display: none; var ikke så dumt. Men vises background-image da? Eller forsvinner det også? Lenke til kommentar
Prodigy_ Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 Når dere "krangler" om h1 vs div som "header-holder" vil eg få sagt en liten ting:Det er OK så lenge h1-elementet er der og inneholder ei overksrift. Du kan like gjerne sette headergrafikken i et div-element, og sette display: none; på h1-elementet Hmm, display: none; var ikke så dumt. Men vises background-image da? Eller forsvinner det også? background-image vises fortsatt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå