rikardo Skrevet 8. juli 2002 Del Skrevet 8. juli 2002 Heisann! Nå er det like før jeg henter slegga.. "Cannot create executeables" under ./configure --prefix=/usr/local/mysql Hva skjer? Ja, jeg har gcc, den som følger med 8.1, 2.51 om jeg ikke husker riv ruskende galt. Leste på MySql sin hjemmeside at 2.6 var det mye trøbbel med og at man måtte ikke bruke denne.. Om man gjorde det måtte man laste ned den ferdig konfigurerte mysql. Denne har jeg også prøvd, men da nekter MySQL plent å starte.. Jeg spør; hva er galt? Prøvde Slack 8.1 på laptoppen, og da ville mysql la seg installere og starte... ______________________________ Data = Kvinnfolk = Ulærbart = Rart Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 8. juli 2002 Del Skrevet 8. juli 2002 Quote: Den 2002-07-08 09:02, rikardo skrev:Ja, jeg har gcc, den som følger med 8.1, 2.51 om jeg ikke husker riv ruskende galt. Ver. 2.51 er vel stygg-gammel. I 2.x serien av GCC er vel 2.96.etellerannet den nyeste Den aller nyeste er vel derimot 3.1.1 Sjekk versjonen på nytt Lenke til kommentar
rikardo Skrevet 8. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2002 hehe, rettelse: GCC var versjon 2.95.3 :=) Lenke til kommentar
nesquik Skrevet 8. juli 2002 Del Skrevet 8. juli 2002 Høres ut som et eller annet er glemt i mine ører. Hmm. Lag en tom fil (foo.c) som inneholder dette: Code: #include <stdio.h>int main(){printf("Dette funker da...n"); return 0;} Se deretter om Code: gcc -Wall foo.c -o foo fungerer (skal ikke gi noe output). Om det fungerer skal ./foo skrive "Dette funker da..." på en linje. Fungerer ikke det har du noe galt på systemet. Sansynligvis glemt noen biblioteker eller noe i den duren. Lenke til kommentar
rikardo Skrevet 9. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2002 Kjempetakk Nesquick! Jeg skal prøve det! Lenke til kommentar
rikardo Skrevet 9. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2002 Nesquick: Det fungerte.. Altså fungerer GCC:) Men hvorfor greier ikke MySQL å lage startfilene? (Executables) Merkelig. Lenke til kommentar
SSM Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 Et par ting - Om dette er under installeringsfasen kan det være at permissions ikke er korrekt satt opp. Om det er (som det virker) under konfigurerings-prosessen kan du ta en titt i 'config.log' Den vil gi mer detaljert feilbeskrivelse. Kjører selv slackware 8.1 på noen av systemene og her har mySQL kompilert uten problemer. Lenke til kommentar
rikardo Skrevet 10. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2002 Ja jeg er 'root' :smile: Skal se på config.log . Jeg har nå også prøvd å legge mysql inn automatisk ved installering. Men heller ikke da vil den starte. Da får jeg meldingen at den ikke finne mysql.host osv. (disse finnes).. Merkelig. Skal prøve å se i config-fila jeg. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 10. juli 2002 Del Skrevet 10. juli 2002 Quote: Den 2002-07-08 09:59, Langbein skrev:Ja, jeg har gcc, den som følger med 8.1, 2.51 om jeg ikke husker riv ruskende galt. Ver. 2.51 er vel stygg-gammel. I 2.x serien av GCC er vel 2.96.etellerannet den nyeste 2.96 er en Redhat versjon av GCC. 2.95.* er GCC sine egen releaser. Lenke til kommentar
nesquik Skrevet 10. juli 2002 Del Skrevet 10. juli 2002 Hmm. Jeg har aldri kompilert MySQL som root før... Kompilering som root er en dårlig vane... Men men, det virker som om du har problemer med MySQL. Du kan prøve å laste ned en eldre versjon eller en testversjon. Jeg ville uansett titte på MySQL sine sider, dette er sansynligvis en feil i scriptene deres... Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 10. juli 2002 Del Skrevet 10. juli 2002 Linux er tøft. Hva er mysql ? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 10. juli 2002 Del Skrevet 10. juli 2002 Quote: Den 2002-07-10 21:21, Dikky skrev:Linux er tøft. Hva er mysql ? Tøffere enn toget :smile: MySQL er en server-basert database. Forholdsvis enkel å installere og bruke, sammenliknet med mange andre DBMS'er på markedet. (www.mysql.com) Lenke til kommentar
rikardo Skrevet 11. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2002 Quote: Jeg ville uansett titte på MySQL sine sider, dette er sansynligvis en feil i scriptene deres... Sikker på at det er feil i scriptene deres? Er mange som har greid å compile (greide ikke å skrive på norsk:) MySql-samme-ver.tar.gz på Slack 8.1 . Jeg greide det også på laptop'en min.. Men ikke på serveren altså. Lenke til kommentar
nesquik Skrevet 11. juli 2002 Del Skrevet 11. juli 2002 Vel, han/du har jo akkurat bevist at gcc klarer å lage executables, og jeg antar han gjør alt etter læreboka/README fila. Når scriptet da sier at gcc ikke klarer å lage executables blir jo det feil. Når A sier at B ikke fungerer, men du vet at B fungerer, kan man trekke den sluttingen at det er noe feil med A... høres logisk ut i mine ører. For sikkerhets skyld kan du med problemet poste alle steg du gjør for å fullføre det hele og all error output (sleng på '2>>log' etter kommandoene du kjører og post "log" filen ut her f.eks). Lenke til kommentar
rikardo Skrevet 11. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2002 I følge AB-teorien, blir utfallet slik: - A sier B ikke virker. - B vet jeg virker. - A vet jeg virker. (Prøvde samme mysqlpakke på laptop) Da kunne det henne at AB ikke fungerer sammen. Men, det gjør det iogmed at dette fungerte på laptoppen. Sammendrag: - AB virker i lag. - A sier B ikke virker - B virker - A virker Da vet ikke jeg mer hva som er feil... Er det en skjult C? Jeg skal poste log'en i ettermiddag. Er på jobb nå. Men kommandoen jeg utfører er ./configure --prefix=/usr/local/mysql Så sjekker den igjennom systemet og når den kommer til gcc, så kommer meldingen. Poster som sagt det som skjer ca. 17:30, da er jeg hjemme. Men jeg kan si, at det kommer ikke opp noen rare evt. andre feilmeldinger. Hele forløpet foregår normalt, og riktig. Intill gcc skal utføre sin jobb.. :/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå