Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hva har skylden i dette tro?

Anbefalte innlegg

Heisann.

For omtrent to måneder så bestilte jeg meg et s939 system fra netshop. Allerede to uker etterpå mottok jeg komponentene og var strålende fornøyd. Jeg dro hjem, pakket opp embalasjen og stilte dem opp i "byggerekkefølge". Deretter, begynte jeg å montere både minne og prosessor på hovedkortet, la så hovedkortet i kabinettet (hadde selvfølgelig satt ned "forhøyningsskruer" først), og begynte å skru det fast. Begynte alt det med harddisk, ledninger osv. Alt gikk vel og fint. Da jeg var endelig ferdig med montering, var jeg endelig klar for å installere XP. Min daværende XP utgave hadde SP1 slipstreamed. Jeg satte inn XP CD-en og satte CD-ROM som først prioriterte boot-device. Etter omtrent 5 minutter med fred og ro dukket det plutselig opp en blåskjerm. Den informerte meg at det var (nå husker jeg ikke hva eksakt det stod, men) noe med intern minne på prosessor. I tillegg til det stod det (la meg kalle det et) ID-nummer, f.eks. 0Dx00122258FF. Jeg sjekka det opp hos Microsofts nettside for å se hva jeg kunne gjøre for å forhindre dette. Der stod det at du måtte deaktivere skygging av USB og intern minne til prosessor. Jeg gjorde så, ved å deaktivere alt jeg så av noe som kunne assosieres til dette. USB-shadowing og cache blant annet. Lagra så dette oppsettet og kunne heldigvis komme meg lengere i XP installasjonen enn før, jeg var da sjeleglad og tok gleden på forskudd ... noe som man ikke bør. Som sagt, så måtte jeg deaktivere intern minne på prosessor, så installasjonen gikk veldig tregt, veldig tregt. Jeg må si at jeg tror det var de lengste timene i mitt liv, og får håpe jeg aldri trenger å oppleve dem igjen. Uansett, det tok kanskje 5 timer før jeg plutselig ikke hørte noe mer til viftene. "Jaja, da er XP installasjonen ferdig." tenkte jeg. Deretter skulle jeg til å skru på PC-en igjen. Den så ut til å funke. "Microsoft XP Professional" lyste det over skjermen min, mens jeg satt der med gull i munn. Den skulle akkurat til å loade opp skrivebordet da det plutselig jeg atter en gang ikke hørte mer til viftene igjen. Jeg prøvde enda en gang å starte opp PCen, men den ville rett og slett ikke. Det lyste så vidt opp av kabinettet, av alle de LED-ene som var, men så fort sekundet rakk å si hei, forsvant lyset i det lumske store kabinettet mitt. Jeg ble bokstavelig talt redd og hjertet begynte å hamre. "Kanskje det trenger fem minutter, man vet aldri hvor mye hvile man trenger etter en XP installasjon." tenkte jeg, naivt. Så jeg venta de 5 ironiske minuttene og spaserte mot beliggenheten til PC-en min, trykket på av/på-knappen på kabinettet og heldigvis, så kunne jeg høre viftene suse (må si dette er første gang jeg er glad å høre en vifte suse.) Jeg begynte å lette litt på skuldrene med en tanke om at problemet var løst. Ingen vits å ta det med ro, skjermen var jo fortsatt svart. Jeg tok så turen i mitt kabinett for å se om jeg kunne se noen feilmeldinger på selve hovedkortet. Det lyste opp bare tre dioder på kortet, ergo, hovedkortet registrerte ikke prosessor. Med det konkluderte jeg å sende inn prosessor inn til netshop.

Etter omtrent en og en halv uke mottok jeg nøyaktig samme prosessorn. Jeg pakket opp for å se hvorfor i huleste jeg skulle få en defekt prosessor tilbake. Atter engang fikk jeg bekreftet at prosessoren var helt i god stand, og hadde overlevd en installasjon av XP og vært på i 5 timer. For å gjøre en lang historie kort, konkluderte jeg med at det var hovedkortet som var defekt, så jeg sendte inn hovedkortet, i håp om å få nytt.

Etter omtrent en og en halv uke mottok jeg hovedkortet, men denne gangen var det et nytt et, ikke det samme gamle. Så jeg gjorde nøyaktig det samme med montering og slikt og forberedte meg på skjebnenstime/minutt/sekund. Jeg trykket forsiktig på av/på-knappen i stor håp om å få vidunderet til å gå. Alle viftene surret seg igang og støy ble det. Jeg fulgte intens på LED-diodene på hovedkortet, som indikerer hva den oppdager og ikke. Til min store overalskelse, så indikerte hovedkortet at prosessor er defekt :hmm: .

Er det noen som kan hjelpe meg ?

Er evig takknemlig for hvert eneste svar.

Ps. alle disse handlingene ble utført med anti-stat matte og armbånd.

POV GeFORCE 6600GT

AMD Athlon 64 3500+

DFI Lanparty NF4 SLI-D hovedkort

Western Digital Raptor 74GB S-ATA

OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Ed. R-2

Tagan 480-U01

Endret av Seian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...