Herr Brun Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Hei. Jeg har et gammelt fujifilm A201 med forferdelig bildekvalitet, og har i det siste funnet en stor interesse i å fotografere (tidligere har jeg aldrig sett det morsomme i å ta bilder, men gjør det nå.) Så jeg vi ha et nytt kamera. Har rundt 3000 til rådighet, men vil gjerne gi litt mindre hvis det er mulig. Er ute etter mye "bang for the buck" men vil ha en viss bildekvalitet. Trenger ikke å ha allverdens med funksjoner, og skjermen er ikke veldig viktig. Videofunksjon driter jeg i, da jeg har et dv-kamera til det. Viktigst av alt er bildekvalitet, god blits og et kjapt kamera. Så hva anbefaler dere? Oppsummert: rundt 3000,- Kjapt God bildekvalitet Trenger ikke god videofunksjon Skjerm er ikke viktig. Størrelse/form ikke særlig viktig Best mulig blits. Herr Brun Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 (endret) I dag er jeg på høgget, og forter meg å nok en gang anbefale Olympus før jeg blir overkjørt av de andre. Olympus Camedia C-765 Ultrazoom får du nå til rundt 2.4K på billigste nettsjappe. Da får du 4 megapixel, 10x optisk zoom (38-380mm), supermakro ned til 3 cm, brukbar lysfølsomhet, lite bildestøy, og meget god optikk. Har selv forgjengeren C-750, og jeg synes iallfall dens blits lyser godt opp til å være relativt liten. Legger du på noen hundre og øker til 3.2K, får du storebror C-770 Movie, som er nesten likt C-765, men med bedre videofunksjon (som du og jeg driter i, sitat slutt) og ikke minist sko for ekstern blits. Disse to er markedets desidert minste ultrazoomkameraer for tiden. Svært morsomme å ha med på tur, i skauen osv. Det man skal merke seg med de fleste ultrazoomkameraer er at de ikke har optisk søker, men de har også i den lille søkeren en liten LCD-skjerm. Det er noe uvant i starten, men det venner man seg raskt til. Mitt første, C-700 hadde noe dårlig oppløsning, men C-750'n har svært mye bedre søker (økte fra 110 000 til 180 000 punkter). Fordelen med LCD-søker er jo at du har full bildeinformasjon også på denne, den viser samme bilde som den store. Man velger dog mellom én av skjermene, for å spare batteri. Bildeeksempler fra de to tidligere C-700 og C-750 på de to linkene i min signatur. Endret 21. april 2005 av manskow Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 kig du på Panasonic FZ2 eller 3, de er netop afløst af FX4 og 5 så de er nok til at betale. De har fået rigtig gode anmeldelser. de har 12 gange optisk zoom. hvis du ikke har noget at bruge det til, så er det nok andre du skal spørge. Jeg har FZ20 og den har ikke skuffet mig. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Ta en titt på Nikon Coolpix 5900. Søk her på forumet, så ser du hvorfor jeg og alle andre som har prøvd kameraet vil anbefale dette. Ellers er både Manskow og Kigulu sine forslag gode om du ønsker et kamera med god zoom (men som da følgelig er noe større). Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. april 2005 Forfatter Del Skrevet 21. april 2005 Mange gode forslag på svært kort tid. takk! Jeg har sett på Panasonic sin nye LZ-1 og LZ-2. Nikon Coolpix 5900 så også bra ut. Noen som har fordeler/ulemper på disse? Vurderer også Olympus Camedia C-70. Har ikke sett på C-765. Dog er det to kamera jeg så på som pirret meg veldig, og det er Sony Cyber-Shot DSC-P150 og P200. 7 MP til litt over 3000 virker jo for godt til å være sant, og P150 fikk jo mye ros hos akam.no. Noen som har erfaringer med disse? Da spesielt P200, siden dette er litt billigere Herr Brun Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Mange megapixler til en billig penge er ikke alltid lurt da det kan gå ut over optikk, bildebrikke, signalbehandling eller andre vesentlige ting. Vil heller ha ett fem megapixel kamera til 3000 enn ett med syv til samme pris, da sjansen for støy er mindre med fem megapixler i samme prisklasse. I tillegg er det større sjanse for at optikk og bildebrikke er av god kvalitet. Megapixler er definitivt ikke alt. Når det er sagt, tror jeg P200 er et bra kamera, men hvor det ligger i forhold til de andre kameraene som nevnes i denne tråden, det vet jeg ikke. Søk etter Coolpix 5900 så finner du nok både fordeler og ulemper med dette kameraet. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. april 2005 Forfatter Del Skrevet 22. april 2005 Tenkte meg egentlig det jeg også, men siden kameraet P-150 fikk svært mye ros i testen på akam.no tenkte jeg dette ikke var tilfellet. Nikon coolpix ser jo svært bra ut. Synd ikke akam har en test. Stoler ikke like mye på itavisen som på hardware.no-nettverket. Men forumet stoler jeg jo på, og her får det mye skryt. Får vente til jeg får litt mer penger, så får jeg se akkurat hva jeg bruker de på. Herr Brun Lenke til kommentar
Carlos Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 Panasonic LZ1 og LZ2 er nogle interessante kompromiser mht zoom, da de har 6x. Har ikke selv erfaring med dem, men her findes tests af begge: DC Resource Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. april 2005 Forfatter Del Skrevet 22. april 2005 Er fortsatt uviss på hva jeg skal kjøpe, men jeg har litt tid før jeg får penger så det går vel greit. Begynner virkelig å like panasonic LZ1/LZ2. Har vel ikke bruk for 7 megapixler, så det blir vel ikke sony P-150/P-200, optisk bildestabilisator virker mer fristende. Er det stor forskjell på 4 og 5 megapixler? Har jeg bruk for 5? Trenger ikke lydopptak, men jeg trenger penger (så jeg er villig til å spare) Og ikke minst, hvilket minnekort burde jeg kjøpe? Tenker på 512 eller 1024, alt etter prisen. Takker for all hjelp! Herr Brun Lenke til kommentar
Carlos Skrevet 23. april 2005 Del Skrevet 23. april 2005 Har lige set at der også er kommet test af LZ2 på dpreview.com - vel et af de mest respekterede netsteder for fotografi. Her får kameraet et 'anbefalet' og ganske god kritik med på vejen. Synes også selv at kameraet virker spændende. dpreview Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. april 2005 Forfatter Del Skrevet 23. april 2005 Ja det ser svært spennende ut. Men jeg klarer seriøst ikke bestemme meg. Det er så utrolig mye å tenke på. Og til en pris på rundt 3000 kan man jo ikke akkurat få alt... Det står vel stort sett mellom LZ2 og 5900 nå. Og 512 mb minne. Hva er det beste minnet, altså hva er mest stabilt? Har hørt en del fælt om twinmos, og har hørt at sandisk skal være bra. Men komplett.no har ikke sandisk 512mb-kort, så det er litt dumt. Hva er den beste 512mb-brikken (SD) på komplett? Herr Brun Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå