Firesky Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 heisann jeg sitter her å skal bygge meg en forsterker å sitter å lurer litt angående trafoen... jeg måler 40 volt på sekundær siden å lurer litt på om den litt synker til ca rundt 25 volt når jeg setter på en belastning på rundt 100 watt? takkor for svar mvh Firesky Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Det kommer jo helt an på trafoen. Hvor mye jern er det? En stor nok trafo vil ha nesten null spenningsfall, en alt for liten trafo kan falle så lavt som helst. Du må også vite hva du måler. Måler du AC så har du en viss spenning, når du kobler til likeretter og kondensator så måler du en DC som er vesentlig høyere. Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 21. april 2005 Forfatter Del Skrevet 21. april 2005 jeg har på en likeretter og en kondensator på 6800uF trafoen er ikke serlig stor den kommer fra en 2x30W forsterker jeg tenkte jeg skulle bruke denne på en 2x80W forsterker jeg skulle lage... Lenke til kommentar
space Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Hvis trafoen kommer fra en 2x30W forsterker, kan du nok glemme å trekke 100W fra den. Heldig hvis du får 50W. Trafoen var ganske sikkert den minste trafoen som kunne klare 2*30W i den forige forsterkeren. Du kan måle resistansen i viklingene på primærsiden og sekundærsiden for deretter å beregne hva slags spenningstap det vil bli over disse når det går den strømmen du ønsker. Mulipliser (230-spenningsfallet)/230 på primærsiden med (40-spenninsfallet)/40. Dette tallet kan du da gange med 40 igjen for å få ca spenning ut. (Ja dette er et grovt overslag og forutsetter ingen metting i kjernen på trafoen.) Hvis du overbelaster trafoen mye blir den veldig varm og du vil få en kortslutning=Pang! space Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 21. april 2005 Forfatter Del Skrevet 21. april 2005 jo dette med varmgang og kortsluttning har slått tanken min... hmm jeg tenkte iallefall jeg kunne prøve... jeg kommer ikke til å spille det meste den kan yte uansett.. så bare passe på at den ikke bli for varm å kansje mekke til noe kjøling til den på et og annet vis... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå