Gå til innhold

Hvor er grensen? forklar noen begreper

Anbefalte innlegg

jeg har radeon saphire x700 pro, og idag fikk jeg instalert et overclokings program fra saphire.

der overkloket jeg "mem clock" til 600 med temperatur 40 grader(uten noe load)

og hvor er grensen ?

kan noen si meg hva er:

-Board temp

- VPU temp

- VPU clock

-Mem clock

kan noen forklare meg med litt enkle ord hva disse begrepene betyr?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg kan gjøre et forsøk;

-Board temp = temperaturen på selve skjermkortet, litt usikker på akkurat hvor dette måles, men det er nok og betrakte som temperaturen på og rundt selve skjermkortet.

- VPU temp = Temperaturen på selve kjernen/prosessoren på skjermkortet.

- VPU clock = Klokkefrekvensen, altså hastigheten til selve kjernen/prosessoren på skjermkortet.

-Mem clock = Klokkefrekvensen, hastigheten til minnet på skjermkortet.

Noen får skyte meg om jeg tar feil, men såvidt jeg vet er GPU og VPU bare to navn for samme sak; GPU= graphics processing unit, og VPU vet jeg ikke hva står for, men det er i alle fall det ATI kaller sin "skjermkort-prosessor"....

hproslan Skrevet 21/04/2005 : 18:55

der overkloket jeg "mem clock" til 600 med temperatur 40 grader(uten noe load)

Ja, altså først ser man gjerne ikke så godt hva den faktiske temperaturen på minnet egentlig er, så det er i grunn litt gambel. Men det skal litt til at du svir av minnet hvis du har brukbar luftflyt rundt kortet. Board temp er vel den beste indikasjonen på dette. Vanligvis får du artifacts (feil på bildet) før det skjer noe galt, og du ødelegger noe.

En annen sak er at generelt ved klokking er det ikke interessant hva du har uten load, det er ved full load det blir varmt, og også kan bli for varmt.

hproslan Skrevet 21/04/2005 : 18:55

og hvor er grensen ?

He he, ja det er vel en smaksak... Nei, men det er liksom ikke noen spesifikke klokkefrekvenser, eller absolutte grenser her. Enhver klokking er jo en lek med garantier, og representerer en viss fare for ødelagt hardware.

Personlig klokker jeg så langt det lar seg gjøre uten at det crasher, eller kommer artifacts. Og generelt går det veldig greit om man har bra kjøling, og ikke øker spenningen til kortet.

På mitt nåværende Nvidia er max- temperatur grensen (fra Nvidia) satt til 127 grader. Jeg for min del, ville ikke være komfortabel med temperaturer noe særlig over ca 90 grader. Akkurat nå er jeg dog velsignet med vannkjøling, og har load temperaturer langt under dette.

Det du skal være klar over er at det kan være veldig greit og ha software som logger/skjekker temperaturen under spill, 3DMark eller hva du ønsker og bruke som test. Temperaturen rett etterpå har lite med selve load temp og gjøre, den svinger svært raskt, i alle fall så lenge det er snakk om originale luftkjølere.

Men som sagt, all klokking er risiko, og hvor grensen faktisk går for temperaturer er det like mange meninger om som det finnes klokkere, så akkurat det vil jeg ikke si noe mer om.

Håper du ble litt klokere, og at jeg ikke har kommet med for mye feilinformasjon :)

Lenke til kommentar
-Board temp = temperaturen på selve skjermkortet, litt usikker på akkurat hvor dette måles, men det er nok og betrakte som temperaturen på og rundt selve skjermkortet.

Med fare for å vranglære I; mener at 'board-temp' måles ved at kortet registerer reduksjon/økning i motstanden over en komponent plasert på kortet.

Ved varmgang øker motstanden og vice versa. Motstanden blir så 'oversatt' til temeperatur.

Med fare for å vranglære II;VPU= Video Processing Unit.

Med alle mulige forbehold :whistle:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Zythius Skrevet 24/05/2005 : 21:25

Tenker du på motstand som i Ohm da? (bare lurer, kan ikke mye der)

Jeg vet ikke akkurat hva som brukes på et skjermkort, men det enkleste og vanligste i elektronikk generelt er NTC motstander (Negative Temperature Co-efficient). Disse blir det mindre motstand i jo varmere de blir. Altså færre OHM.

(Det finnes også PTC positive temp.... som virker omvendt, og sikkert andre komponenter som har liknende funksjon)

Lenke til kommentar

temperatur måles i form av resistans endring uansett...

du sender en strøm gjennom en motstand, og temperaturforskjellen får motstandsverdien (ohm) til å forandre seg, og kortet tolker og gjør om dette til temperatur..

det brukes spesielle motstander til dette...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...