Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor lanserer ADSL 2+ i Sverige. Hva med Norge?


Anbefalte innlegg

Alltid like morsomt å høre folk si at man ikke trenger noe mer enn adsl...

Det finnes tusenvis av andre ting man kan gjøre med bredbånd, som man ikke kan gjøre med adsl... Hadde 100Mbit før og hadde spillserver og webserver, + en liten dc hub på 1500 personer...

Det er kun den første tiden man bruker til å fylle opp 1 TB med filmer, deretter begynner det konstruktive..

 

Dem som sier at man ikke trenger mer enn adsl er folk uten visjoner ev. uten fantasi..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå må folk våkne opp her.. Tror dere virkelig at den gjennomsnittlige "ola nordmann" har bruk for samme båndbredde som oss "datanerder" på forumet??

Selv om mange datainteresserte forum-brukere ønsker mer båndbredde så betyr ikke det at resten av norges befolkning har behov for det. Telenor kan jo ikke basere lanseringsplanene ut fra hva et noen få folk på et dataforum har lyst på. Flertallet har vel ikke akkurat planer om å sette opp filserver, osv osv.

Endret av asdfgh
Lenke til kommentar

jeg synst at dette er et godt eksempel på hvorfor telenor ikke burde vært privatisert. Bygge ut adsl 2+ i sverige for å tjene penger, men la være å bygge ut adsl i hele norge pga det er ikke lønsomt. En bedrift styrt av staten har en veildig grei økonomisk ryggrad slik at di tør og bygge ut til alle. Tror ikke di fleste trenger 25 mb adsl linje, men det er nok mange i bygde norge som hadde jublet hvis di kunne få en 704 128 linje.

Lenke til kommentar
Det finnes tusenvis av andre ting man kan gjøre med bredbånd, som man ikke kan gjøre med adsl... Hadde 100Mbit før og hadde spillserver og webserver, + en liten dc hub på 1500 personer...

Det er kun den første tiden man bruker til å fylle opp 1 TB med filmer, deretter begynner det konstruktive..

Hvor mange av de gjennomsnittlige brukerne setter opp egen spillserver, webserver og DC-hub? Tror du det er nok av dem til at en storstilt utbygging av 100mbit vil lønne seg for en ISP?

 

Som sagt tidligere, dersom man er villig til å betale markedspris, er alt dette tilgjengelig i dag. Og dersom mange nok var villige til å betale markedspris ville man fått skikkelig konkurranse og lavere priser.

 

Så sett i gang. Det er mulig å få 10gbit rett i veggen om man har lyst.

Lenke til kommentar
Ja nettopp.... When hell freezes over :thumbdown:

Faktisk, ifølge Dante Alighieri så er 9.plan helvete kaldt som fy, vingene til djevelen skaper kalde vinder som fryser alt og alle, selv elven cocytus:)

 

- - -

 

On-Topic:

Jaja, dette er jo ikke noe stort sjokk, skjønner ikke hvorfor Telenor skal være tregest ute av alle med ting her i norge, ganske synd, folk mister tilitt av slike saker som dette.

Lenke til kommentar
-- Vi venter på at behovet melder seg. Foreløpig har vi ikke merket etterspørsel etter høyere båndbredder, sier Arild S. Johannessen, informasjonssjef i Telenor

 

Herregud, roper vi ikke høyt nok... Hva med å lage en e-post kampanje og sende til telenor for å si at vi vil ha 100Mbit fiber.. minst...

Om etterspørselen er der, så får vi det, ja sikkert...

Haha, jeg må bare le av Telenor, dette er så typisk bredbåndsleverandører! Hvor ofte har vi ikke hørt den setningen der? "Ikke behov" my as, det er vel snakk om å melke markedet max på nåværende teknologi, slik at alle har fått vanlig ADSL, FØR de gidder å selge ADSL2. Da slipper de jo å bytte adslroutere til de som allerede har ADSL (før det har gått vinter og vår og ADSL2 kommer for fullt), og så synker ikke prisen på vanlig ADSL pga at det kommer et nytt produkt som er mye bedre..

Endret av balleklorin
Lenke til kommentar

Som sagt tidligere, dersom man er villig til å betale markedspris, er alt dette tilgjengelig i dag. Og dersom mange nok var villige til å betale markedspris ville man fått skikkelig konkurranse og lavere priser.

 

Så sett i gang. Det er mulig å få 10gbit rett i veggen om man har lyst.

Du glemmer det viktigste, at hvis jeg kunne betalt det samme som i sverige for 100Mbit så hadde jeg gjort det i dag! Du unnlater å fortelle at i norge så koster det ca 10 ganger prisen av i Sverige.

 

Du snakker om behov, <ironi>men hvem egentlig bruk for mer enn ISDN da, da kan du jo surfe og skrive epost</ironi>. Det er behov og betalingsvilje, men ikke til upris som langt overgår naboland!

Lenke til kommentar
Hvorfor vente på at telenor skal få ADSL2+? Ingen som vil ha internett fra telenor allikevel :D Flytt til et sted som det er ADSL2+ nå :thumbup:

 

Jeg fikk ADSL2+ linja mi denne uka :w00t: så klager ikke på at akkurat Telenor ikke har bygd ut!

men hva med oss andre?

 

Noen har nevnt det fine ISDN tilfellet, når telenor bestemte seg for å gå for ISDN hadde sverige allerede begynt å bygge ut ADSL, hva skal man si til det? at det ikke var "marked" for ADSL i norge? NEI, er det faktum at tele*hor* bare skal melke alle de kundene de allerede har?

 

hvis telenor hadde bygd ut ADSL2 kjappest i norge, ville ikke da de som faktisk VIL ha ADSL 2 få seg telenor abbonement for å få ADSL2? så på en teit måte, så ødelegger telenor for seg selv i forhold til kundemassen dems, og de som lider, er oss "vanlige" forbrukere

Lenke til kommentar

Nå er det vel faktisk mulig å laste ned filmer over nett lovlig hvis man betaler husker jeg ikke helt feil. Mener det finnes en eller annen side hvor man kan kjøpe filmer for så å laste dem ned. Hvis jeg tar feil å en slik side ikke eksistere kommer det nok til å skje. Hvis jeg skal kjøpe en film over nett vil jeg forlange at kvaliteten er bedre enn 160x90 og lusen kvalitet for å overdrive litt. Tror nok ikke jeg ville kjøpt en film over nett hvis den ikke var i dvdkvalitet eller bedre.

 

Ville du lastet ned nesten 10 gig med en 704 linje? Ikke jeg i hvertfall. 10 gig vil med en 704 linje ta omlag 32 timer å laste ned.

Lenke til kommentar
Noen har nevnt det fine ISDN tilfellet, når telenor bestemte seg for å gå for ISDN hadde sverige allerede begynt å bygge ut ADSL, hva skal man si til det?

At det er bare tull?

ISDN ble vel utbygget til OL i 94, tror du at de hadde et kommersiellt ADSL-tilbud i Sverige på den tiden? Folk flest hadde ikke hørt om internett.

Lenke til kommentar
hvis telenor hadde bygd ut ADSL2 kjappest i norge, ville ikke da de som faktisk VIL ha ADSL 2 få seg telenor abbonement for å få ADSL2? så på en teit måte, så ødelegger telenor for seg selv i forhold til kundemassen dems, og de som lider, er oss "vanlige" forbrukere

Du må skille på Online og Telenor, at Jara ruller ut ADSL2+ betyr ikke at Online vil selge det, skulle ikke forundre meg om ADSL2+ rulles ut i disse dager og blir tilgjengelig for vidreselgere som Online, Tele2 m.f når det er bra dekning og det er rutiner for og håntere dette.

Lenke til kommentar

En fin liten sitering til dere som tror Telenor snakker sant når de sier at etterspørsel for større hastigheter ikke finnes på det norske markedet...

 

- Vi har leid inn flere analysebyråer til å se på markedet. Svaret er at stadig flere vil etterspørre høye hastigheter. Utviklingen er temmelig entydig og bare seks prosent av norske bredbåndsbrukere har foreløpig hastigheter på over 2 Mbit/s hjem til seg. Fildeling og IPTV er bare to faktorer som vil drive båndbreddebehovet, sier markedsdirektør Jan Kristensen i UPC. (Kilde)

Endret av joebush
Lenke til kommentar
En fin liten sitering til dere som tror Telenor snakker sant når de sier at etterspørsel for større hastigheter ikke finnes på det norske markedet...

Kan godt tenkes at TN snakker sant hvis de snakker om sine Online-kunder, det er nok store forskjeller på kundemassen som velger Online og de som velger andre og bedre/raskere aktører.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...