Gå til innhold

Rheostat - nytter den?

atrax

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

selfølgelig nytter en Rheostat.. men når du skrur på Rheostaten så blåser vifta mindere.. gå heller på

http://www.microplex.no og kikk litt på vifter fra Papst i stedet.. de er nok bedere enn de som bli solgt fra 3Dfxcool.. en 25 Ohms rheostat skal passe fint til Papst 4412FGM. Du kan lese mer på Microplex.

En vifte blir jo ikke ødelagt hvis du kjører lavere volt.. men de fleste vifter går dårlig fra 4-7 volt spør litt hvilken type vifte det er.

fUsiOn

Abit KT7 (voltmoddet)

Duron 800@[email protected]

40g@idle 46g@MAX (Gjelder begge Duronene)

Duron 950@[email protected]

Alpha PAL8045

448MB RAM PC133@138Mhz

3DMark se: 4032 points

[ Denne Melding var redigert av: fUsiOn på 2002-07-08 03:59 ]

Lenke til kommentar

Du tok i mot alle svar, så her har du et. Du kan jo bare kjøre viften på 7 eller 5 volt fra PSU/molex det er helt gratis, og skulle være innenfor de fleste reguleringsbehov. Ikke glem at støy og ytelse henger godt sammen. Jo saktere vifta går, jo mindre støyer den. Men den kjøler jo også lite da.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-08 03:58, fUsiOn skrev:

En vifte blir jo ikke ødelagt hvis du kjører lavere volt.. men de fleste vifter går dårlig fra 4-7 volt spør litt hvilken type vifte det er.

Levetiden blir faktisk mindre. Vis de er utenfor spenningsområde sitt blir lagra innvendig varme og levetiden blir kortere. Vis du ser på viftene står det et spenningsområde.

Som Artic sier ville jeg ha prøvd %V eller 7V først.

Vis du vil flytte en enda større seilbåt kan du jo bruke denne: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...RTNR=FFB1212EHE

Lenke til kommentar

Saken er den, at jeg har fått tak i en radiator fra en skraphandler, og det passer akkurat to 120 mm vifter på den. Er usikker på hvor mye luftgjennomstrømming den trenger for å holde vanntempen noenlunde lav. Noen som vet ? Pumpa som skal dytte vannet gjennom systemet er en Eheim 1048 (600 l/h).

Radiatoren er av lamell-type, tror jeg det heter. Den har altså ikke rør som går fram og tilbake mellom ribbene, den ligner mer på slike du finner i biler.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-08 10:08, Bøgge Bakken skrev:

Quote:

Den 2002-07-08 03:58, fUsiOn skrev:

Levetiden blir faktisk mindre. Vis de er utenfor spenningsområde sitt blir lagra innvendig varme og levetiden blir kortere. Vis du ser på viftene står det et spenningsområde.

Som Artic sier ville jeg ha prøvd %V eller 7V først.

Vis du vil flytte en enda større seilbåt kan du jo bruke denne:

Støynivå: 59 dB(A)

hehe bråker mere en en motor båt da....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...