Gå til innhold

"ModpHone" En telefon mod. MiniUpdate (#2)


Anbefalte innlegg

Ja, ja - ja! Det må komme en update snart, men! - reiser til Portugal om 15 timer, kommer tilbake den 19. juli - og da skal jeg kanskje kanskje love update - med bilder og alt. Kanskje eg har fått noen nye ideêr (ikkje bare fra meg selv - men fra dere på forumet og). Men da blir det i hvert fall nr 2. Det kan eg si så langt.

 

Dere får ha en kjempe ferie folkens!

 

-Jar

Endret av Jarek
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg ikke husker helt feil fra min runde GK Elektro for 3 år siden, mener jeg at formelen for å regne ut dioder er noe i denne duren:

 

Dersom du har 12V spenning ut fra trafo (mekanisk eller elektronisk), og dioden trenger 2,5 volt, tror jeg det jeg skriver videre skal være riktig.

 

Man trenger en resistor som tar opp 9,5 volt. Jeg vet ikke hvilket område dioden din arbeider innen når det kommer til strøm, men hvis vi sier 20 mA, tror jeg ikke vi er langt vekke.

 

R = U : I

Ohm = Volt : Ampere

475ohm = 9,5V : 0,020A

 

Da kommer du mest sannsynlig opp til et nytt problem. En resistor tåler ikke evig med effekt liggende over seg. Den formelen lyder som følger:

 

P = U * I

Watt = Volt * Ampere

0,19 Watt = 9,5 Volt * 0,020 Ampere

 

Det du da må sjekke er om resistoren du skal bruke tåler over 0,19 Watt.

 

Hvis noen har oppdaget at jeg har regnet ut feil, gjort det på feil måte, eller noe slikt, gi beskjed!

 

Ang. transformator bør du sjekke din lokale elektronikkforretning, og høre om de har noen små elektroniske trafoer. Disse er mye lettere, og mindre, enn de mekaniske.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
hmmm, jeg vil ogå ha telefon på rommet :hmm: kanskje integrere i min fremtidige pc?

Du er 15 år også har du ikke telefon på rommet? :dontgetit:

 

Jeg har 2 (Ein ved pcen og ein ved senga :p ), den første fikk jeg når jeg var 11 - 12 år... :w00t:

Endret av goggen90
Lenke til kommentar
Det er vell ganske mange som har analog linje hjem ennda, man trenger ikke ISDN for å ringe mens man sitter på ADSL. Så hvis man har ADSL trenger men jo ikke ISDN.

Vist det er stor pågang på telefonen er de vell ikke så lurt og ha analog...

Med ISDN kan 2 ringe ut eller 1 kan ringe ut og 1 kan mota samtale osv...

Altså, 2 kan bruke lingja samtidig + adsl kan være på, på samme tid!

 

Ganske greit når du bor i hus med storesøster på 18 og ein mor og far!

Lenke til kommentar

Nr. 2 blir bare i veien, selv om den blir mye morsomere å lage :yes:

Nr. 1 blir mere prakk arbeid siden det er så lite, men den er den tøffeste.. ;)

 

jeg rapper den tråløse telefonen da ^^ men muttern og fattern blir så gærne av at jeg har rappa den :/

Slik er det til meg også :D

Lenke til kommentar

Fin idé.

 

Men ang. telefon på rommet osv: Når dere blir voksen så vil dere savne en tid uten telefoner overalt. Jeg er 27 år, og jeg vil ikke for alt i verden ha en telefon på soverommet. Soverommet skal brukes til å sove i og... eh... andre ting... Når jeg er på soverommet foretrekker jeg faktisk å ikke få telefoner, og slår med andre ord lyden av på mobiler og andre bråkete duppedingser når jeg er der.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...