Gå til innhold

Hvordan lage viftestyring ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du kan bruke potmeter for variabel motstand :thumbup:

Ole-Johan

det vil ikke funke med kun et potmeter....

er jo derfor det altid er så mange ekstrakretser i viftestyringene man kjøper ferdige...

det som sjer når man kun har et potmeter er at potmeteret brenner opp...

å med den løsninga jeg hadde der på linken gjør at all varmgangen går ut i ICen(LM317)

jeg har selv testa med kun potmeter å det sa puff å så var potmeteret dødt! :yes:

men selvfølgelig har man et potmeter som er giga svær som tåler all effekten er det jo ikke noe problem... men de er ofte ikke små...

men jeg anbefaler en slik "LM317" løsning! bruker en slik selv å er igrunne fornøyd, den var ikke vansklig å lage heller!

bare pass på at du kjøler LM317 den blir ganske varm etter hvor stor vifta er og hvor lavt turtall du kjører den på

Lenke til kommentar

Ja, men jeg tror ikke jeg gidder å dra strikken så langt at jeg bestiller deler osv. for å lage en viftestyring.

Jeg har en viftestyring i fronten på maskin, da bruker jeg den.

Her i går , så skulle jeg ta en 120mm forlenge kabelen fram til viftestyringa, så tygde jeg hull i ledningen i midten, og satt på en 80mm der.

Etter 2minutter, så ville jeg prøve og se hvor langt ned jeg fikk viftene.

Da jeg ble godt fornøyd. Eneste jeg hørte var hardisken. Men da jeg satt opp vifta på maks igjen, oir å kjøle ned psu. Så fikk jeg en skikkelig pust i trynet, det var svidd, en utrolig ekkel lukt. En som sa det var overledning, men ikke vet jeg.

Jeg har en Labtec 500w, orginal viftene er tatt ut. Bytta ut med 2 80mm vifter. den ene er med vifte styring, som går bra, papsten tok jeg ut, den bråka , men blåste ikke.

Det var da jeg fikk pusten i trynet. Jeg skrudde ned den hissige 80mm.

Noen som veit hva dette kan være ?

Stian

Lenke til kommentar

Det sier jo seg selv at hvis du skrur ned kjølingen på minimum så blir der en smule varmt....... Lukta kommer av komponenter som er blitt for varme. Selv om komponentene fungerer etterpå, så har de nokk fått seg en knekk. Levetiden er sikker forkortet kraftig.

Man skal ikke plukke på sanne ting når man ikke helt har kontroll på hva det er en styrer med.

Sjekket du om kanalen tålte å drive 2 vifter på forhånd?

Lenke til kommentar

Du kan jo bare gjette... Så klart jeg ikke gjorde.

Jeg har jo lyst til å tulle litt rundt da, jeg får skylde meg selv.

Det har skjedd før, vifta stoppa ganske lenge, et par dager, kanskje uker før jeg så det. Men den virker ennå :)

Men når jeg kobler til 20pin kabelen, så begynner det og blinke i lys, og viftene starter og stopper. Tror det er dårlig kontakt.

Jeg skulle til å kjøpe en ny psu, som jeg ikke skal tulle med, av en kamerat, men det ble en 360w for 200-250kroner, det blåste jeg i, jeg kjøper heller en Mist, pen, rolig, og bra.

Takk for alt, jeg vet jeg skriver rotete. Det er bare at jeg har 1maskin, så jeg må skrive fort før den går duken :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...