Gå til innhold

Overklokkingsvennlig Socket939 prosessor?

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å kjøpe en socket 939 prosessor som jeg gjerne kan ha mulighet til å klokke litt! Noen anbefalinger til meg? Jeg har sett på 3500+, men det stod noe om den i en av artiklene ang. at den var låst for klokking... Noen som kan gi meg tips? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:wow: Forstod jeg det rett eller klarte han en [email protected] med standard

cooling system? :dribble:

Ja, 2,8 GHz var med boxed kjøler, og 1,4 vCore :!:

Kunne noen forklare meg hvilken modell dette er?

Noen som kunne sende meg noen linker til til steder jeg kan kjøpe de spesifike prosessorene!

Mener at netshop.no er den beste nettbutikken. Der står det også hvilken revisjon CPUene er av. Jeg ville også ha ventet på Venice, som ventes i begynnelsen av mai.

CPUen i linken er en nedstrippet Clawhammer (130nm, revisjon CG), altså en FX, bare med halv cache og låst multi.

Lenke til kommentar
Stabilt og da eller? :ermm:

Ihvertfall stabilt nok til å gå gjennom en haug med benchmarks. Og siden dette var med 1,4v og boxed kjøling er det all grunn til å tro at den kan bli stabil på en slik klokke - om ikke enda høyere.

Men denne testen er bare basert på ett enkelt eksemplar, så det er ingen garanti for at denne er representativ for alle Venice-prosessorene. Når det gjelder produkter som sendes til testing, har jo leverandøren mulighet til å håndplukke komponentene - og således passe på å sende et ekstra overklokkingsvennlig eksemplar... Men jeg tror ikke at normalen vil vike noe særlig fra det resultatet vi ser i testen. Mitt inntrykk er at gjennomsnittet vanligvis ikke er så veldig forskjellig.

Lenke til kommentar
:wow: Forstod jeg det rett eller klarte han en [email protected] med standard

cooling system? :dribble:

Ja, 2,8 GHz var med boxed kjøler, og 1,4 vCore :!:

Kunne noen forklare meg hvilken modell dette er?

Noen som kunne sende meg noen linker til til steder jeg kan kjøpe de spesifike prosessorene!

Mener at netshop.no er den beste nettbutikken. Der står det også hvilken revisjon CPUene er av. Jeg ville også ha ventet på Venice, som ventes i begynnelsen av mai.

CPUen i linken er en nedstrippet Clawhammer (130nm, revisjon CG), altså en FX, bare med halv cache og låst multi.

Noen sier at den kan klokkes (3500+) og noen sier at den ikke kan!?!

Hvilken prosessor bør jeg kjøpe av Socket939 da? Til omtrent den samme prisen! Må jeg opp til 3800+ eller ned til 3200+? (f. eks)

Noen som kan svare

Lenke til kommentar

3500+ med "Newcastle" kjerne, 130nm, klokker ofte dårlig.

3500+ med "Winchester" kjerne, 90nm, klokker bedre.

3500+ med "Venice" kjerne klokker veldig bra (ifølge de første testene)

Uansett hvilken Venice core CPU du velger (3000+, 3200+, 3500+), vil selve CPU klokke omtrent like bra (Regner her med at AMD ikke "speed-binner" nevneverdig).

3000+ har likevel litt lav multiplier for å nå de aller høyeste frekvensene.

3200+ ser ut til å bli "best bang for the bucks"

3500+ blir muligens den som kan klokke aller høyest.

På nettbutikken til f.eks. Netshop.no, kan du se hvilken kjerne (Winchester/Venice) prosessoren har.

Du kan også lese denne informasjonen ut fra "koden" som CPU-en selges under.

130nm kjerne slutter på Ax, som i f.eks. ADA3800*AW* eller ADAFX53*AS*

Winchester slutter på BH, BI, BJ, BK: ADA3000*BI*, ADA3500*BI*

Venice slutter på BO, BP, BQ, BR: ADA3500*AS*, ADA3000*BP*

Dette ser du f.eks. hos psdata.no og mpx.no

Lenke til kommentar
Noen sier at den kan klokkes (3500+) og noen sier at den ikke kan!?!

Hvilken prosessor bør jeg kjøpe av Socket939 da? Til omtrent den samme prisen! Må jeg opp til 3800+ eller ned til 3200+? (f. eks)

Absolutt alle prosessorer kan overklokkes, enten via å endre dens multiplikator, eller gjennom å øke HTT/FSB hvis multi er låst. Å øke HTT-klokken er også nødvendig om man vil overklokke minnet i tillegg, fordi BIOSene ikke tillater minnet å kjøre på høyere klokke enn HTT.

Alle AMD64-prosessorer (unntatt FX-serien) har multiplikator som er låst oppover, men de kan fritt justeres nedover. Høyeste tilgjengelige multi for en Venice 3000+ er 9, mens 3200+ har 10, osv.

Det kan være greit å ha litt å gå på, fordi det krever mindre av hovedkortets overklokkingspotensiale hvis man har høyere multi. Derfor er kanskje en 3200 et tryggere valg enn 3000. Men på grunn av prisforskjellen vil jeg ikke anbefale noe høyere enn 3200+. Så jeg anbefaler enten Venice 3000 eller 3200.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har kjøpt en s939 A64 3800+ Venice fra netshop.no... Heftig med 1000FSB :D

Sitter med en s754 A64 3200+ 1MB cahce(Faktiskt!) nå! :roll:

Håper at jeg kan klokke den bra :whistle:

Dette er delene jeg skal kjøpe i tilleg til prosessoren og et X850XT skjermkort i pci xpress versjon:

* Asus A8N-SLI Deluxe, nForce4 SLI, Socket-939,S-ATA,Dual-GbLAN,Firewire,PCI-Ex16

* Corsair TWINX1024-4400C25 DDR-DIMM 1024MKit w/two matched CMX512-4400 CL2.5 DIMM

* Samsung SpinPoint P120S 200GB SATA28MB 7200RPM NCQ

* Arctic Silver 5 XL Termisk Pasta 12Gram

Noen forslag kjøper det kansje idag eller i morgen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...