Gå til innhold

GolfBag's konstruktive byråkrati, -en god idè?

Anbefalte innlegg

Kjære leser, nå er det på tide å få litt logikk inn i politikken. Den er alt for full av personer som lager byråkrati og evig arbeid til seg selv... når vi først har byråkratiske avgifter som skaper ekstraarbeid bør vi gjøre noe med det. Snu byråkratiet til konstruktivt byråkrati, som belønner gode løsninger.

Her er løsninger som jeg tror er samfunnsøkonomisk forsvarlige:

- Ingen moms på grønnsaker og sunn mat. (ville skapt enda mer byråkrati når man skulle avgjøre hva som er sunt og ikke, men mer byråkrati er enhver byråkrats våte drøm)

- Ingen engangsavgift på hydrogenbiler (gjelder kun elbiler i dag, noen kommer kanskje til å påpeke at hydrogenbiler ikke er energieffektive i dag, men da vil jeg påpeke at de per i dag kun er aktuelle til forskning og pilotprosjekt)

- Ingen moms på energieffektive løsninger for privathus.

- Ingen moms på sportsutstyr, ski, skiheisbillett osv..

- Og så videre og så videre og så videre og så videre og så... og... og.. og...

Moralen er at vi bør belønne gode ting i steden for å slå ned på alt. På denne måten kan man styre samfunnet mot en heldig utvikling. Hva er deres mening om dette? har dere forslag til ting som bør settes på denne listen?

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jens + ansvarlig politikk = ikke eksisterende

Nå tenkte jeg jo først og fremst at det var de som er med på å redusere byråkratiet som skulle gjøre dette på de rette punktene (Høyre & co.).

Vel uansett... dette blir litt sidesprang fra den virkelige diskusjonen. Hvis et eller annet parti hadde kjørt disse sakene skulle jeg stemt på dem, til og med hvis det var SV.

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar

- Ingen moms på grønnsaker og sunn mat. (ville skapt enda mer byråkrati når man skulle avgjøre hva som er sunt og ikke, men mer byråkrati er enhver byråkrats våte drøm)

- Ingen engangsavgift på hydrogenbiler (gjelder kun elbiler i dag)

Moralen er at vi bør belønne gode ting i steden for å slå ned på alt. På denne måten kan man styre samfunnet mot en heldig utvikling.  Hva er deres mening om dette? har dere forslag til ting som bør settes på denne listen?

Hehe, spooky dette her. Tenkte på dette senest igår.. Spesielt når det kommer til null moms på grukt/grønnsaker/sunn og nødvendig mat (brød, melk o.l)

Lenke til kommentar
Kjære leser, nå er det på tide å få litt logikk inn i politikken. Den er alt for full av personer som lager byråkrati og evig arbeid til seg selv... når vi først har byråkratiske avgifter som skaper ekstraarbeid bør vi gjøre noe med det. Snu byråkratiet til konstruktivt byråkrati, som belønner gode løsninger.

- Ingen engangsavgift på hydrogenbiler (gjelder kun elbiler i dag, noen kommer kanskje til å påpeke at hydrogenbiler ikke er energieffektive i dag, men da vil jeg påpeke at de per i dag kun er aktuelle til forskning og pilotprosjekt)

Moralen er at vi bør belønne gode ting i steden for å slå ned på alt. På denne måten kan man styre samfunnet mot en heldig utvikling. Hva er deres mening om dette? har dere forslag til ting som bør settes på denne listen?

Mye bra.

I mange amerikanske stater er det ingen tax på "overlevelses-nødvendige varer" eller lignende. Ergo ikke på mat, eller i noen stater ikke på hermetisk mat. i tillegg er soveposer gjerne ikke tax-belagt.

At trening, som i dag, i Norge, er momsbelagt er tøv. Vi må få alle ut å trene, ikke bare "de rike".

Mye bra, som sagt. :)

Lenke til kommentar
Næringsdrivende bør ikke forskjellsbehandles på grunnlag av hva staten mener er moralsk og ikke. Man beveger seg inn i farlig farvann når man gjør staten til dommer over hva som er moralsk.

Men når man først har momssystemet, burde man da ikke kunne gi momsfritt til varer som er høyst nødvendig for befolkningen? Det er jo ikke noe næringsdrivende taper på i første rekke, det er jo staten som taper på det.

Greit nok, Coca-Cola kan nok tape litt hvis juice blir et billigere alternativ, men det blir nok minimalt. Tingen er at man slipper å betale ekstra til staten for nødvendige varer som alle må ha.

Om frukt og grønt blir billigere, så vil jo det selvfølgelig stimulere til at flere kjøper dette. Og billigere trening kan medføre at flere trener, noe som er sunt og kan bedre samfunnet.

Lenke til kommentar
Dotten: ...men så kommer diskusjonen om hva som er sunt, hvem skal bestemme det?

Er bare å holde det enkelt. Man tar brød, frukt, grønnsaker, trening, miljøvennlig utstyr. Hva man faktisk trenger her i livet og det som er med på å skåne miljøet.

Selvfølgelig, det vil altid finnes gråsoner, men slik er det med det meste. Man bør ikke avvise det bare fordi det kan ramme litt for mye eller litt for lite.

Og de som skal bestemme det blir jo selvfølgelig Stortinget.

Lenke til kommentar

Må nesten kverulere litt og si meg enig med farke, man blir ikke belønnet fordi man slipper å betale avgifter... Hvis jeg hadde kunnet trekke kostnadene til trening fra på skatten og treningen i utganspunktet var avgiftsfri, DA hadde jeg blitt belønnet!

Men så absolutt en veldig god idé å ikke bli straffet for å spise sunt! Dessverre kanskje litt vanskelig med gråsoner osv osv, og hvis vinninga går opp i spinninga med tanke på mer byrakrati tror jeg prisen på mer usunn mat kunne blitt veldig stor!

Lenke til kommentar

... men det er jo slik det drives idag?

Biler med masse HK og suger bensin blir jo pålagt store avgifter.

Bompenger i bysenter er ofte satt opp med mål å få ned rush-trafikk.

Gratis helsevesen og skole.

Avgift på alkohol, tobakk, og sukker fordi de er usunne.

Altså, prinsippet eksisterer idag i meget stor grad. Det er bare det at vi er veldig mye regulert, og det er dyrt. Veldig mange liker ikke den grad av reguleringer vi har i dag, fordi den offentlige sektoren blir jo bare større og større.

Av og til er mye av de reguleringene vi ser helt på tryne, og får vårt land til å fremstå som molboland, som igjenn kan få frem gode ideer som trådstarter.

... men ideen er allerede implementert, og eksisterer i stor grad på mange områder.

Lenke til kommentar

Du tar feil om biler med masse HK... nye sjefsbiler forurenser langt mindre enn en gammel familiebil fra begynnelsen av 90-tallet. Derfor skulle man betalt for utslipp og ikke HK/volum.

Man skulle lagt opp til bedre kollektivtrafikk i steden for å bruke bompenger. I andre land har de kollektivtrafikk som lønner seg.

Gratis helsevesen er vel og bra, personer med livsstilssykdommer skulle fått betale litt selv.

Lenke til kommentar

eg liker ikke kollektivt. skittne busser, trikker, tog osv osv.

Det med å detaljregulere ting ... tja .. eg ser bare for meg et grotesk voksende byråkrati. Det liker ikke jeg.

De med livsstil sykdomer ... ja jo ... men så har du de igjenn som ender opp galt i livet ... så skal de betale mer ... nja. Eg syns sykehus skal fikse alt, mens det å redusere antall pasienter med teite sykdommer skal løses på andre måter.

...men det står jo ikke på mc donald burgeren at du kan få sykdommer av den hvis du spiser for mye...

Men en tanke du kan gjøre deg. Fast og junk food er veldig billig og usunt, mens god og sunn mat er dyrt. Det andre er at vi ikke liker å bruke mye tid på å lage mat, som igjenn favoriserer junk og fast food. "jei forlanger effektivitet"

Og prise dem ut er ikke lett. Hva er definisjonen på sunn kost? Fedon og ernæringsrådet har jo 2 totalt motstridene oppfatninger. En annen ting, sjampingjong er sunt ... men selv jeg kan lett lage en usunn versjon av sjampingjong .... skjere dem i biter og steke dem med masse smørr i panna. Da blir de gode da. Godt til biff + fløtegratinerte poteter + stekte strimler av paprika

Lenke til kommentar
Moderiserer deg litt der. Helsevesen er ikke gratis. Det meste er finansiert, men det kommer en god del egenandeler og egne kostnader. Er også kostnader tilknyttet skole.

Det hadde ikke vært gratis uten egenandeler heller; de tar 70% av din inntekt allerede.

Lenke til kommentar
Moderiserer deg litt der. Helsevesen er ikke gratis. Det meste er finansiert, men det kommer en god del egenandeler og egne kostnader. Er også kostnader tilknyttet skole.

Det hadde ikke vært gratis uten egenandeler heller; de tar 70% av din inntekt allerede.

Kommer ann på oppfatningen. Jeg ville gitt den frivillig. Ser ikke på det som at de tar den fra meg, for det er ikke noe jeg ville nektet dem. Og jeg har fått langt mer tilbake enn det jeg vil klare å betale tilbake i løpet av de nærmeste årene.

Men, det der kan vi vel kverulere på frem og tilbake. :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...