lunamaster Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Hvor er det jeg får tak i/lastet ned Linux? Jeg er helt nybegynner, men jeg har hørt at det er mer stabilt enn windows... Men er det noen som vet hvordan jeg får tak i det og installerer det, og kan jeg gjøre det slik at det blir eneste operativsystem, dvs. at jeg sletter windows for godt ifra harddisken? Og finnes det gratis office-programmer for Linux, tilsvarene Word og Excel hos Windows? Takk! Mvh Ørjan Lenke til kommentar
graiggen Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 (endret) Det finnes flere distribusjoner basert på GNU/Linux-operativsystemet. Det er nok det du leter etter. Ubuntu Hoary, Gentoo og Slackware kan anbefales. Hvis du er interessert i å prøve noe som er annerledes GNU/Linux, vil jeg også nevne FreeBSD og NetBSD Endret 21. april 2005 av Serviset Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 (endret) Dette har vore oppe 1 000 000 gonger før. Les her: http://www.linuxguiden.no/index.php/Hovedside Sjå under "Nye brukere" OpenOffice er ein god erstattar for Microsoft Office. Endret 21. april 2005 av objorkum Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Hvor er det jeg får tak i/lastet ned Linux? Jeg er helt nybegynner, men jeg har hørt at det er mer stabilt enn windows... Men er det noen som vet hvordan jeg får tak i det og installerer det, og kan jeg gjøre det slik at det blir eneste operativsystem, dvs. at jeg sletter windows for godt ifra harddisken? Og finnes det gratis office-programmer for Linux, tilsvarene Word og Excel hos Windows? Linux er bare kjernen av operativsystemet. Det du sikkert leter etter, er en Linux-distribusjon. Kan anbefale Ubuntu Linux på det sterkeste. Finnes mange gratis office-programmer, OpenOffice.org følger med Ubuntu, har mange funksjoner men er litt tung. Ellers finnes GNOME Office (Abiword + Gnumeric) og KOffice. Lenke til kommentar
franksun Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 slike poster kommer HELE tiden, kan vi ikke lage en "newbie" sticky tråd, vær så snill? det ville ha vært til fordel for alle. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 slike poster kommer HELE tiden, kan vi ikke lage en "newbie" sticky tråd, vær så snill? det ville ha vært til fordel for alle. Programvareutvalg, distroer, etc. forandrer seg hele tiden. En sticky-tråd vil stå stille, siden den bare kan editeres av den som startet den. Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Ubuntu blir bare bedre og bedre. Har akkurat installert Kubuntu 5.04 på jobben og vanlig Ubuntu 5.04 hjemme. Utrolig deilige og enkle distroer. Out of the box inneholder de bare akkurat det du trenger, men takket være Synaptics og mange gode kilder, er det meste du kunne drømme om av applikasjoner bare et par museklikk unna. Leste en god kommentar på et annet forum: Ubuntu makes people lazy... Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 slike poster kommer HELE tiden, kan vi ikke lage en "newbie" sticky tråd, vær så snill? det ville ha vært til fordel for alle. Programvareutvalg, distroer, etc. forandrer seg hele tiden. En sticky-tråd vil stå stille, siden den bare kan editeres av den som startet den. Derfor burde man ha en sticky, eller enda bedre en advarsel når man startet en tråd ( ), som henviste til linuxguiden.no - Den blir vel relativt ofte oppdatert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå