Gå til innhold

Litt for varm CPU? *p4, 3.0 GHz

Sørbø

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et Abit ag8-v hovedkort, og pentium 4 3.0 GHz prosessor. (socket 775) Etter at jeg fikk på kjølepasta + den origale vifta, ligger nå tempen på 40-65 grader. Er dette for varmt, eller er det brukbart? Har en kabinettvifte som blåser ut luft, og lurte på om dere har noen forslag til å senke tempen? Har ikke tort å oppgradere BIOS, selv om jeg har hørt det er det som skal til. (Er ikke det litt risky, hvis noe går feil under oppgraderinga..?)

Alle svar mottas med takk! :cool:

Hilsen Håvard

Endret av Sørbø
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

65 kan nok kalles litt for varmt ja. Er ikke direkte skadelig, men temperatur i området 40-55 er "optimalt". Ikke vær redd for å oppdatere BIOS, spesielt ikke hvis det er noen konkrete endringer som hjelper din situasjon. Hvis PCen kræsjer under oppgraderingen er du som oftest litt ille ute, men dette skjer _veldig_ sjelden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Du har Abit og du har Prescott.. to kombinasjoner som "sikrer" høy temp. :p

Abit er kjent for å ha HK/BIos som "leser av" (oversetter) sensor-verdi til et noe høyt tall (antall grader).

Å oppdatere til en nyere Bios *kan* "hjelpe" på det...dvs. den viser et annet tall, men faktisk temp er selvsagt uendret.. Dersom det beroliger deg mye er det jo bare å sjekke ut/oppdatere Bios (det er ikke spesielt farlig.. Abit har Windows-basert utility for det.).

65 grader under full (langvarig) load er *helt* normalt.. og grei temp for en Prescott. Du kan vurdere å montere "high-end" heatpipe-kjøler for evt. å få load-temp ett stykke ned på 50-tallet..

:)

Lenke til kommentar

Ok, da høres det jo ikke så ille ut, da. Det er sjeldent den ligger på 65, men visste ikke hva som er sunt for den, siden en kamerat av meg har en som ligger på 30. Men da er det ikke skadelig, og det var godt å høre.

Takk for tilbakemelding! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...