Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilket dekk-merke er best?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er jo et vanskelig spørsmål, finnes mange forskjellige dekk, noen er gode på noe et annet merke er dårlig på. En hovedregel er at man som regel får det man betaler for, dyre dekk er ofte bedre enn billigere, men forskjellene kan være små noen ganger. Personlig liker jeg Continental, ikke opplevd noe negativt med de.

Og det heter ikke HVEM DEKK-, det heter HVILKET DEKK-.

EDIT : Flytter denne til felg\dekk, passer bedre der.

Endret av trra
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Toyo og Yokohama er noen av dei beste bildekka til sommerføre! Pirelli er også ganske bra, men dei er svindyre i forhold til dei andre!!!

ehh :dontgetit:

Toyo og yokahama er dårlige dekk syns jeg. Noen kaller de vel midt på treet andre syns de er gode men jeg vil ikke kjørt med de. For de som driver med søndagskjøring kan de være greie men skal du ha det litt morro gå for litt bedre dekk og les tester for all del.

Derimot Pirelli, conti, goodyear, michelig og nokia er gode dekk. Conti er blant de beste og scorer stort sett best på alle tester...

Lenke til kommentar
Toyo og yokahama er dårlige dekk syns jeg.

Seriøst?

Har du noengang kjørt en bil med Toyo Trampio R-dekk over en lengre strekning?

Selv kjører jeg alltid med Toyo eller Yokohama-dekk da jeg har gode avtaler på disse. :)

Edit: Kumho KU31 eller Kumho MX semislicks er knallbra dekk det også.

Endret av Goophy
Lenke til kommentar

jeg skyte inn mine erfaringer jeg

har nå yokohama sommer dekk, i dimensjon 215/40-16. de trekker og bråker fryktelig mye

hadde i fjor samme dim, da men fulda dekk.. de trakk ikke, og bråkte mye mindre

året før hadde jeg kumho i str 195/50-16 .. disse trakk lite, men blei slitt ned på kun et par måneder med "effektiv" kjøring

har oxo hatt barum i str 195/50-15 .. gode dekk.. ble kansje litt fort slitt, men trekker og bråker lite

Erfaring Liste:

Yokohama = Trekker og bråker

Fulda = Trekker midre og bråker lite

Kumho = Trakk lite, men ble fort slitt

Barum = Gode dekk, litt mye slitasje på kort tid

har oxo hatt (og har) Toyo Snowprox piggfritt (195/50-15) som vinterdekk

de er herlige å kjøre med!

men dette er min individuelle erfaring, du må selv kjøpe det dekket du tror du vil like! mange liker forskjellige typer dekk

Mvh

Dan

Endret av Dan Stamnes
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hercules er bedre enn de fleste andre dekkmerkene. Mange kjente dekkprodusenter bruker hundrevis av millioner av kroner på tv-reklame i mange land, og det må de tjene inn. Siden alle produsentene er flinke til å flytte produksjon til lavkostland allerede, er det bare rågummien de kan spare penger på. Det går utover kvaliteten. Dekket varer kanskje i 2 år, i steden for 4, for eksempel. Da blir det dobbelt så dyrt. I tillegg kan kvaliteten på dekket avgjøre om du klarer å stoppe i tide i en nødssituasjon. For å si det dramatisk - gode dekk kan redde livet ditt!

På sommerdekk kan man finne kvaliteten ganske enkelt ved å lese (på dekket) hvilken kvalitetsgradering dekket har (f.eks. 360AA eller 520AB, osv.).

Linker til info om dette (engelsk):

http://autorepair.about.com/cs/generalinfo/a/aa120603a.htm

http://www.safercars.gov/Tires/pages/TireRatings.cfm

http://www.nsxprime.com/FAQ/TireWheel/utqg.htm

I flere europeiske land er det ulovlig å selge sommerdekk uten slik merking. Dessverre er det ikke det i Norge, noe som fører til at enkelte spekulanter "dumper" dekkpartier med tvilsom kvalitet (uten kvalitetsmerking).

Mvh,

Egil

Lenke til kommentar

Selvfølgelig, alle produsentene har dekk av forskjellig kvalitet. Eksempler:

Dette gjelder dimensjonen 195/65R15 91H

Hercules G3000H 400

Michelin Energy 400

Nokian NRHi 320

Yokohama Comfort Drive 300

Vanli S1020 300

Continental Premium Contact 280

Vredestein Hitrac 240

Goodyear Exelence 240

Fulda Attiro 240

Klebér Dynaxa HP2 ikke merket

Sportiva ikke merket (made by Conti)

Aurora ikke merket (made by Hankook)

Typhoon ikke merket (made by Conti)

Som dere vet, jo høyere graderingstall, jo lengre levetid har dekket. Levetiden er også avhengig av kjørestil og mengde.

Lenke til kommentar

Dekk er alltid vanskelig, men kjøper du noen som koster får du som regel valuta for pengene... Kjørestil og hva slags bil du har er et par av kriteriene som stiller ved kjøp av ne dekk. Det beste er hvis du kjører en eller kanskje to sesonger max. på et sett med hjul. Bare etter et år med litt aktiv kjøring er gummikvlaiteten og kjøreegenskapene redusert med 20 til 40 % Conti er store og noen sier at de gir mange gaver til de som skriver om dekk :whistle: Men som sagt smaken er som baken :cool: Kjører Michelin Energy 215/65 15 og er fornøyd med de, er litt støyete med de sitter og drar unna vann i over 120 selv om det pøser på de sporete motorveiene her :yes:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Prioriterer du veigrep anbefaler jeg Yokohama AVS Sport på det sterkeste. Jeg har kjørt en sesong med disse og mitt neste sett dekk blir de samme eller ev. ny versom. I fjor kjørte jeg på vålerbanen med min 86' Sierra IS med turbo. Jeg med mine 205/50 15 hade klart synlig bedre grep enn en kar med en BMW E30 M3 på 225/40 17. Levetiden er vel sånn ca. normal Jeg har kjørt en hel sommer, store deler av vinteren (pendler Drammen-Oslo) og vært tre turer på bane. Nå begynner de å nærme seg slutten.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...